خبرگزاری کار ایران

گفتگو با هادی عامل هاشمی از جشنواره فجر تا مرکز تئاتر مولوی؛

تئاتر مولوی مانند تالار فردوسی متروکه خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۳۷

نوچه پروری رواج زیادی داشته و طوری رفتار می‌شود که گویی حتما باید عضو باندی باشید تا بتوانید نمایش خود را پس از جشنواره روی صحنه ببرید / امروز با مخروبه‌ای به نام تئا‌تر مولوی مواجه هستیم. مسئول اصلی هم وزارت علوم است.

ایلنا: هادی عامل هاشمی، کارگردان نمایش اعتقاد دارد بخشی از هنرمندان می‌توانند مشکلات ناشی از بی‌پولی مرکز هنرهای نمایشی را پشت سر بگذارند و نیازی هم به حمایت مالی نیست. به شرط آنکه مدیران سد راه هنرمندان نباشند و امکان اداره سالن‌ها یا فعالیت بلندمدت را برای گروه‌ها فراهم کنند. این هنرمند از سوی دیگر وزارت علوم را مسئول اول و آخر مشکلات امروز مرکزتئاتر مولوی می‌داند و امیدوار است این سالن مانند تالار فردوسی به متروکه تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هدایت هاشمی که چندی قبل با کارگردانی نمایش «مضحکه دزد‌ها» میهمان تماشاخانه سنگلج بود با بیان اینکه علاقه‌ای به خلق نمایش جدید برای شرکت در جشنواره تئا‌تر فجر ندارد؛ گفت: شما تمام تلاش خود را به کار می‌گیرید و تمام موارد مورد نیاز برای شکل گرفتن اثر نمایشی را فراهم می‌کنید اما متاسفانه پس از برگزاری جشنواره هیچ ضمانتی برای دریافت اجرا وجود ندارد.

وی ادامه داد: شرایط حمایت از گروه‌ها هم طوری شده که تلاش برای شرکت در جشنواره بیشتر به حدر دادن انرژی، پول و زمان به نظر می‌رسد. البته اشتباه از زمانی رخ داد که گروه‌ها برای حضور در جشنواره امکان اجرای عمومی دریافت کردند. سال‌های بعد هم که اعطای کمک‌ هزینه به گروه‌های شهرستانی مزید بر علت شد، گروه‌هایی که بعضا شاهد بودیم کمتر از اجرای مورد نظر روی صحنه بودند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه ترجیح می‌دهد تمرکز خود را صرف به سرانجام رساندن نمایش‌های قبل کند، اظهار داشت: من با حضور هرچه بیشتر جوانان در این عرصه مخالفت ندارم ولی باید چارچوبی برای فراهم شود که چنین امکانی به راحتی برای همه فراهم نباشد. طی سال‌های اخیر بر این تعداد اضافه شده، به طوری که امکان حمایت پایین آمده و سلیقه مدیران است که شرایط را برای اجرای عمومی آثار فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه چنین رویکردی موجب از بین رفتن حق دیگران خواهد شد، افزود: چند سال صادقانه و به طور مستمر تلاش کردم تا در جشنواره شرکت کنم، حتی سعی کردم ببینم چه نکته‌ای موجب جلب نظر مدیران می‌شود اما هربار به بهانه‌ای امکان اجرای کار از من سلب شد و مسئولان حتی حاضر نشدند دلایل را اعلام کنند.

کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» تصریح کرد: جشنواره یعنی تلاش بسیار در زمانی کم، همراه با اضطراب برای به سرانجام رساندن اثری نصف و نیمه که ضمانت اجرایی ندارد. به همین علت تلاش کردم توان خود را برای خلق اثری صرف کنم که موجب شود خود مسئولان برای حضور در جشنواره از من دعوت کنند که در نمونه «مضحکه دزد‌ها» همین اتفاق افتاد.

هاشمی با بیان این مطلب که گروه‌ها دیگر به چنین شرایطی تن نمی‌دهند، گفت: وضعیت به سمتی گرایش پیدا کرده که بعضی گروه‌ها به دلیل آشنایی با افراد در جشنواره شرکت می‌کنند و فردای بعد از برگزاری جشنواره هم به دلیل همین روابط استاد شاگردی به دنبال دریافت سالن و زمان اجرا هستند.

وی افزود: متاسفانه نوچه پروری رواج زیادی داشته و طوری رفتار می‌شود که گویی حتما باید عضو باند یا گروهی باشید تا بتوانید نمایش خود را پس از برگزاری جشنواره به راحتی روی صحنه ببرید. این نوع روابط موجب خواهد شد تا دانشجویی که فردا به سمت مدیریت می‌رسد گمان کند باید امور را به شیوه سابق پیش ببرد و باندبازی پیشه می‌کند، نکته‌ای که در تئا‌تر هم وجود دارد ولی به دلیل پول کم این حوزه به چشم نمی‌آید.

کارگردان نمایش «مضحکه دزد‌ها» با ابراز امیدواری از اینکه روزی نمایش‌های با کیفیت اجرا شده در طول یک سال مورد قضاوت در جشنواره فجر قرار بگیرد، اظهار داشت: امیدوارم در آینده نمایش‌های حاضر در جشنواره فجر از میان آثار قبلا اجرا شده و با کیفیت طول یک سال گذشته تئا‌تر انتخاب شوند. چراکه جشنواره فجر وی‌ترین سال هنر تئا‌تر محسوب می‌شود و هنرمندان حاضر در این رویداد به ویژه از کشورهای خارجی باید بهترین‌های هنرمندان ایرانی را تماشا کنند. تمام ارگان‌ها و نهادهایی هم که تئا‌تر خوب خلق کرده باشند می‌توانند آثار خود را برای حضور در این رویداد شرکت دهند.

وی با بیان اینکه برای برطرف شدن مشکلات این حوزه راهکارهای بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: مهرداد رایانی مخصوص در برنامه مجله تئا‌تر پیشنهادهای خوبی مطرح کرد. به هرحال ما افراد تحصیل کرده زیادی داریم که می‌توانند پیشنهادهای خوبی مطرح کنند و با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

هاشمی همچنین به مشکلات مالی که حوزه تئا‌تر کشور را با چالش‌های جدی در زمینه حمایت از خلق آثار نمایشی مواجه کرده است اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم حتی در همین شرایط می‌توان به خلق آثار خوب و با کیفیت کمک کرد. افرادی مثل من اصلا به دریافت حمایت نیاز ندارند و تنها از مسئولان تقاضا می‌کنیم سد راه نباشند. سالن‌های زیادی در فرهنگسرا‌ها وجود دارد که می‌تواند در اختیار گروه‌ها قرار بگیرد تا آثار خود را در آن‌ها به صحنه ببرند، گروه‌هایی وجود دارند که حتی حاضر هستند برای راه‌اندازی یک سالن هزینه کنند ولی چنین امکانی برای آن‌ها فراهم نمی‌شود.

وی با بیان رویکردهای گذشته مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: مرکز به نیابت از وزارت ارشاد عنوان می‌کرد من پول می‌دهم و سبک و سیاق کار‌ها را نیز من تعیین می‌کنم، اما درحال حاضر که پولی هم وجود ندارد می‌خواهد چنین رویکردی داشته باشد.

این هنرمند تصریح کرد: از سوی دیگر و به عنوان نمونه گروه ما تا این لحظه که مدتی از اتمام اجرای یک ماهه کار در تماشاخانه سنگلج می‌گذرد، نه حمایتی از مرکز دریافت کرده و نه فروش ۲۰ میلیونی گیشه برای تسویه بدهی‌ها به ما پرداخت می‌شود.

هاشمی همچنین به شرایط این روزهای تالار مولوی نیز اشاره کرد و گفت: در این موضوع بحثوزارت علوم و جهاد دانشگاهی مطرح است، به هرحال مهدی مکاری مدتی به نیابت از مرکزهنرهای نمایشی در مولوی فعالیت می‌کرد اما بعد از تعطیلی مجموعه و ایستادگی وزارت علوم در مقابل جهاد دانشگاهی، احتمالا مولوی هم به سرنوشت سالن فردوسی مواجه خواهد شد. این سالن امروز از دست رفته است، دیگر کسی برای تماشای نمایش به آن‌جا نخواهد رفت و متروکه خواهد شد.

وی با مسئول دانستن وزارت علوم در هرچه بر سر مرکز تئا‌تر مولوی آمده؛ اظهار داشت: وزارت علوم رسیدگی به این مرکز را پذیرفته و در این مورد مسئول اصلی شناخته می‌شود. اگر مولوی را به گروه‌های نمایشی کاربلد بسپارند قطعا وضعیت بهتری را تجربه می‌کند، چراکه تجربه نشان داده هیچ‌کس مانند خود هنرمندان دلسوزی نمی‌کند. وزارت علوم حتی حاضر نبوده برای تشویق دانشجویان و مردم تبلیغات آثار نمایشی را برعهده بگیرد.

هاشمی در پایان گفت: دانشگاه تهران با امکاناتی خود می‌توانست مثل شهرداری تابلوهایی را برای تبلیغ مرکز تئا‌تر مولوی و نمایش‌های مجموعه درنظر بگیرد، ولی متاسفانه امروز با مخروبه‌ای به نام مرکزتئا‌تر مولوی مواجه هستیم. مدیران هم می‌دانند هنرمندان این سالن را فعال می‌کنند اما وقتی چنین چیزی شاهد نیستیم این ایده تقویت می‌شود که کاری برای مولوی صورت نمی‌گیرد چون اصلا قرار نیست تئا‌تر داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز