خبرگزاری کار ایران

سی‌ان‌ان گزارش داد؛

کره‌شمالی در حال محک زدن ترامپ است

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۴۰۴

برآشفتگی ناگهانی پیونگ‌یانگ در هفته جاری از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، که به آن «طوفان حداکثری» نیز می‌گویند، دوز و کلکی بیش نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، این‌که از قرار معلوم کره شمالی در فرآیند گفت‌وگوهای صلح خلل ایجاد کرده نباید باعث تعجب کسی شود. این در حالی است که قطار گفت‌وگوهای صلح تا چند ساعت پیش به‌خوبی پیش می‌رفت و در مسیر رسیدن به دیدار تاریخی «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سنگاپور قرار داشت. 

این دیدار هنوز لغو نشده است، اما کره‌شمالی، واشنگتن و سئول را شگفت‌زده کرد و در اعتراض به رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا دیدار سطح بالای مقام‌های دو کره را در لحظات آخر لغو کرد که قرار بود امروز -چهارشنبه- برگزار شود. 

پیام لغو دیدار بین مقام‌های دو کره که از سوی خبرگزاری رسمی پیونگ‌یانگ منتشر شد، حاوی پیامی -در واقع تهدیدی- هم برای ترامپ بود. در این پیام آمده که رئیس‌جمهوری آمریکا باید درباره تاثیرهای احتمالی فعالیت‌های نظامی‌اش پیش از دیدار با رهبر کره‌شمالی «خوب فکر کند» و هشدار داد که «ما به‌دقت رفتار مقام‌های آمریکا و کره‌جنوبی را تحت نظر داریم».

این بیانیه تکان‌دهنده آزمونی است برای ترامپ که با وجود ادعایی که درباره قدرتش برای ایجاد توافق دارد، یکی از اساسی‌ترین اشتباهات یک مذاکره‌کننده را مرتکب شده است. ترامپ می‌کوشد خود را نسبت به گفت‌وگو با کره‌شمالی بی‌تفاوت نشان دهد، اما پوشیده نیست که توافق با پیونگ‌یانگ پیروزی بزرگی برای این رئیس‌جمهوری جنگ‌طلب محسوب می‌شود. جالب آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا آرزوی نوبل صلح را هم در سر می‌پروراند و زمانی‌که از او پرسیدند که آیا به‌گمانش لایق چنین جایزه‌ای است یا نه، گفت: «همه چنین فکری می‌کنند.»

کیم جونگ‌اون، ترامپ را امتحان می‌کند. او در تلاش است همان کاری را بکند که پدرش و پدربزرگش پیش از او توانستند انجام دهند: کش دادن مذاکرات و رسیدن به دستاوردهای اقتصادی و سیاسی و دادن وعده‌هایی کوچک که آن را هم حفظ نخواهد کرد. 

برآشفتگی ناگهانی پیونگ‌یانگ در هفته جاری از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، که به آن «طوفان حداکثری» نیز می‌گویند، دوز و کلکی بیش نیست. هدف از این رزمایش سالیانه دست یافتن به هماهنگی میان آمریکا و متحدش کره‌جنوبی است تا در صورت حمله احتمالی کره‌شمالی، آمادگی داشته باشند. نباید فراموش کرد که کره شمالی پیشتر هم به همسایه خود حمله کرده بود. 

پیونگ‌یانگ از برگزاری رزمایش طوفان حداکثری خبر داشت. در حقیقت، ماه مارس گذشته، مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی پس از سفرش به پیونگ‌یانگ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کیم جونگ‌اون درک می‌کند که رزمایش مشترک میان آمریکا و کره جنوبی باید ادامه پیدا کند. او همچنین اشتیاقش را به ملاقات با دونالد ترامپ ابراز کرد.»

کیم در تلاش است دریابد که آمریکا برای حفظ این دیدار چه کارهایی حاضر است انجام دهد. 

کمی پس از اعلامیه تعجب‌آور پیونگ‌یانگ، پنتاگون از رزمایش نظامی مشترک خود با سئول دفاع کرد. باید دید ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد. 

از سوی دیگر، تن دادن به درخواست کره شمالی به معنای دادن امتیازی دیگر به این کشور در مذاکراتی است که تا اینجای کار هم نامتقارن است. کره‌شمالی همواره در پی خاتمه دادن به این رزمایش بوده است. قطع این رزمایش‌ها باید موضوعی باشد مربوط به مذاکرات، نه امتیازی پیش از گفت‌وگوها.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز