خبرگزاری کار ایران

کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی عراق در گفتگو با ایلنا؛

جشنواره «دربندیخان» از «مریوان» سبقت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۲۴

یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره این بوده که مسئولان برگزاری برخلاف آنچه در کشور ما جریان دارد، تنها برای اطلاق عنوان بین‌المللی از گروه‌ها برای حضور دعوت نکردند، بلکه ترکیب‌ کشورهای انتخاب شده نشان می‌دهد که تمام قاره‌ها نماینده‌ای در این رویداد داشتند.

ایلنا: نمایش خیابانی " پسرک بازیگوش " به کارگردانی سامان خلیلیان پس حضور در چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی منطقه دربندیخان عراق، عنوان اثر برگزیده این رویداد را به دست آورد. این درحالی است که به گفته خلیلیان اجرای نمایش‌های خیابانی در ایران بدون برنامه‌ریزی و با توقف مواجه شده و کشور همسایه با برگزاری تنها چهار دوره امروز نام خود را در میان هنرمندان تئاتر خیابانی جهان مطرح می‌کند. گفتگو با او درباره جشنواره و نتایج موفق به دست آمده را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سامان خلیلیان که به تازگی موفق به کسب رتبه نخست کارگردانی چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی دربندیخان عراق شده است در ارتباط با حضور در این رویداد گفت: در چهارمین دوره از جشنواره تئاتر خیابانی عراق، بهمن صادق حسنی با نمایش " بشم " از لاهیجان و گروه ما با اجرای نمایش " پسرک بازیگوش " به نمایندگی از ایران با هنرمندانی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان، اتریش، مصر، آرژانتین و شرکت‌کنندگانی از اقلیم کردستان عراق به رقابت پرداختیم که در پایان احمد صمیمی در زمینه بازیگری و من به عنوان کارگردان موفق به دریافت رتبه نخست این رویداد شدیم و در مجموع با توجه جوایز کسب شده، نمایش " پسرک بازیگوش " به عنوان اثر برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب شد.

این هنرمند با بیان این مطلب که به دلیل انتخاب شدن در جشنواره قرار شده نمایش " پسرک بازیگوش " در شهرهای اربیل و دهوک عراق اجرای عمومی داشته باشد، اضافه کرد: گروه " سکوت " همچنین برای ادای دین به شهدای حلبچه در این منطقه حضور پیدا کرد و یک اجرای افتخاری به یاد شهدای حملات شیمیایی حلچه برای قربانیان این حادثه داشت تا به این وسیله یاد و خاطره عزیزان و بیش از ۵هزار شهید را زنده نگهدارد.

خلیلیان درخصوص کیفیت آثار بین‌المللی حاضر در دوره چهارم جشنواره بیان کرد: تکثر گروه‌های خارجی در جشنواره بسیار قابل توجه به نظر می‌رسید. یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره این بوده که مسئولان برگزاری برخلاف آنچه در کشور ما جریان دارد، تنها برای اطلاق عنوان بین‌المللی از گروه‌ها برای حضور دعوت نکردند، بلکه ترکیب‌ کشورهای انتخاب شده نشان می‌دهد که تمام قاره‌ها نماینده‌ای در این رویداد داشتند.

وی ادامه داد: به این روش توانستند رقابتی میان کشورهای شرکت کننده به وجود بیاورند که حاصل آن نمود توانایی‌ها و تجربه‌های هنرمندان شرکت کننده بود و گروه‌های عراقی حاضر در این رویداد امکان آشنایی و استفاده از این تجربیات را بدست آوردند. نکته‌ای که ما حتی در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم طی چند سال گذشته به زحمت شاهد آن بودیم.

کارگردان نمایش خیابانی " پسرک بازیگوش " ضمن بیان اینکه گروه بدون حمایت مرکز و با پرداخت هزینه‌ها به صورت شخصی در این رویداد شرکت کرد، ‌ در پاسخ به این سوال که آیا اشتراکات فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی دو کشور ایران و عراق موجب شد نمایش برگزیده شود یا نمایش واقعا از استاندارد بالایی برخوردار بود گفت: ما موفق به کسب رتبه نخست در میان گروه‌های شرکت کننده بخش بین‌الملل شدیم که کشورهای زیادی در آن حضور داشتند. بیشتر کارها به نوعی بود که گروه‌ها تلاش می‌کردند بدون کلام و با زبان هنر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و طبق آنچه هیئت داوران و هنرمندان خارجی شرکت کننده عنوان کردند نمایش ما از کیفیت لازم برای دریافت رتبه نخست برخوردار بود.

وی افزود: باتوجه به این تجربه که گاهی شاهد بودیم داوران جشنواره‌ها با کمی اغماض جوایز را به گروه‌ها می‌دادند؛ من شخصا به دیدار گروه پنج نفره داوری رفتم و نظرات آن‌ها را جویا شدم. پس از گفتگو‌ها بود که متوجه شدم حتی در نظر داشتند جایزه طرح و ایده را به گروه " سکوت " بدهند و علاوه بر آن چهار بازیگر نمایش نیز کاندید دریافت رتبه بودند که داوران ترجیح دادند تمام جوایز به یک گروه داده نشود.

خلیلیان ضمن بیان این مطلب که تماشاگران به خوبی با اثر همراه شدند، در رابطه با دعوت کشورهای خارجی برای اجرای نمایش اظهار داشت: در جریان برگزاری و پس از آن ارتباط‌هایی برقرار شد و طی آن از گروه‌ دعوت شد برای اجرا به کشور مصر سفر کند. همچنین نمایندگانی از کشورهای اروپایی در این رویداد حضور داشتند که احتمالا مذاکراتی برای شرکت در رویدادهای اروپایی صورت بگیرد.

این کارگردان در خصوص تمهیدات مسئولان جشنواره برای برگزاری آبرومندانه این رویداد و مقایسه آن با جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: این چهارمین دوره جشنواره بود و نحوه برگزاری و برنامه‌ریزی مسئولان و دبیرخانه نشان داد که اهمیت بسیار زیادی برای جشنواره قائل هستند و تمام آنچه در توان دارند، هرچند محدود برای برگزاری آبرومندانه و راحتی میهمانان شرکت درنظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که ما هفتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را برگزار کردیم اما بخش بین‌الملل جشنواره به هیچ وجه قابل مقایسه با جشنواره عراق نبود و تنها به صرف حضور یک گروه از کردستان عراق و ترکیه عنوان بین‌المللی به خود گرفت که برای اعتبار این رویداد درست نیست.

کارگردان نمایش " پسرک بازیگوش " اظهار داشت: اگر جشنواره تئاتر خیابانی دربندیخان عراق با همین رویکرد پیش برود به جرات می‌توان گفت طی چندسال آینده به یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر خیابانی در سطح منطقه تبدیل می‌شود که جای خود را در میان رویدادهای تئاتر جهانی باز خواهد کرد.

خلیلیان ضمن تاکید بر اینکه با وضعیت موجود جشنواره تئاتر خیابانی عراق در آینده به راحتی می‌تواند با جشنواره مریوان رقابت کند به حل نشدن مشکلات هنرمندان تئاتر خیابانی در ایران اشاره کرد و افزود: تئاتر خیابانی ما امروز با سکون و سکوت مواجه است و آقایان هم هیچ توجهی نمی‌کنند و با کمال سرافرازی راه خود را می‌روند. اجراهای خیابانی هنرمندان ما به رغم دو ماه پی‌گیری مستمر همچنان متوقف و بی‌برنامه مانده و این درحالی است که کشور همسایه توانسته با برگزاری تنها چهار دوره جشنواره نام خود را مطرح کند.

جشنواره تئاتر خیابانی دربندیخان عراق طی روزهای دوم، سوم و چهارم آبان‌ماه به مدت سه روز در منطقه " دربندیخان " با حضور ۳۱ گروه نمایشی برگزار شد که گروه تئاتر خیابانی " سکوت " به سرپرستی سامان خلیلیان با همراهی احمد صمیمی، مهدی ضیائیان‌پور، علی رحیمی و مجید یاراحمدی به عنوان بازیگر و میلاد مولوی(دستیار کارگردان) حضور موفقی را در این رویداد تجربه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز