خبرگزاری کار ایران

یک روزنامه چینی:

پکن باید روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با کانبرا را کاهش دهد

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۸۰۰

وزیر خارجه چین چین، به همتای استرالیایی خود گفت که کانبرا باید «عینک دودی» خود را بردارد تا روابطش را با شریک بزرگ تجارش‌اش به حالت عادی بازگرداند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک روزنامه دولتی چین امروز -چهارشنبه- نوشت که پکن باید روابطش بااسترالیا را کاهش دهد، از جمله آن‌که از واردات از این کشور بکاهد و دیدار «مالکوم ترنبول»، نخست‌وزیر استرالیا را به تعویق بیندازد. این روزنامه پس از آن چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند که پکن از اظهارات ضدچینی اخیر استرالیا اظهار نارضایتی کرده است.

روابط دو کشور از اواخر سال ۲۰۱۷ رو به سردی گذاشت؛ زمانی‌که دولت ترنبول قانونی را در جهت کاهش تاثیر کشورهای خارجی بر استرالیا، از جمله هدایای سیاسی، مطرح کرد. پکن این اقدام را حرکتی «ضدچینی» می‌داند. 

اختلاف دیپلماتیک هفته گذشته به حوزه تجارت هم کشید، زمانی‌که یک تاجر استرالیایی گفت که سازوکارهای جدید گمرکی چین در واردات او تاخیر ایجاد می‌کند. این امر باعث شد که دیگر صادرکنندگان استرالیا در دسترسی به بازار چین دچار هراس و تردید شوند.

در چند روز گذشته، «وانگ یی» وزیر خارجه چین چین، به همتای استرالیایی خود گفت که کانبرا باید «عینک دودی» خود را بردارد تا روابطش را با شریک بزرگ تجارش‌اش به حالت عادی بازگرداند. 

روزنامه انگلیسی‌زبان «گلوبال تایمز» امروز نوشت که چین باید بگذارد استرالیا قدری رنج بکشد و به این زودی‌ها روابطش با این کشور را بهبود نبخشد. 

در سرمقاله این روزنامه آمده است: «لزومی ندارد چین روابطش با استرالیا را به‌طور کامل قطع کند. تنها کافی است برای مدتی این رابطه را به‌کندی پیش برد. برای مثال، لزومی ندارد نخست‌وزیر استرالیا در سال جاری به چین بیاید. در حقیقت، بهتر است چند سال دیگر از پکن دیدار کند.»

به گزارش رسانه‌های استرالیا، ترنبول قرار است در سال جاری میلادی به چین سفر کند تا روابط دیپلماتیک پر فراز و نشیب دو کشور را بهبود بخشد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز