خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان «آثار بر‌تر ادبیات نمایشی» همچنان در انتظار دریافت جوایز؛

میراثدولت دهم دست از سر تئاتر برنمی‌دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۴۸

ایرج راد: منابع را به نسبتی که دریافت کردیم اختصاص دادیم / مهدی شفیعی: به محض دریافت بودجه حمایت می‌کنیم / ایوب آقاخانی: برای جدی نگرفتن یک رویداد فرهنگی بهانه‌ای ساده به هنرمندان می‌دهیم / مهدی میرباقری: جوایز نقدی را منتفی کنیم تا انتظار ایجاد نشود.

ایلنا: انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی ایران که هرسال به همت کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئا‌تر برگزار می‌شود در حالی به گام هفتم نزدیک شده است که تعدادی از برگزیدگان دوره ششم این رویداد به دلیل آنچه کمبود منابع مالی عنوان می‌شود همچنان موفق به دریافت جوایز خود نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین دوره انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی، سال گذشته در شرایطی برگزار شد که خانه تئا‌تر نیز مانند دیگر نهادهای کشور تحت تاثیر کاهش شدید بودجه قرار داشت. همین عامل زمینه‌ای شد تا توافق‌های صورت گرفته هیئت مدیره خانه تئا‌تر با مسئولان مرکز هنرهای نمایشی محقق نشود و به طور طبیعی بودجه کامل مورد نیاز برای برگزاری این رویداد به دست هیئت مدیره کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئا‌تر نرسید.

مدیرعامل خانه تئا‌تر: منابع را به نسبتی که دریافت کردیم اختصاص دادیم

ایرج راد(مدیرعامل خانه تئا‌تر) در همین رابطه اظهار کرد: باتوجه به کاهش بودجه‌ی سال گذشته کشور، منابع مالی توافق شده با مرکزهنرهای نمایشی به طور کامل تامین نشد و ما مبالغ را به‌‌ همان نسبتی که دریافت کردیم برای برگزاری مراسم به کانون نمایش‌نامه نویسان تحویل دادیم.

وی با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز این وجود نداشت، ادامه داد: دریافتی خانه تئا‌تر در حقیقت ۸۰میلیون تومان کمتر از آن چیزی بود که قبلا با مرکزهنرهای نمایشی قرار گذاشته بودیم. بنابراین ما هم به‌‌ همان نسبت میزان کمتری برای برگزاری مراسم انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی اختصاص دادیم.

مهدی شفیعی: به محض دریافت بودجه حمایت می‌کنیم

مهدی شفیعی(معاون اداری مالی مرکز هنرهای نمایشی) با تایکد براینکه مدیریت مرکز همچنان توجه جدی به رفع مسئله دارد، در ارتباط با تامین کسری به وجود آمده برای کانون نمایش‌نامه نویسان بیان کرد: برای تامین بودجه مورد نیاز تعدادی از مراسم خانه تئا‌تر تفاهم‌هایی با آقای راد صورت گرفته و ما در موارد مشخص منابع مورد نیاز را پرداخت می‌کنیم که انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی یکی از همین برنامه‌ها محسوب می‌شود اما در سال اول با کاهش بودجه کل کشور مواجه شدیم و در ‌‌نهایت حدود ۶۰-۷۰ درصد از میزان تفاهم محقق شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برطرف شدن مشکل به وجود آمده امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر؛ توضیح داد: در همین رابطه تماس‌هایی با هئیت مدیره کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئا‌تر داشتیم که طی آن تاکید شد هر زمان بودجه‌ای به دست مرکزهنرهای نمایشی برسد؛ حتما حمایت می‌کنیم و آقای آشنا در این زمینه جدی و پی‌گیر موضوع هستند.

اما در این میان آنچه از نظر دور مانده سرنوشت نفرات برگزیده‌ای است که پس از گذشت یک سال همچنان موفق به دریافت جوایز خود نشده‌اند. باتوجه به اینکه رفته رفته ایام برگزاری هفتمین دوره انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی فرا می‌رسد، بیم آن می‌رود با ادامه روند موجود اعتماد شرکت کنندگان دچار خدشه شود.

ایوب آقاخانی: بهانهٔ ساده برای جدی نگرفتن یک رویداد فرهنگی

ایوب آقاخانی یکی از هنرمندان برگزیده دوره ششم انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی با تاکید براینکه حتی اگر علاقه نداشته باشیم، چنین ضعف‌هایی موجب ساقط شدن این رویداد از اعتبار خواهد شد، عنوان کرد: حواله جایزه خود را از سال گذشته تا امروز همراه دارم و آنقدر کهنه شده که آرام آرام در حال پوسیدن است. این اتفاق گذشته از مسائل و مشکلات خانه تئا‌تر برای تامین بودجه مورد نیاز، به نظر منشاء دیگری هم دارد و آن ضعف در برنامه‌ریزی و طراحی برگزاری چنین رویدادی است.

وی افزود: اطلاع دارم افرادی که در جریان اجرائیات برگزاری مراسم فعالیت داشتند دستمزدهای خود را دریافت کردند اما نفرات برگزیده همچنان نتوانستند جوایز را دریافت کنند که به نظرم نوعی سوء برنامه‌ریزی به حساب می‌آید.

این نویسنده و مدرس تئا‌تر با بیان اینکه می‌شد به رسم معمول و سنتی معقول جابه‌جایی‌هایی صورت بگیرد؛ اظهار داشت: چنانچه شاهد بودیم در نخستین جشنواره سراسری انتخاب نمایش‌نامه‌های بر‌تر کشور که زیر نظر بنیاد ادبیات نمایشی برگزار شد، نفرات برگزیده‌‌ همان روزِ اعلام اسامی جوایز خود را دریافت کردند اما گروه داوران تا همین امروز موفق به دریافت دستمزد نشده است.

وی تصریح کرد: گرچه آن تاخیر هم گزنده و قابل نقد است اما به طور طبیعی نمی‌توان به اینکه چرا فرد یا افراد برگزیده به حق خود رسیدند نقدی وارد کرد. در حالیکه از یک نهاد شبه صنفی مانند خانه تئا‌تر توقع رفتاری معقولانه‌تر داریم.

آقاخانی گفت: این مبالغ به اندازه‌ای نیست که وسواس یا حساسیتی به خرج دهیم. دریغ من از این است که برای جدی نگرفتن یک جریان قابل بحثو این شبه جشنواره فرهنگی بهانه‌های سریع‌تر و راحت‌تری در اختیار اهالی هنر قرار می‌گیرد.

مهدی میرباقری: جوایز نقدی را منتفی کنیم تا انتظار ایجاد نشود

مهدی میرباقری که برای نوشتن نمایش‌نامه «آخرین حکایت فرهاد» به عنوان یکی از نفرات برگزیده ششمین دوره انتخاب آثار ادبیات نمایشی معرفی شد، در ارتباط با عدم دریافت جایزه ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومانی خود بعد از گذشت یک سال اظهار داشت: اعتقاد دارم که حتما مشکلاتی برای خانه تئا‌تر و کانون نمایش‌نامه نویسان به وجود آمد که نتوانستند کامل به تعهدات خود‌ عمل کنند. اما انتظار داشتم حداقل اگر میزانی از بودجه هم به دست هیئت برگزار کننده مراسم رسیده بود بخشی از جوایز و نه تمام آن را به نفرات برگزیده اختصاص می‌دادند.

وی ادامه داد: اما اینطور به نظر می‌رسد که پس از دریافت بودجه مورد نظر با عوامل برگزار کننده مراسم تسویه حساب شده و برندگان با گذشت یک‌سال همچنان دست خالی مانده‌اند.

نویسنده نمایش‌نامه «زمستان در آتش» ضمن اشاره به اینکه اعضای خانه تئا‌تر در چنین مواقعی باید همراهی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، تصریح کرد: شان تئا‌تر بسیار بالا‌تر از این است که بحثمادی وارد رویدادی مانند انتخاب متون نمایشی یا مراسم نمایش‌نامه خوانی شود. حتی زمانی پیشنهاد دادم تا بحثاعطای جوایز نقدی منتفی شود که دیگر چنین انتظاری به وجود نیاید. این رویکرد شاید موجب لطمه خوردن وجه برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی باشد.

چندی دیگر موسم برگزاری هفتمین دوره انتخاب آثار بر‌تر ادبیات نمایشی فرا می‌رسد و این درحالی است که همچنان مشکلاتی از دوره گذشته پابرجاست. از سویی میراثبه جای مانده از دولت گذشته موجب شده بودجه کل کشور پس از بازنگری و ترمیم مجدد به مجلس ارائه شود تا بعد از بررسی‌های لازم برای ابلاغ به وزارتخانه‌ها در اختیار قوه مجریه گذاشته شود. این جریان موجب به تعویق افتادن هرچه بیشتر روند اختصاص بودجه خواهد شد و در این احوال مشخص نیست معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکزهنرهای نمایشی چه زمانی امکان تامین اعتبار برنامه‌های تئاتری را پیدا کنند. مجموع این عوامل انجام تعهدات سال گذشته و برگزاری دوره هفتم را با اما و اگرهایی همراه خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز