خبرگزاری کار ایران

روزنامه «رای الیوم» نوشت:

واکنش کشورهای عربی به حوادث فلسطین ناامید کننده بود

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۵۵۰

روزنامه‌نگار مشهور عرب نوشت که هیچ‌کدام از کشورهای عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند، جرات اخراج سفیر این رژیم در اعتراض به حوادث فلسطین را نداشتند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر سایت «رای‌الیوم» در تازه‌ترین تحلیل خود نوشت:

جشن‌های انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی همزمان با هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین برگزار شد، موضوعی که می‌تواند مقدمه نخست و مهمی برای «توافق قرن» باشد؛ توافقی که موجب نهایی شدن مساله فلسطین شود.

تسریع روند انتقال سفارت آمریکا و ارتباط دادن آن با گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد روز نکبت همانند یک اقدام آزمایشی برای رصد واکنش‌های عربی و بین‌المللی پیش از اعلام این توافق صورت گرفت. و آنچه که دردناک است این است که واکنش‌ها به شدت در اغلب سرزمین‌های فلسطینی به استثنای نوار غزه ناامید کننده بود، نوار غزه بیش از شش هفته شاهد تظاهرات شدید و گسترده‌ای بود که در جریان آن بیش از ۱۰۰ نفر شهید و بیش از سه هزار نفر در اثر تیراندازی ارتش رژیم صهیونیستی زخمی شدند. واکنش ها در بیشتر پایتخت‌های عربی و اسلامی نیز گویا بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارشی را به نقل از پنج مقام مسئول ارشد آمریکا که نامشان اعلام نشده است، منتشر کرد و نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیات این توافق را پس از ماه رمضان جاری اعلام خواهد کرد، توافقی که جزئیات آن را به همراه دامادش «جرد کوشنر»، «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در خاورمیانه و با نظارت مستقیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نگاشته است.

واکنش عربی ناامید کننده و هماهنگ به انتقال سفارت و قتل عام اسرائیل در غزه بیانگر آن است که حکومت‌های عربی بارز به ویژه مصر و اردن و اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس از جزئیات توافق پیش روی آمریکا آگاه هستند، هیچ کدام از این کشورها خواستار برگزاری نشست فوری عربی در این باره نشدند و حضورشان در کنفرانس کشورهای اسلامی استانبول به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به جز اردن در بدترین سطح مشارکت بود. اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز کویت با وزرای خارجه خود در این مراسم حضور پیدا کردند و هیچ کدام از این کشورهایی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارند، مصر و اردن جرات فراخواندن سفرای خود یا اخراج سفرای اسرائیل از پایتخت‌های خود در اعتراض به اقدام‌های این رژیم را نداشتند.  همانند اقدامی که کشورهای غیرعربی مانند ترکیه، بولیوی، آفریقای جنوبی، ایرلند و بلژیک انجام دادند و این موضوع منجر به اتفاقات قابل توجهی در ماه های آتی خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز