خبرگزاری کار ایران

نماینده هیئت داوران جشنواره تئاتر گلستان:

بی‎هویتی یک اثر هنری در فقدان خلاقیت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۱۳

ابتر ماندن‎ها در داستان و اجرا، ناپختگی در دراماتیکه کردن یک اثر، نرسیدن‎ها به اوج در اجرا، بی‎تفاوتی‎ها در اجرا در کنار فاصله افتادن‎ها بین نسل طلایی تئاتر گرگان و نسل جوان امروز و بیگانگی در دیالوگ گروه‎ها و استفاده از تجربیات یکدیگر در این جشنواره نگران‎کننده بود.

ایلنا: نماینده هیئت داوران جشنواره تئاتر گلستان دو واژه «خلاقیت» و «انگیزه» را گمشده‎های اصلی جزایر فکری و احساسی هنرمندان تئاتر استان دانست و گفت: ۸۰ درصد آثار این سرزمینِ ریشه‎دار من بمیرم‎های زندگی بود نه فرهنگ و هویت.
به گزارش ایلنا از گرگان؛ حسن عابدی در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان با ارائه برخی نقاط ضعف آثار به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت و اظهار داشت: ابتر ماندن‎ها در داستان و اجرا، ناپختگی در دراماتیکه کردن یک اثر، نرسیدن‎ها به اوج در اجرا، بی‎تفاوتی‎ها در اجرا در کنار فاصله افتادن‎ها بین نسل طلایی تئاتر گرگان و نسل جوان امروز و بیگانگی در دیالوگ گروه‎ها و استفاده از تجربیات یکدیگر در این جشنواره نگران‎کننده بود.

وی با بیان اینکه یکی از گمشده‎های اصلی هنرمندان این جشنواره واژه خلاقیت بود، تصریح کرد: سختی کشیدیم برای صید این دُرّ گران‌بهای هنر که اصلا نبودنش بی‎هویتی یک اثر هنری است، اندک چیزی یافتیم که هیئت داوران را خیلی راضی نکرد.

نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان افزود: آنچه دیدیم روایت بود و سادگی روایت و در عین حال بیان غیرهنری داستان آنهم عاری از نگاه متفاوت و رسیدن به فکر سوم؛ آنچه شنیدیم حرف‎های معمولی و همه روزه آدم‎های اطراف بود و دغدغه‎های تکراری و پیش پا افتاده به‌ویژه در حوزه زناشویی که کمتر تلاشی برای «دگر دیدن» و «خلاقانه بیان کردن» شده بود.

عابدی تاکید کرد: در این سرزمین ریشه‎دار آیا ریشه ۸۰ درصد آثار باید من بمیرم‎های زندگی باشد؟ یا فرهنگ، اصالت، تاریخ، هویت و افسانه‎های دفن شده در دل‎های گُرگرفته که فرهیخته‎ای می‎خواهد برای جان‎بخشی و بازآفرینی آن.

وی انگیزه و چرایی را از دیگر عناصر گمشده هنرمندان جشنواره تئاتر گلستان عنوان کرد و یادآور شد: انگیزه و چرایی باید جلوی هر تصمیم و اتفاق نمایشی قرار بگیرد که در این صورت همه چیز هدفمند خواهد بود از چرایی برداشتن یک لیوان تا حرکت بازیگر و از چرایی چیدمان صحنه تا نوشتن تک‎تک واژه‎های یک متن که در صورت نبودن آن، ما به یک بی‎منطقی و صرفا بیانی ساده می‎رسیم.

نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان ابراز امیدواری کرد تئاتر گرگان و گلستان به حرمت همین نام و شهرت دیرین نقش‎آفرین باشد چراکه آثار ارائه شده به گونه‎ای نبود که هیئت داوران را به معرفی یک یا دو اثر به جشنواره منطقه‎ای ترغیب کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز