خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی؛ کارگردان نمایش «مدریک» در گفتگو با ایلنا:

تلاش می‌کنم شیفته متن نباشم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۶۹

هنگام کارگردانی نمایش «مدریک» تلاش می‌کنم شیفته متن نباشم و کار خود را به عنوان مولف دوم پیش ببرم و هویتی مستقل از نویسنده نمایش‌نامه برای خود در نظر بگیرم تا موجب ضربه خوردن کلیت کار نشود.

ایلنا: شهرام کرمی که این روزها با گروه خود مشغول تمرین نمایش «مدریک» برای اجرا در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، این اثر اجتماعی را با نمایش‌نامه‌های گذشته خود متفاوت دانست و تاکید کرد تا آنجا که امکان داشته از ورود قضاوت شخصی در کار جلوگیری‌ می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرمی با بیان اینکه برای نگارش نمایش‌نامه «مدریک» یک سال زمان صرف کرده است، گفت: متن از نظر ظاهری مانند نمایش‌نامه‌های گذشته است اما اعتقاد دارم با یکی از متن‌های متفاوت در میان همه آثار قبل مواجه هستیم. نمایش‌نامه موضوعی اجتماعی دارد و براساس خبری که در یکی از روزنامه‌ها خواندم به نگارش درآمده.

وی که چندی قبل با نمایش «پوتین‌های عمو بابا» میهمان مجموعه تئاترشهر بود، در رابطه با داستان اثر بیان کرد: فرزند یک خانواده ادعای بزرگی می‌کند و همه خانواده با چالش مواج می‌شوند، درصورتیکه همه چیز توهمی بیش نیست و ما در نمایش داستان انسانی را بیان می‌کنیم که توهم دارد، دروغ می‌گوید و دین را دست‌مایه توهمات خود کرده است.

این هنرمند با بیان اینکه تمرینات دوماه است آغاز شده، اظهار داشت: ترکیب بازیگران با اضافه شدن کوروش سلیمانی تکمیل شده و نمایش را برای حضور در بخش چشم انداز جشنواره تئا‌تر فجر آماده می‌کنیم. در شیوه اجرایی به ویژه از نظر طراحی صحنه و اجرا به سمت اجرای مدرن رفتیم که نشانه‌هایی از سورئال را هم در خود دارد.

کرمی درخصوص تفاوت مواجه شدن با اثر هنگام نگارش و سپس کارگردانی آن اظهار داشت: برای من کارگردانی متن چیزی جدای از مرحله نگارش است و در این هنگام شهرام کرمی که نگارش نمایش‌نامه را برعهده داشته کنار می‌رود و از زاویه دید کارگردان با اثر مواجه می‌شوم و تلاش می‌کنم خوانش دیگری از نمایش‌نامه نوشته شده داشته باشم.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله کارگردانی حتما تغییراتی در متن وجود خواهد داشت، افزود: اصولا یکی از هدف‌های مورد نظر برای شرکت در جشنواره همین در بوته نقد و نظر قرار دادن نمایش است و من امیدوارم علاوه بر پذیرفته شدن نمایش «مدریک» توسط هیئت انتخاب امکان اجرای عمومی آن هم برای سال آینده فراهم باشد تا بتوانیم از نظرات بیشتری برای برطرف کردن کاستی‌ها بهره ببریم.

این نمایش‌نامه نویس همچنین در بیان تفاوت انتخاب متن از نویسنده‌ای دیگر برای کارگردانی با آنچه خود می‌نویسد، گفت: در گذشته متن‌هایی از نویسندگانی مانند حمیدرضا نعیمی و حمیدرضا آذرنگ را برای کارگردانی انتخاب کردم و بر این اساس می‌توان گفت، هنگامی که فردی متن خود را برای کارگردانی انتخاب می‌کند به نوعی نسبت به اثر دلبستگی بیشتری دارد و شاید همین عامل موجب ضربه خوردن کل اثر و ضعف در اجرا شود.

وی افزود: از همین رو هنگام کارگردانی نمایش «مدریک» تلاش می‌کنم شیفته متن نباشم و کار خود را به عنوان مولف دوم پیش ببرم و هویتی مستقل از نویسنده نمایش‌نامه برای خود درنظر بگیرم تا موجب ضربه خوردن کلیت کار نشود.

کرمی در رابطه با برگزیدن موضوع اجتماعی برای نگارش متن و چالش‌های پیش‌ روی هنرمندان هنگامی خلق اثر با این مضمون اظهار داشت: موضوع‌های اجتماعی همواره می‌تواند با چالش‌هایی مواجه باشد. از یک سو اگر موضوع معمولی را انتخاب کنیم تکراری و روزمره خواهد بود و جذابیتی برای مخاطب ندارد و از طرف دیگر اگر نگاه ویژه داشته باشیم احتمال قضاوت پیش می‌آید که باید بسیار مواظب بود.

وی در انتها تصریح کرد: در نمایش «مدریک» بر موضوعی جذاب دست گذاشته‌ام اما تلاش می‌کنم درگیر قضاوت نباشم، چون وجود چنین نگاهی به اثر لطمه می‌زند و حتی درام نویسان بزرگ جهان هم درگیر قضاوت نمی‌شوند بلکه تنها موقعیت خلق می‌کنند و فضایی می‌چینند تا تصمیم‌گیری در اختیار مخاطب باشد.

نمایش " مدریک " نوشته و کار شهرام کرمی برای حضور در بخش چشم‌انداز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال تمرین است.
این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر شایا است؛ داستان خانواده‌ای را نشان می‌دهد که فرزند آنها با یک ادعای بزرگ همه را به چالش می‌کشد.

حضور بازیگرانی همچون رویا افشار، خسرو شهراز، یعقوب صباحی، پرستو گلستانی، مهدی صباغی، فرزین محدثو سروش طاهری در این نمایش قطعی شده بود که با پیوستن کورش سلیمانی و پوریا رحیمی سام این فهرست کامل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز