خبرگزاری کار ایران

علی جنتی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان پیام داد؛

رویدادی زمینه‌ساز رشد و پویایی نسل آینده

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۶۹

درخت پربار جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودکان و نوجوانان در بیستمین سال شاهد افزایش کمی و کیفی نمایش‌هایی است که در این دوره روی صحنه خواهند رفت.

ایلنا: پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیستمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان در مراسم اختتامیه خوانده شد.

به گزارش ایلنا، در پیام علی جنتی آمده است: نمایش یا‌‌ همان تئا‌تر، کهن‌ترین و کامل‌ترین گونه هنری است. هنری دیرینه و همه فهم که مفاهیم بلند انسانی را در روایتی واقع گرایانه به موثر‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن به مخاطب می‌نمایاند و در خاطره‌ها ماندگار می‌کند. در این گونه هنری از ادبیات، موسیقی، نقاشی و حتی معماری بهره گرفته می‌شود و از این روست که آن را کامل‌ترین هنر‌ها نامیده‌اند.

تئا‌تر در سراسر جهان به اشکال مختلف متداول است و در بعضی از کشور‌ها مثل ایران سابقه‌ای دیرینه دارد. نمایش‌های نقالی، نمایش‌ها، سوگواره‌های آیینی و شبیه خوانی برخی از گونه‌های تئا‌تر سنتی ایران هستند که علاقه‌مندان فراوان دارند.

کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار از تئا‌تر تاثیر می‌پذیرند و با پندارهای کودکانه خود واقعیت انگاری می‌کنند. پدید آورندگان تئا‌تر با علم به این واقعیت، وارد دنیای کودکانه می‌شوند و مفاهیم اخلاقی مورد نظر خویش را در صفحه سفید ذهنشان حک می‌کنند.

حضور در صحنه تئا‌تر اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند و تماشای آن تاثیری شگرف بر روح و روان آن‌ها می‌گذارد. با این وصف انتخاب موضوعات و مضامین برگرفته از فرهنگ دینی از نکات مهمی است که پدید آورندگان تئا‌تر کودک و نوجوان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

تئا‌تر کودک و نوجوان تا اعماق ذهن کودکان و نوجوانان نفوذ و آنان را با داستان همراه و همدل می‌کند. در پناه چنین نفوذ و تاثیری است که می‌توانیم از احساسات، نیاز‌ها و اندیشه‌هایشان آگاه شویم، به درک و ارزیابی آن‌ها از محیط اطرافشان پی ببریم، برای رفع نیاز‌ها و پرورش و رشد خلاقیت‌هایشان برنامه ریزی کنیم.

خانواده مهم‌ترین، امن‌ترین و ابتدایی‌ترین نهادی است که کودک در آن اصول زندگی اجتماعی را به بهترین شکل فرا می‌گیرد تا در نمایش واقعی زندگی سربلند باشد. خانواده‌ای آرام و مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، انسان‌هایی مسئول و موثر به جامعه تحویل خواهد داد. انتخاب شعار «کودک و خانواده» برای جشنواره بیستم از اهتمام و دقت برگزار کنندگان نسبت به بنیان خانواده حکایت دارد.

اینک درخت پربار جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودکان و نوجوانان در بیستمین سالش شاهد افزایش کمی و کیفی نمایش‌هایی است که در این دوره روی صحنه خواهند رفت. حضور چشمگیر گروه‌های نمایشی از دیگر کشور‌ها و تخصصی شدن تئاتر‌ها برخی از ویژگی‌های جشنواره امسال است که این جشنواره را از دوره های پیشین متفاوت می‌کند.

جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودکان و نوجوانان بستر ظهور و بروز استعدادهای فراوان عرصه نمایش به ویژه در تئا‌تر کودک و نوجوان است و می‌تواند یکی از زمینه‌های رشد و پویایی نسل آینده ساز باشد و بخشی از آرمان‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را محقق سازد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به حمایت از این رویداد فرهنگی می‌داند و برای رشد و تعالی آن از هیچ کوششی فروگزار نخواهد کرد. از مردم شریف همدان که در طول دوره‌های گذشته میزبان شایسته این رویداد هنری بودند و آن را بالنده و بلند مرتبه کرده‌اند سپاسگزاری و از همه کسانی که برای برگزاری موفق این جشنواره دلسوزانه تلاش کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز