خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت سالروز تولد استاد محمد در رستوران سمندریان

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۹۸

آرش دادگر: استاد محمد تاریخ شفاهی تئا‌تر ایران بود و خاطراتی از دهه ۵۰ به یاد داشت که جای تاسف دارد ما دوست‌دارانش نتوانستیم این خاطرات را حفظ کنیم / امیر دژاکام: امیدوارم آثار منتشر نشده استاد محمد منتشر شود.

ایلنا: عوامل اجرایی نمایش «مخاطب خاص» روز گذشته، جمعه(۳آبان) مصادف با سالروز تولد محمود استاد محمد بازیگر، ‌کارگردان و نمایش‌نامه نویس مراسمی را پیش از آغاز اجرا به یاد این هنرمند برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی شمس(نویسنده و کارگردان نمایش مخاطب خاص) قبل از شروع اجرای نمایش در برابر تماشاگران حاضر شد و با اشاره به سالروز تولد محمود استاد محمد اظهار داشت: امروز مقارن با زادروز بزرگ تازه از دست رفته‌ای است که حین شکل‌گیری ایده و نگارش متن نمایش‌نامه در جریان بود و با ما همراهی کرد.

وی همچنین به درگذشت هنرمندان بزرگ کشور به ویژه در زمینه هنر نمایش اشاره کرد و سپس از امیر دژاکام دعوت کرد تا چند کلمه‌ای در رابطه با محمود استاد محمد برای حاضران در محل صحبت کند.

دژاکام ضمن بیان این مطلب که فردی رسمی نیست و علاقه ندارد در مراسم بزرگداشت افراد سخنرانی کند، گفت: خاطرات زیادی از سه مقطع برخورد با محمود استاد محمد در ذهن دارم که سال ۵۷ به عنوان نخستین مقطع زمانی برخورد من با او محسوب می‌شود.

وی افزود: دومین مقطع هنگام تحصیل و زمانی بود که استاد محمد را به عنوان معلم خودم می‌شناسم و سومین دوره هم هنگامی بود که از خارج به ایران بازگشت. استادمحمد در هر سه مقطع غریب بود.

این کارگردان و مدرس دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود، یاد حمید سمندریان را گرامی داشت و گفت: شاهد بودم سمندریان علاقه داشت نمایش گالیله را به صحنه ببرد اما این امکان برای او فراهم نشد.

کارگردان نمایش ساقی در پایان اظهار داشت: نام هنرمندانی همچون محمود استادمحمد برای همیشه در ادبیات نمایشی ما ثبت خواهد شد و دوستانی هم هستند که امروز به کمک ما نیاز دارند که باید به آن‌ها توجه کنیم. همچنین امیدوارم آثار منتشر نشده استاد محمد منتشر شود.

حمیدرضا نعیمی دیگر هنرمند حاضر در جمع با بیان اینکه اگر آبرویی در تئا‌تر دارم به خاطر شاگردی بزرگانی همچون محمود استاد محمد است به بیان خاطراتی از آشنایی خود با این هنرمند پرداختند.

محمود بصیری یکی دیگر از حاضران که سابقه سال‌ها دوستی با استاد محمد را دارد، در این مراسم گفت: نام محمود زیاد داریم، اما هر محمودی استادمحمد نیست. من سه سال از استادمحمد بزرگ‌تر هستم اما او پنجاه سال از من بزرگ‌تر و دانا‌تر بود.

بصیری در پایان به بیان خاطراتی از نقش داوود رشیدی در آشنایی او با محمود استادمحمد و تحصیل در کنار این هنرمند فقید اشاره کرد و گفت: هر زمان محمود را دیدم خنده بر لب داشت. به نظر من استادمحمد از وجود جوانانی مانند علی شمس بسیار خوشحال است و همواره خنده بر لب خواهد داشت و هرگز از میان ما نمی‌رود.

آرش عباسی که به عنوان آخرین سخنران جمع صحبت می‌کرد ضمن بیان خاطره‌ای از امام محمد غزالی اظهار داشت: استاد محمد تاریخ شفاهی تئا‌تر ایران بود و خاطراتی از دهه ۵۰ به یاد داشت که بسیار جای تاسف دارد ما دوست‌دارانش نتوانستیم این خاطرات را حفظ کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز