خبرگزاری کار ایران

بشار اسد:

آمریکایی‌ها باید از سوریه خارج شوند/ دمشق به‌رغم مداخله‌ها پیروز جنگ ۷ ساله بوده است/ به حمایت مسکو نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۹۰۰

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که به‌رغم برخی مداخله‌های خارجی، دمشق در نبرد هفت ساله این کشور پیروز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از راشا تودی، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه گفت که مسکو ماه گذشته میلادی غرب را از حمله‌ای گسترده به سوریه بازداشت.

بشار اسد در ادامه عنوان کرد که به باور او دمشق تقریبا در جنگ هفت‌ساله این کشور، با وجود «مداخله‌ها»ی ایالات متحده، پیروز شده است.  

آمریکایی‌ها از تجربه عراق درس بگیرند

وی با تاکید بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تصریح کرد: «آمریکایی ها باید کشور ما را ترک کنند و از رفتاری که در عراق با  آنها شد، درس بگیرند. عراق استثنا نبود و این مساله در مورد سوریه نیز صدق می‌کند. ملت‌های منطقه دیگر حضور بیگانگان را برنمی‌تابند».

اسد همچنین گفت: «هرچه ارتش سوریه در منطقه پیشروی کند و هرچه فرآیند سیاسی بیشتر جلو می‌رود، دشمنان‌مان و همچنین رقبایمان، به‌ویژه غرب به رهبری آمریکا و بازیچه‌ها‌یشان در اروپا و منطقه ما، می‌کوشند شرایط را برای ما سخت‌تر کنند؛ چه با حمایت بیشتر از تروریست‌ها و آوردن تروریست‌های بیشتر به سوریه و چه با به تعویق انداختن روند سیاسی.»

اسد در ادامه اشاره کرد که اگر کشورهای خارجی دشمنان دمشق را تامین مالی نمی‌کردند، وضعیت در این کشور «در عرض یک سال» مهار می‌شد.

رئیس‌جمهوری سوریه افزود که واشنگتن، پس از آن‌که از گروه‌های مختلف مخالف دولت حمایت کرد و پس از آن‌که دولت توانست در دو سال گذشته کنترل شهرهایی چون دیرالزور و حلب را به‌دست گیرد، «دیگر کارتی برای بازی ندارد» و می‌توان پایش را به میز مذاکره کشاند.

داستان آمریکا درباره حمله شیمیایی سوریه، در جهان خریدار نداشت

اسد گفت: «چالش فعلی ما این است که چگونه می‌توانیم شکاف میان برنامه‌های آن‌ها و برنامه‌های خودمان را از بین ببریم. دنیا داستان  آمریکا درباره حمله شیمیایی را باور نکرد»

با این وجود، رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد که هرچه نبرد مرگ‌بار این کشور به پایان نزدیک‌تر می‌شود، اقدام‌های دشمنان نیز ناامیدانه‌تر می‌شود. اسد با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر حمله به شهر دوما با سلاح شیمیایی، آن را آخرین تلاش مذبوحانه غرب برای گمراه کردن جامعه جهانی دانست که البته شکست خورد.

اسد با اشاره به حمله ائتلافی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در چهاردهم آوریل به نقاطی در سوریه که این کشورها مدعی بودند محل نگهداری تسلیحات شیمیایی است، گفت: «آنها داستانی تعریف کردند، دروغی گفتند و هیچ‌کس در جامعه جهانی و غرب حرف‌شان را باور نکرد، اما آنها نمی‌توانستند پا پس بکشند. بنابراین باید در مقیاسی کوچک‌تر کاری می‌کردند.»

اسد همچنین گفت که مسکو نقشی مهم و مؤثر در جلوگیری از اقدام‌های مداخله‌گرانه آمریکا در منطقه ایفا کرده است، چه در حالت کلی و از زمان دعوت دمشق از این کشور برای کمک و چه در مورد این مسئله خاص.

ادبیات ترامپ، نشان دهنده شخصیت اوست

اسد در بخش دیگری از این مصاحبه در واکنش به ادبیات ناشایست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که چند وقت پیش، وی را «حیوان» خطاب کرده بود، گفت: این ادبیات من نیست و نمی‌توانم از ادبیات مشابه ترامپ استفاده کنم. این ادبیات مختص به او بوده و نشان‌دهنده شخصیت وی است. ما عبارت مشهوری داریم مبنی بر این‌که «کلام، نشان‌دهنده شخصیت گوینده آن است» و بر این اساس، ترامپ با به کار بردن این ادبیات، شخصیت خود را معرفی کرد. این یک موضوع عادی است که ما به آن عادت کرده‌ایم.

بشار اسد تاکید کرد که چنین سخنانی بر من و اوضاع سوریه تأثیری ندارد.

روسیه مانع حملات گسترده به سوریه شد

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: «روسیه آشکارا اعلام کرد که آمریکا، فرانسه و بریتانیا بنا دارند پایگاه‌های پرتاب موشک در سوریه را نابود کنند و اطلاعات ما – ما مدرکی دال بر این قضیه نداریم، تنها اطلاعاتی داریم که البته قابل‌اتکا است- حاکی از آن است که این کشورها قصد داشتند حمله‌ای همه‌جانبه علیه سوریه ترتیب دهند و این اقدام روسیه باعث شد آن‌ها حمله‌شان را در مقیاس کوچک‌تری انجام دهند.»

اسد همچنین از روسیه به‌خاطر آن‌که اجازه مواجهه مستقیم با آمریکا را نداد، تشکر کرد. این در حالی است که آمریکا از نزدیک با گروه‌های تحت حمایتش در منطقه در ارتباط است و از زمین و هوا آنها را پشتیبانی می‌کند.

اسد به راشا تودی گفت:‌ «ما فاصله‌ای با مواجهه مستقیم میان نیروهای روسیه و آمریکا نداشتیم و خوشبختانه از چنین اتفاقی جلوگیری شد. البته دلیلش نه هوشمندی رهبران آمریکایی، بلکه درایت رهبران روسیه بود. ما به حمایت روسیه نیاز داریم، اما در عین حال باید مراقب حماقت نیروهای آمریکایی نیز باشیم تا بتوانیم ثبات را به کشورمان بازگردانیم.»

یا کشور دارید یا ندارید

به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک نشست صلح آستانه و تمایل قلبی دولت سوریه به بازگرداندن نظم در مناطق آزادشده و آغاز فرآیند صلح، اسد تاکید کرد که هنوز در برخی مناطق باید پیروز شد.

اسد گفت: «گروه‌هایی چون القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی آماده گفت‌وگو نیستند. آنها تنها برنامه‌ای ایدئولوژیک و تیره‌وتار دارند و آن این است که سوریه را به یکی دیگر از مناطقی که زیرنظر القاعده اداره می‌شود، تبدیل کنند. بنابراین تنها با زور می‌شود با آن‌ها مواجه شد». اسد در ادامه اشاره کرد که اکنون امکان عقب‌نشینی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری سوریه در پایان گفت: «هرچه شدت و وسعت پیشروی‌مان بیشتر شود، عزم‌مان برای حل مسئله نیز بیشتر می‌شود، چراکه چاره دیگری نیست. یا کشور دارید، یا ندارید.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز