خبرگزاری کار ایران

گفت‌و‌گو با احسان کرمی در نخستین تجربه کارگردان تئا‌تر:

بوی بلال و کباب و قهوه برای ایرانی‌ها آشناست

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۱۹

نمایش «بوی قهوه و بلال و کباب» از تا پایان شهریور ماه هرشب ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

ایلنا: احسان کرمی مجری، بازیگر، نویسنده، گوینده رادیو و حالا کارگردان تئا‌تر این روز‌ها نمایش «بوی قهوه و کباب و بلال» را در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه برده است.
این نمایش که به کارگردانی «کرمی» و تهیه کنندگی «فرشته طائرپور» از ۳ شهریور در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است با استقبال بسیار خوبی از جانب هنرمندان و هنردوستان همراه شده و بسیاری از چهره‌های سر‌شناس در طول مدت اجرا به تماشای نخستین تجربه کارگردانی احسان کرمی در این نمایش نشسته‌اند.


کرمی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران با اظهار رضایت از موفقیت این نمایش و استقبال قابل توجه مخاطبان تاکید کرد که انتظار چنین استقبال و بازتاب مناسب و وسیعی را نداشته است.

در ابتدا از میزان آشنایی، سوابق و فعالیت خود در تئا‌تر بگویید و اینکه چطور شد که به فکر کارگردانی افتادید؟

درابتدا این توضیح را بدهم که نمایش بوی قهوه و بلال و کباب اولین تجربه کارگردانی من است ولی من سابقه حضور در نمایش را داشتم و به عنوان بازیگر در نمایش‌هایی چون «محسن یک رپرتوار» به کارگردانی «اصغر دشتی»، «کمدی استشمامات» کاری از «میثم عبدی»، «پینوکیو ۲» از «نسیم محمد‌پور» و… حضور داشتم. در واقع هیچ وقت قصد کارگردانی نداشتم تا اینکه وقتی به عنوان نقش خوان در دو نمایشنامه خوانی در کنار استاد «محمد رحمانیان» حضور پیدا کردم به قدری تحت تاثیر قرار گرفتم که دیدم چقدر کارکردن در مقابل ایشان لذت بخش است، به فکر کارگردانی افتادم. همچنین شخصیت هنرمندانی چون استاد بهرام بیضایی، محمد یعقوبی و نادر برهانی که از نظر من انسان‌های کاملی در عرصه هنر هستند، بسیار در من نفوذ کرد. همیشه از نظر من کسانی چون بهرام بیضایی و محمد رحمانیان انسان‌هایی هستند که نگاه جامعه‌شناسی دقیق و تسلط کامل به ادبیات نمایشی دارند. در حقیقت باید بگویم به طور کلی جرقه اول از سوی آقای محمد رحمانیان بود.

داستان نمایش چگونه به ذهنتان رسید؟

راستش این روز‌ها معضلات بسیار زیادی دامن طبقه متوسط رو به بالای جامعه را در برگرفته است. ایده این نمایش در یک مهمانی و دور همی با دوستان بود که به ذهنم رسید. زمانی که صحبت از این معضلات شد. به طور کلی این نمایش درباره یک معضل اجتماعی است که با تغییر الگوی زندگی در طبقه متوسط جامعه روی داده است و بیننده با دیدن این نمایش متوجه می‌شود که این معضل چیست. دوست ندارم در گفتگو نام این معضل مشخص شود. چرا که بییننده خودش باید آن را ببیند.

از این کار به عنوان اولین تجربه کارگردانی راضی هستید؟

بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کردم راضی هستم، جالب است که این کار از بازتاب بسیار مثبتی هم در بین هنرمندان هم رسانه‌ها و هم مخاطبان برخودار شد و قطعا با سختی‌های زیادی که در این راه مواجه بودم دوباره کارگردانی در این راه را ادامه خواهم داد. مشکلات فراوانی در تهیه این نمایش وجود داشت که البته با حضور خانم «طاهرپور» به عنوان تهیه کننده این مشکلات بسیار کمرنگ شد. ولی با تمام وجود فعالیت خود را در تئا‌تر چه به عنوان بازیگر و چه کارگردان ادامه خواهم داد و جا دارد اینجا اضافه کنم که از مهر ماه در نمایش «سه پنج رنج و شکنج» کاری از نوشت‌های «محمود استاد محمد» و کارگردانی «احسان حاجی‌پور» در همین فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهم رفت.

نام این نمایش بسیار جالب است و مخاطب را به فکر و اندیشه وا می‌دارد از انتخاب عنوان بوی قهوه و کباب و بلال بگویید.

در طول تهیه این نمایش عنوان‌های زیادی مطرح شد ولی بوی قهوه کباب و بلال نامی بود که از سوی خانم فرشته طائر‌پور مطرح شد و من نیز بسیار استقبال کردم چرا که بوی بلال و کباب و قهوه برای تمام ایرانی‌ها آشناست و به نظر من عنوان جالبی است. و باز هم بیننده در انتهای نمایش متوجه خواهد شد که چرا این نام انتخاب شده است.

از اجرای نمایش در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران و به طور کلی اجرای برنامه در این مجموعه راضی بودید؟

جا دارد من از تمام عوامل فرهنگسرای نیاوران تشکر کنم. به جرات می‌گویم که سالن گوشه بسیار محیط گرم و دوست داشتنی دارد به طوری که حتی از سالن اصلی هم بهتر است و بهترین فضا برای اجرای این نمایش بود. با توجه به اینکه در ایران سالن‌های کمتری داریم که از استانداردهای کامل برخور دار باشند ولی با این حال من از اجرا در این سالن بسیار راضی هستم. نکته جالب اینجاست که من قبلا در فرهنگسرای نیاوران فعالیت می‌کردم و اینک پس از گذ شت سال‌ها این را حس می‌کنم که چقدر دغدغه فرهنگی و هنری در این محیط زیاد شده و ان را مدیون مدیریت این مجموعه می‌دانم که این دغدغه را در ایشان می‌بینم و این خود نقطه بسیار مثبت و مفیدی است همین که ببینیم مدیران فرهنگی و هنری این دغدغه‌ها را پیگیری می‌کنند.

نمایش «بوی قهوه و بلال و کباب» از تا پایان شهریور ماه هرشب ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز