خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های ویژه ماه محرم خانه هنرمندان تشریح شد؛

سرسنگی: مراسم خیریه برنامه‌ریزی شده برگزار می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۶۸

پرده‌خوانی توسط مرشد رجبعلی صالحی، مجلس تعزیه " مسلم بن عقیل "، مجلس تعزیه " حر " و مجلس تعزیه " حضرت ابوالفضل(ع) " ازجمله برنامه‌های خانه هنرمندان ویژه ماه محرم خواهد بود.

ایلنا: مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) عصر روز گذشته؛ یکشنبه(۱۱ آبان ماه) طی نشستی با خبرنگاران برنامه‌های این مجموعه به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرسنگی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه ماه محرم از جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز می‌شود، گفت: برنامه‌های علمی پژوهشی مرتبط با این ماه پیش‌بینی شده که طی آن از یکشنبه ۲۶ آبان‌ جلسه علمی چگونگی کارکرد نشانه‌های متعالی شده در تعزیه توسط دکتر عباسی، ۲۹ / ۸ " حماسه دینی و عرفانی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای " به همت دکتر اقبالی و دوشنبه جلسه " شعر و محرم " توسط سهیل محمودی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بخش دوم برنامه‌ها افزود: در این بخش آیین‌های نمایشی مربوط به " پرده‌خوانی و تعزیه " خواهیم داشت که بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از روز جمعه ۲۴/۸ هر روز پرده‌خوانی توسط " مرشد رجبعلی صالحی " از شهر تربت حیدریه برای علاقمندان اجرا می‌شود که این برنامه تا ۳/۹ ادامه خواهد داشت. شنبه ۲۵/۸ " مجلس تعزیه مسلم بن عقیل "، " تعزیه مجلس حر " و " مجلس تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) " به همت گروه احمد عزیزی برای مردم اجرا می‌شود.

سرسنگی همچنین به برگزاری برنامه " الحان محرم " که به موسیقی‌های مرتبط با این ماه ارتباط دارد اشاره کرد و اظهار داشت: این برنامه توسط گروه‌ گرافیک موسیقی تا ۳/۹ هر روز در خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. همچنین ۲۸/۸ از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ " پرفورمنس آیین لحن " با موضوع عاشورا را خواهیم داشت. علاوه بر این تماشاخانه انتظامی و ایرانشهر دو نمایش مناسبتی مرتبط با ماه محرم را میزبانی می‌کنند که یکی به نمایش " پایین گذر سقاخانه " اختصاص دارد و دیگری نمایش " بی‌سرزمین‌تر از باد " به کارگردانی حسن باستانی است. در ادامه این برنامه‌ها روز دوشنبه فیلم " تمرین آخر " به کارگردانی ناصر تقوایی که درباره مجلس حر ساخته شده با حضور این هنرمند و علاقمندان در سینما تک خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان در ادامه نشست اعلام برنامه‌های ماه محرم به برنامه‌های آینده خانه هنرمندان نیز اشاره کرد و گفت: ۸ دیوان بزرگ شعر فارسی توسط متخصصان و ادیبان خبره همچون استاد کزازی خوانش درست شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به آثاری همچون " شاهنامه فردوسی "، " بوستان و گلستان سعدی " و " صائب تریزی " اشاره کرد که همه روی DVD منتشر خواهد شد، چراکه ایرانشهر اهتمام زیادی به تولید دارد و ما سعی می‌کنیم تمام اتفاقات مجموعه را به صورت ضبط شده و مکتوب در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

سرسنگی همچنین به تابلوی قهوه‌خانه‌ای موجود در خانه هنرمندان اشاره کرد و اظهار داشت: این تابلو آخرین اثر استاد محمد فراهانی است که به سفارش خانه هنرمندان و در همین محل کشیده شده و ما از تمام مراحل خلق این اثر فیلمبرداری کردیم که به نوعی می‌توان گفت آخرین یادگار این استاد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به قیمت بالای تابلو و ابراز علاقه بسیاری از مراجعان در نظر داریم ابعاد کوچک‌تر این تابلو را سفارش دهیم تا افرادی که علاقمند به آویختن این تابلو در منزل یا محل کار خود هستند بتوانند این اثر را خریداری کرده و در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل خانه هنرمندان همچنین به سلسله نشست‌های شب‌های ایرانشهر اشاره کرد و اظهار داشت: در ادامه سلسله برنامه‌های شب‌های ایرانشهر که تا امروز به بزرگانی همچون علامه طباطبایی، علی‌اکبر دهخدا، قیصر امین‌پور و سهراب سپهری اختصاص داشته در نظر داریم ۱۴ آذرماه مراسم شبی با زنده‌یاد " علی حاتمی " را برگزار کنیم تا به این وسیله پاس‌داشتی باشد بر زحمت‌های این هنرمند چیره‌دست که جایگاه او در سینمای ملی ما بجاست و آثار به یادماندنی خلق کرده است.

سرسنگی در پایان به برنامه خیریه‌ای که توسط این مجموعه برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری مراسمی در سال گذشته برای یکی از هنرمندان تئا‌تر تصمیم گرفتیم این برنامه‌ها ادامه داشته باشد تا با جمع‌آوری مبالغ بتوانیم کمک‌های خود را به دیگر هنرمندان و هموطنان نیازمند ارسال کنیم. بر این اساس وظیفه خود می‌دانیم تا با برگزاری این مراسم، منابع جمع‌آوری شده را برای تخصیص به زلزله‌زدگان بم و آذربایجان به هلال احمر ارسال کنیم. همچنین در ادامه مبالغی از آنچه که جمع‌آوری می‌شود را به هنرمندان نیازمند خواهیم داد تا شب عید امسال را امیدوارانه‌تر در کنار خانواده خود باشند و سال جدید را با روحیه بهتری آغاز کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز