خبرگزاری کار ایران

مایک پمپئو در بنیاد «هریتج»:

برجام نتوانست باعث محدودیت ایران شود/ توافق هسته‌ای، نقطه شروع پیشرفت‌های تهران بود

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۲۰۴

وزیر خارجه آمریکا در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود، ادعاهای واشنگتن درباره ایران را تکرار کرده و گفت که برجام نتوانست باعث تامین امنیت منطقه شود.

به گزارش ایلنا، «مایک پمپئو» در جریان سخنرانی در بنیاد «هریتج» با تکرار برخی ادعاها درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران، گفت: دو هفته پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. او به چند دلیل این کار را کرد: برجام نتوانست امنیت را تضمین کند.

وی ادامه داد: اما دیگر چنین نخواهد بود؛ دیگر تحمل نمی‌کنیم سلاح بر بلندی‌های جولان فرود آید، دیگر شاهد نفوذ ایران نخواهیم بود.

پمپئو در ادامه ادعاهای خود افزود: مفاد برجام صرفا توانایی اجتناب‌ناپذیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به تعویق می‌انداخت و این خودش مزید بر علت برای ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌شد. ایران سال‌ها این توانایی خود را مخفی کرده بود. ماه گذشته میلادی وزیر خارجه ایران گفت که هرگز دنبال بمب اتم نبودیم. این ادعای فربکارانه‌ای بود. آنها نه تنها دنبال بمب اتم بودند، بلکه تلاش کردند‌ آن را مخفی کنند.‎

وی افزود: ساز و کار راستی‌آزمایی ایران در برجام به اندازه کافی قوی نبود و از توسعه موشک‌های بالستیک جلوگیری نکرد. این توافق، مشکلات اقتصادی ایران را کمتر نکرد، بلکه باعث شد ایران سلاح‌هایی را به منطقه از جمله به حماس و حزب‌الله بدهد‎.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که برجام مانع بلندپروازی‌های ایران را نگرفته و نقطه شروع پیشرفت این کشور در منطقه بوده است.

پومپئو مدعی شد : ایران در طول دوره اجرای برجام، نفوذ خود را در منطقه افزایش داد. دولت اوباما امیدوار بود برجام مانع ایران شود، اما این اتفاق نیفتاد و عواقب برای خاورمیانه محسوس بود. برجام قرار  بود که پایه استراتژیک ثبات منطقه باشد؛ این حرف جان کری بود. واقعا سوال کنید ببینید امروز خاورمیانه قابل مدیریت‌تر از قبل از برجام است؟

وی در ادامه ادعاهای واهی خود گفت: امروز حزب‌الله توانسته قابلیت فعالیت میدانی در سوریه را داشته باشد. نزدیک به ۶ میلیون سوری به آوارگی کشیده شده‌اند. خیلی از اینها  کسانی بودند که به اروپا رفته و عملیات تروریستی انجام‌ دادند. ایران با کمک به حوثی‌ها سایه جنگ را در این کشور حفظ کرده و به آنها سلاح داده که به عربستان حمله کنند و دریایی سرخ را نا امن کنند  یا در افغانستان با حمایت از  طالبان نقض برجام کرده و روند صلح افغانستان را به عقب انداخته.

او مدعی شد : در طول برجام ایران همچنان آمریکایی‌ها را گروگان گرفته. سیامک نمازی و باب لوینسون. مردم آمریکا باید بدانند ما تلاش می‌کنیم آمریکایی ها را به خانه برگردانیم.

پمپئو مدعی شد: ایران حتی بعد از برجام همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در خاورمیانه بوده و به القاعده ماوا داده است. رهبران ارشد القاعده در ایران زندگی می‌کنند.

وی با طرح این ادعا که من از مردم ایران سوال می‌کنم این چیزی است که شما می‌خواهید؟ برای تفرقه‌افکنی میان ملت و نظام ایران، مدعی شد:‌ آیا شما می‌خواهید ایران درکنار حزب‌الله و حماس باشد. آمریکا معتقد است که حق شما بیشتر از این است. اینجا در غرب، روحانی و ظریف را از رفتار تروریستی در منطقه جدا می‌کنند. در غرب فکر می‌کنند اگر روحانی کارش را درست انجام دهد، قاسم سلیمانی کاری نمی‌تواند انجام دهد.‎

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: آنچه ترامپ دنبال آن است، یک توافق فراگیر است که از حمایت متحدان اصلی خود برخوردار شویم‎.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: می‌خواهیم استرالیایی‌ها، هندی‌ها، قطری‌ها و مردم سراسر جهان دست به دست ما دهند تا علیه ایران به نقطه مشترکی برسیم. از هر کشوری که از تهدیدهای ایران و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی خسته شده است، استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه امریکا با طرح اتهام‌هایی علیه روحانی و ظریف ادامه داد: آیا روحانی و ظریف مسئول به خطر افتادن جان انسان‌ها و مشکلات اقصادی مردم ایران نیستند؟ چراکه آنها سعی می‌کنند نفوذ ایران در مدیترانه افزایش یابد و سلاح به اسرائیل بفرستد. همین چند هفته قبل سپاه به بلندی‌های جولان موشک زده و به متحد ما اسرائیل حمله کرد.

پمپئو با بیان اینکه تصور اشتباهی است که برجام به ثبات کمک می‌کند، مدعی شد: برجام جلوی بلندپروازی‌های ایران را نگرفته است. این نقطه شروع ایران در منطقه است. راه پیش روی ما چیست؟ تعهد امریکا ادامه دارد و این تعهد را ورای برجام انجام می‌دهیم. با متحدان خود تلاش می‌کنیم جلوی نفوذ ایران و صدور سلاح ایران را بگیریم.

وی با طرح این ادعا که تضمین می‌کنیم ایران به دنبال سلاح اتمی نه امروز و نه فردا نباشد، گفت: ما در چندین جبهه تلاش می‌کنیم به اهداف خود برسیم. ما فشار بی‌سابقه مالی به ایران را وارد خواهیم کرد. همکاران ما در وزارت خزانه‌داری تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند. بانک مرکزی و نهادهایی که به سپاه، سپاه قدس و حزب‌الله کمک می‌کنند، تحریم شده‌اند.

وی با طرح این ادعا که تضمین می‌کنیم ایران به دنبال سلاح اتمی نه امروز و نه فردا نباشد، گفت: ما در چندین جبهه تلاش می‌کنیم به اهداف خود برسیم. ما فشار بی‌سابقه مالی به ایران را وارد خواهیم کرد. همکاران ما در وزارت خزانه‌داری تحریم‌های جدیدی را وضع کرده‌اند. بانک مرکزی و نهادهایی که به سپاه، سپاه قدس و حزب‌الله کمک می‌کنند، تحریم شده‌اند.‎

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی واهی اضافه کرد: این شروع کار است. فشار تحریم‌ها برای ایران دردآور خواهد بود. اگر ایران در رفتار خود تغییر ندهند، این بزرگ‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ است. وقتی تحریم‌های ما اجرا شود، رهبران ایران تلاش می‌کنند اقتصاد خود را زنده نگه دارند.

پمپئو با طرح این ادعا که با وزارت دفاع تلاش می‌کنیم جلوی ایران را بگیریم، تصریح کرد: اجازه رفتار سوء سایبری در منطقه را به ایران نخواهیم داد. ماموران ایران و حزب‌الله را نابود می‌کنیم. دیگر ایران چک سفیدی ندارد که خاورمیانه را تهدید کند.

وی در راستای جوسازی‌های غرب علیه ایران در زمینه حقوق بشر با طرح این ادعا که ما پرچمدار مردم ایران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: حکومت ایران باید از حقوق مردم این کشور محفاظت کند. ما از شرکای خود خواسته‌ایم که رفتار دولت با مردم را محکوم کند. اعتراضات نشان می‌دهد که مردم از حکومت ناخرسند هستند. ارزش پول ایران هر روز سقوط می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در اظهاراتی واهی و مداخله‌جویانه مدعی شد: بیکاری در ایران ۲۵ درصد است و سوء مدیریت موجب قحط‌سالی شده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در اظهاراتی واهی و مداخله‌جویانه ادعا کرد: تمام این مشکلات به دلیل فساد در ایران است و مردم این مساله را فهمیده‌اند، هزاران نفر خودسرانه به زندان انداخته شده‌اند، ده‌ها نفر کشته شدند.

وی در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه و تفرقه‌افکنانه خود با اشاره به تعدادی دختران هنجارشکن در زمینه حجاب ادعا کرد: در مساله حجاب اجباری هم شاهد بودیم که چقدر ماموران حکومت از این مساله وحشت کردند در حالی که زنان به دنبال کرامت و آزادی هستند، حکومت ایران کارنامه طولانی ترور را داشته است و باید به خودش آید و ببیند که جوانان ایران دنبال تغییرات اساسی در اجتماع هستند.

پمپئو در اظهاراتی واهی اضافه کرد: در سال ۲۰۰۶ گروه ۱+۵ رای داد که ایران به غنی‌سازی پایان دهد. در سال ۲۰۱۳ فرانسه گفت از فریبکاری ایران خسته شده است. در سال ۲۰۱۵ کری گفت غنی‌سازی ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم، کاری که ایران اکنون انجام می‌دهد. توانایی هسته‌ای ایران مهم است برجام جواب نداد و از شرکای خاورمیانه خواستیم کاری کنند. گفتند ایرانی‌ها غنی‌سازی می‌کنند چرا از ما می‌خواهید کمک کنیم؟ ایران باید برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد و در اینصورت ما هم تصمیم متفاوتی خواهیم گرفت. امیدواریم آنها هم در مسیر متفاوتی قرار گیرند. برای تحریم باید یکسری فعالیت های اقتصادی را کنار بگذاریم. بازار بزرگی در ایران هست و خیلی‌ها می‌خواهند در ایران فعالیت کنند اما نباید بگذاریم قاسم سلیمانی ثروت بیشتری جمع کند. فعالیت هسته‌ای خرج دارد تلاش می کنیم ایران ظرفیت مالی برای تولید سلاح‌هسته ای نداشته باشد‎.

وی ادامه داد: تحریم‌های ما ۵۵ روز دیگر اجرا می‌شود. کارهای زیادی پیش رو داریم در تمام سطوح یک ماموریت مشخص داریم. الان جدول زمانی نمی‌دهم مردم ایران این جدول زمانی را تعیین می‌کنند باید درباره سرانشان تصمیم بگیرند ‎.

پومپئو مدعی شد ما ذهنیت بازی برای قدم‌های مثبت داریم. نسبت به ایران هم این ذهنیت را داریم؛ به شرطی که قدم های مثبت بردارند. هدف ما حفاظت از مردم ایران هم هست. هر توافق جدیدی باید جلوی ایران را در منطقه بگیرد. آن طور که برجام نتوانست. ما راجع به برجام حرف نمی‌زنیم چون می‌دانیم برنامه هسته‌ای ایران از بحث کلی امنیت منطقه جدا نیست. ما باید تعریف کنیم چه از ایران می‌خواهیم. ایران باید به آژانس  بین المللی انرژی اتمی ابعاد نظامی قبلی خود را توضیح دهد و بگوید از آن فاصله گرفته و دنبال غنی سازی اورانیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را تعطیل کند.

او در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شده ایران باید به آژانس اجازه دسترسی به هر نقطه کشور را بدهد؛ جلوی تولید سلاح‌های بالستیک و سلاح‌هایی که می‌توانند کلاهک هسته ای حمل کنند را بگیرد. همه زندانیان آمریکایی را آزاد کند و همه متحدان ما را هم همینطور. ایران باید از حمایت از گروه‌های  تروریستی مثل حماس  و حزب الله دست بردارد و باید به حاکمیت ملی دولت عراق احترام بگذارد. همچنین دست از حمایت از حوثی های یمن بردارد و توافق صلح در یمن را بپذیرد. ایران باید همه نیروهای تحت حمایت خود را از سوریه خارج کند و دست از مأوا دادن به سران  به القاعده در ایران بردارد. این کشور باید دست از تهدیدات نظامی علیه همسایگان خود و دست از مسلح کردن گروه‌هایی که قصد موشک اندازی به عربستان را دارند، بردارد. ایران باید دست از حملات سایبری و تهدیدات کشتی‌رانی بردارد. اینها مطالبات پایه‌ای است؛  فهرست را خود ایرانی‌ها درست کردند نه ما. ما با اروپایی‌ها بر سر این فهرست متحد هستیم و از آنها می‌خواهیم مسئولانه برخورد کنند. در ازای تغییرات اساسی از سوی حکومت ایران حاضریم قدم‌هایی به نفع مردم ایران برداریم.

پمپئو با بیان اینکه ممکن است تحریم‌ها برای دوستان ما فشار اقتصادی ایجاد کند، گفت: ما نگرانی‌های آنها را گوش می‌کنیم ولی کسی که بخواهد با ایران کسب و کار کند، آنها را دنبال خواهیم کرد. ما حرف‌های آنها را گوش خواهیم کرد.

وی با اشاره به درخواست جامعه بین‌المللی برای تداوم اجرای توافق هسته‌ای بیان کرد: خیلی‌ها می‌خواهند برجام ادامه یابد ولی آنها موضع ما را می‌شناسند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه سال آینده چهلمین سالگرد انقلاب است، در اظهاراتی سراسر مداخله‌جویانه و واهی مدعی شد: انقلاب ایران چه به مردم ایران داده است؟ حکومت ایران به بهانه رفاه مردم، بدبختی و هرج و مرج را به منطقه ارسال کرده و وضعیت فلاکت را ایجاد کرده است.

پمپئو با طرح این ادعای مضحک مبنی بر اینکه ما منتظر نتایجی هستیم که به مردم کمک کند و نه حکومت، بیان کرد: اگر رهبران این کشور به ما شک دارند، به دیپلماسی موفق ما با کره‌شمالی نگاه کنند. این آمادگی ما در کنار فشارهایی است که وارد کرده‌ایم. به رهبران می‌گوییم فعالیت شما با عزم پولادین ما روبه‌رو است.

وی با مورد خطاب قرار دادن مردم ایران و در اظهاراتی تفرقه‌افکنانه مدعی شد: رئیس‌جمهور ترامپ گفت ما با مردم آمریکا همراه هستیم. آنها به دنبال احیای فرهنگ کهنسال خود هستند. می‌خواهند با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داشته باشند. این آرزوی آمریکا است. امیدواریم تلاش ما برای به ثمر رسیدن صلح و ثبات به نتیجه برسد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از این سخنرانی در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کرد.

پمپئو در پاسخ به پرسشی درباره این‌که شما فهرستی از شرکا و تحریم‌ها ارائه کردید، چطور می‌توانید از ظرفیت دیپلماتیک خود استفاده کنید، گفت: این تغییرات استراتژیک در زمانی رخ می دهد که همه اهداف مشترک داشته باشند. سعی کردم ببینم می توانیم کاری برای اصلاح برجام داشته باشیم اما نتوانستیم به توافق برسیم و مصمم هستیم تلاش کنیم با همه شرکای خود کار کنیم. خیلی کشورها هم نگرانی‌های ما را درباره ایران دارند. تیم من به شدت تلاش می‌کند به نگرانی‌های موجود رسیدگی کند، استراتژی ترامپ درست است. باید کاری کنیم ایران دوباره به تمدن ملحق شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز