خبرگزاری کار ایران

استاد بازنشسته علوم سیاسی و مطالعات امنیتی دانشگاه بوستون:

آمریکا در عرصه بین‌الملل سیاست‌های دغل‌کارانه‌ای در پیش گرفته است/ خروج آمریکا از برجام به معنای شکست آن نیست/ چنانچه اروپا در برابر ترامپ سر فرود بیاورد، تاریخ آنان را نخواهد بخشید

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۸۸۸

یک سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا گفت: در سال ۱۹۳۸، اروپا با تهدیدی نظامی و دیوانه‌وار مواجه بود و دموکراسی‌های اروپایی در برابر این تهدید سر خم کردند و راه را برای فاجعه جنگ جهانی دوم هموار کردند. امروز نیز یک لاف‌زن، با ماشین جنگی ترسناکش، سر برآورده است. چنانچه اروپا امروز نیز اشتباهات «نویل چمبرلین»، نخست‌وزیر بریتانیا بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۰، و «ادوارد دالادیه»، نخست‌وزیر وقت فرانسه در جنگ جهانی دوم، را تکرار کند، تاریخ آنان را نخواهد بخشید.

«اندرو باسویچ» استاد پیش‌کسوت و بازنشسته علوم سیاسی و متخصص روابط بین‌الملل و مطالعات امنیتی در دانشگاه بوستون آمریکا است. او که سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا است، کتاب‌های بسیاری در حوزه روابط خارجی نوشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به آثاری چون «قوانین واشنگتن: مسیر آمریکا برای جنگ دائم» و «نبرد آمریکا برای خاورمیانه‌ای بزرگ‌تر» اشاره کرد. 

ترامپ دیکتاتورمآبانه رفتار می‌کند

اندرو باسویچ با اشاره به گذشت سه سال از توافق هسته‌ای میان ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۵+۱ و به مخاطره افتادن این قرارداد در پی عهدشکنی‌های آمریکا به ایلنا گفت: به نظر می‌رسید «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، به این نتیجه رسیده که پس از پیروزی در مقام ریاست‌جمهوری، در موقعیتی دیکتاتورمآب قرار گرفته که می‌تواند هر دستوری که می‌خواهد را صادر کند و بقیه جهان هم به صف، اوامرش را می‌پذیرند. اما به هیچ روی بنا نبود چنین شود و تاکنون هم چنین اتفاقی نیفتاده است. هیچ‌یک از کشورهای جهان به دستورها و بیانیه‌های ترامپ آن‌چنان وقعی نگذاشته‌اند؛ از چین و تنش‌ها بر سر مسائل تجاری و گمرکی گرفته تا کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مشاجره‌ها بر سر افزایش بودجه نظامی. این به گمان من نشانه خوبی است.

سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا تاکید کرد: تا آن‌جا که به توافق هسته‌ای با ایران مربوط می‌شود، چنانچه دیگر طرف‌های برجام به این نتیجه برسند که ادامه حضورشان، به‌رغم خروج آمریکا از آن، منافع‌شان را حفظ می‌کند، بی‌تردید به مفاد برجام پایبند خواهند بود و شانس خوبی برای نجات این قرارداد وجود خواهد داشت. 

بی‌اعتباری آمریکا به سود چین و روسیه است

این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا با اشاره به ضرب‌الاجل چهارم آگوست، درباره رویکرد کشورهای اروپایی برای حمایت از ایران گفت: به گمان من، کشورهای اروپایی، همچنین روسیه و چین، به تعهدات‌شان در برجام پایبند خواهند بود. دلیلش هم این است که این توافق برای آن‌ها فوایدی امنیتی و اقتصادی دارد. چین و روسیه هم بی‌تردید خواهند کوشید ورق به نفع ایران بچرخد، چراکه بی‌اعتباری آمریکا جزو الفبای سیاسی آن‌هاست و بسیار به سود‌شان خواهد بود.

خروج آمریکا از برجام به معنای شکست آن نیست

وی تصریح کرد: پیشتر درباره همین قضیه با یک روزنامه هم صحبت کرده‌ام؛ خروج آمریکا به معنای آن نیست که برجام شکست خورده است. در نهایت، روسیه و چین و اتحادیه اروپا، و همچنین ایران، این توافق را حفظ خواهند کرد. این‌که آمریکا تحریم‌هایی را بر ایران اعمال کرده به این معنا نیست که روسیه و چین و سایر کشورهای طرف قرارداد به آن تن خواهند سپرد. خروج آمریکا از برجام تنها به این معنی است که دولت این کشور مشاعر خود را از دست داده است. 

ترامپ بیشتر پارس می‌کند تا این‌که گاز بگیرد!

استاد پیش‌کسوت و بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه بوستون با اشاره به رویکردهای احتمالی ترامپ برای قانع کردن متحدانش به پیروی از تحریم‌ها و همچنین مشوق‌های احتمالی واشنگتن برای جبران خسارات ناشی از عدم تجارت با ایران گفت: اصولا سیاست خارجی ترامپ بر پایه تهدید استوار است. با این وجود، تا به اینجای کار، او در رابطه با عملی کردن تهدیدهایش بسیار متناقض عمل کرده است. او بیشتر پارس می‌کند تا این‌که گاز بگیرد. حدس من این است که در مورد مسئله هسته‌ای هم همین منطق حکم‌فرماست. 

استاد بازنشسته علوم سیاسی و مطالعات امنیتی دانشگاه بوستون گفت: در نهایت پرسش اساسی اینجاست که دیگر امضاکنندگان برجام چه واکنشی نشان می‌دهند. اگر روسیه و چین هوش کافی در عرصه سیاست خارجی داشته باشند، به توافق پایبند خواهند بود و نشان می‌دهند که بلوغ و پختگی سیاسی لازم برای یک قرارداد چندجانبه را دارند. بنابراین، آن‌ها کافی است واکنشی به اقدام‌‌های ترامپ نشان ندهند تا پیروزی بزرگی را در برابر واشنگتن به دست آورند. 

وی یادآور شد: در سال ۱۹۳۸، اروپا با تهدیدی نظامی و دیوانه‌وار مواجه بود و دموکراسی‌های اروپایی در برابر این تهدید سر خم کردند و راه را برای فاجعه جنگ جهانی دوم هموار کردند. امروز نیز یک لاف‌زن، با ماشین جنگی ترسناکش، سر برآورده است.  چنانچه اروپا امروز نیز اشتباهات «نویل چمبرلین»، نخست‌وزیر بریتانیا بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۰، و «ادوارد دالادیه»، نخست‌وزیر وقت فرانسه در جنگ جهانی دوم، را تکرار کند، تاریخ آنان را نخواهد بخشید.

باید جلوی ترامپ ایستاد

وی تاکید کرد: به‌عنوان یک آمریکایی معتقدم که باید جلوی ترامپ ایستاد. 

استاد بازنشسته علوم سیاسی و مطالعات امنیتی دانشگاه بوستون گفت: سال‌هاست که آمریکا در عرصه بین‌الملل سیاست‌های دغل‌کارانه‌ای را پیش گرفته است. برای مثال، در سال ۲۰۰۳، «جرج بوش»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، با تصمیمش مبنی بر اشغال عراق، به جامعه جهانی بی‌احترامی کرد. تصمیم اخیر ترامپ برای خروج از برجام نیز همین‌طور است. اگر کشورهای اروپایی تظاهر کنند که اقدام‌های سرخودانه ترامپ چیز چندان نامعمولی نیست، آخرین بازمانده‌های اعتبار سیاسی‌شان را هم از کف خواهند داد. کیست که بتواند انکار کند خروج ترامپ از برجام، خیانت به مضامین بین‌المللی است؟

وی گفت: در نهایت، ترامپ تعاریف خود را از تجارت دارد. راستش نمی‌شود پیش‌بینی کرد که او در زمینه مشوق‌های تجاری پس از برجام چه خواهد کرد.  

 گفت‌وگو: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز