خبرگزاری کار ایران

آیدین آغداشلو زنگ افتتاح نمایش «شش و هشت» را نواخت:

سرسنگی: تجمع سه هنر برجسته زیر نظر یک معاونت کم لطفی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۷۲

اینکه سینما یک سازمان عریض و طویل داشته باشد و حوزه موسیقی، تئا‌تر و تجسمی به صورت اداره کل و در سایه یک معاونت جمع شوند متاسفانه نشان کم لطفی به این هنرهاست.

ایلنا: آیین افتتاح نمایش «شیش و هشت» نوشته کوروش نریمانی و کارگردانی نیما دهقان عصر روز گذشته پنجشنبه(۴مهرماه) با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نمایش در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ آیدین آغداشلو گرافیست برجسته کشور که به دعوت مسئولان تماشاخانه برای نواختن زنگ افتتاح نمایش در مراسم حضور داشت با ابراز خرسندی از حضور میان اهالی تئاتری‌ گفت: بین تئاتری‌ها بزرگ شده‌ام و عزیز‌ترین دوستانم همیشه از این جمع بوده‌اند. به نظر من تئا‌تر و موسیقی زنده‌ترین هنرهایی هستند که می‌توانند در لحظه با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. زمانی در گفتگو با ابراهیم گلستان می‌گفتم که به نظرم اپرا هنر بورژوازی است. اما او نظری متفاوت داشت و معتقد بود اپرا هنری بزرگ و چالشی است. در واقع تاکید داشت بازیگر روی صحنه اپرا در واقع حیثیت خود را به دست می‌گیرد و امکان دارد با کوچکترین اشتباه تمام اعتبارش را از دست رفته ببیند.

وی ادامه داد: هنگامی که کارگاه نمایش دایر بود این توفیق را داشتم بار‌ها و بار‌ها برای دیدن یک تئا‌تر مراجعه به سالن نمایش بروم. زمانی مطلبی درباره خودکشی نوشتم و گفتم که چه کار لغوی است. هرچند می‌دانم چرا عده‌ای به این کار دست می‌زنند. مثل کسانی که نشسته‌اند و یک فیلم خسته کننده را نگاه و مدام با خودشان فکر می‌کنند پایان داستان را هم که می‌دانند. بنابراین احساس می‌کردم هیچ وقت حق ندارم در تاریکی از سالن سینما خارج شوم. زیرا پای دیگران را لگد خواهم کرد. وقتی هم که دوستانم من را به دیدن یک تئا‌تر دعوت می‌کردند همیشه از آن‌ها می‌پرسیدم که آیا وقفه‌ای در میانه اجرای نمایش در نظر گرفته شده است یا نه. زیرا می‌خواستم بدون اینکه پای دیگران را لگد کنم، از سالن خارج شوم. این شد که سال‌ها تئا‌تر نرفتم تا پای دیگران را لگد نکنم. اما اکنون باعثافتخارم هست که این صحبت‌ها را در جمع شما مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تئا‌تر با رشد قابل قبولی مواجه شده است اظهار کرد: باید گاهی از خودمان بپرسیم که در تئا‌تر منتظر چه هستیم و چقدر می‌توانیم با ماهیت آنچه در ذهن نویسنده شکل گرفته تماس برقرار کنیم. من همیشه تلاش کرده‌ام بیشترین ارتباط را با این ذهنیت برقرار کنم. خدا را شکر می‌کنم که در سال‌های اخیر تئا‌تر بسیار رشد کرده است. بعضی از شاگردانم تعریف می‌کنند که برای تماشای بعضی تئا‌تر‌ها حتی هفته‌ها صف می‌کشند و من به فال نیک می‌گیرم که تئا‌تر این چنین محبوب است.

این هنرمند گرافیست اضافه کرد: از آغاز با تئاتری‌ها دوست بوده‌ام و خودم را عضو این خانواده می‌دانم. هر چند جای عده‌ای همچون عباس نعلبندیان و آربی آوانسیان در این عرصه خالی است و هرجا سخنی از تئا‌تر در میان است جای خالی‌ آن‌ها حس می‌شود. اما فکر می‌کنم باید در سالن‌ها صندلی‌هایی خالی را به آنان اختصاص داد و همواره به همان شکل حفظ کرد. به هر حال زندگی جریان دارد، عده‌ای در این رودخانه خروشان شنا می‌کنند و بعد از خسته شدن در ساحل استراحت می‌پردازند. شاید بعضی وقت‌ها هم به شناگران تازه کار تذکر می‌دهند که آن منطقه عمیق است و آنجا برو و اینجا نرو که خوشبختانه شناگران حرفشان را گوش نمی‌دهند.

در ادامه مراسم نیما دهقان کارگردان نمایش شیش و هشت نیز به چند نکته در مورد این نمایش اشاره کرد و گفت:
من کاملا اعتقاد و تاکید دارم که باید نمایش‌هایی ایرانی بنویسیم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم که کوروش نریمانی برای من یک نمایشنامه بنویسد تا آن را روی صحنه ببرم. اما با خودم گفتم که تیری در تاریکی بیندازم و پیشنهاد نوشتن یک متن را مطرح کنم شاید این کار را انجام داد.

سپس دهقان حاپران را به تشویق نریمانی دعوت کرد و همچنین با تشکر از آیدین آغداشلو برای حضور در آیین افتتاح اظهار داشت: گاهی انسان در دنیای بعضی از بزرگان می‌گردد و کندو کاو می‌کند. اما وقتی آن‌ها را از نزدیک می‌بیند حس خوبی به او دست می‌دهد.

این کارگردان با بیان انتقاداتی از وضعیت هشت سال اخیر تئا‌تر کشور افزود: در دوران مدیریت آقای سلیمی اوضاع خوبی را سپری کرده بودیم. اما در این هشت سال متاسفانه به دلیل برخی اتفاقات عادت نکرده بودیم که برخوردهای خوبی با ما صورت بگیرد، یا مثلا دو ماه قبل به ما بگویند که مهرماه اجرا دارید. عادت نداشتیم که همه چیز بر روال عادی خود پیش برود. متاسفانه من در این چند وقت اخیر برخوردهای بسیار بدی داشتم. اما وقتی در سالنی آمدم که اگر نگویم از تماشاخانه‌های اروپایی کیفیتی بالا‌تر دارد دست کم برابر با آن هاست، هنوز به این حرفه‌ای برخورد کردن عادت نداشتم و باید بابت مدیریت خوب اینجا از آقای مجید سرسنگی تشکر کنم.

مجید سرسنگی(مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر) ضمن ابراز خوشحالی از اجرای نمایش شیش و هشت بیان کرد: باعثافتخار است که امشب اثری از یک کارگردان جوان، خوش اخلاق و پرکار تئا‌تر کشور روی صحنه می‌رود که متن آن را یکی دیگر از هنرمندان برجسته تئا‌تر نوشته است.

وی با اشاره به حضور آیدین آغداشلو در مراسم افزود:. در مراسمی که به مناسبت سالگرد تولد مرتضی ممیز برگزار شد عنوان کردم شاید از حدود ۸۰ سال قبل کشورهای توسعه یافته در حوزه فرهنگ به این درک رسیدند که اگر هنر‌ها در کنار هم به حیات خود ادامه دهند بازدهی افزایش می‌یابد و دپارتمان‌های هنری در کشورهای بزرگ هم موید این ادعاست. به اشتراک گذاشتن تجارب این هنر‌ها برای هم باعثرشد سریع فرهنگ در یک جامعه می‌شود. از این منظر از حضور آقای آغداشلو در این جمع بسیار خوشحالیم.

سرسنگی با اشاره به ظرفیت‌های تئا‌تر در استفاده از اندیشه‌های سایر شقوق هنری گفت: تئا‌تر قابلیت و ظرفیت استفاده از تجارب سایر هنر‌ها را دارد و امیدواریم تعامل این هنر با سایر رشته‌ها همواره افزایش یابد. متاسفانه نگاه و توجه به هنر در طول تاریخ یکدست نبوده و در مقاطعی یک هنر مورد غفلت واقع شده یا برعکس به آن توجه زیادی صورت گرفته است.

این مدیر با اشاره به تشکیل سازمان سینمایی بیان کرد: بعضی از هنر‌ها مثل تجسمی که ریشه و قدمت زیادی در کشور دارند و حوزه‌های موسیقی و تئا‌تر به میزان قابلیتشان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اینکه سینما یک سازمان عریض و طویل و حوزه موسیقی، تئا‌تر و تجسمی تنها یک اداره کل داشته باشد و در سایه یک معاونت جمع شوند متاسفانه نشان کم لطفی به این هنرهاست. امیدواریم در دوران جدید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نگاهی که به سینما داشته‌اند را به سایر رشته‌های هنری هم اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: جریان توجه به سینما و سایر هنر‌ها مثل توجه به فوتبال در قیاس با سایر رشته های ورزشی است. امیدواریم هنرهای بومی و سنتی ما که ریشه در آیین‌های ایرانی دارند در صدر توجه قرار گیرند. از جمله تئا‌تر که هنری فرهنگ ساز است و تاثیر گرانی بر جریانات اجتماعی دارد.

در پایان مراسم آیدین آغداشلو زنگ افتتاح نمایش را با حضور مجید سرسنگی، نیما دهقان کارگردان و کوروش نریمانی نویسنده نمایش «شیش و هشت» نواخت و تماشاگران حاضر به دیدن این اثر نمایشی نشستند.

در این مراسم هنرمندانی چون هادی مرزبان، بهرام شاه محمدلو، فرهاد توحیدی، جمشید گرگین، پرند زاهدی، حسین کیانی، احمد ساعتچیان، رحمان سیفی آزاد، نگار عابدی، اصغر همت، علی صالحی، قاسم زارع، منوچهر اکبرلو، روح الله کمانی، سینا رازانی، شیرین یزدان‌بخش، میلاد نیک آبادی، علی عامل هاشمی، فرهاد بشارتی، رضا حیدری و… حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز