خبرگزاری کار ایران

محمد حاتمی دیگر پی‌گیر اجرای «سه‌گانه اورنگ» در شهرستان‌ها نیست؛

ارتباط تئاتر تهران و استان‌ها قطع است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۵۸

محافظه‌کاری بسیار شدیدی در شهرستان‌ها وجود دارد و مسئولان توجه چندانی به مجوز صادر شده در تهران ندارند.

ایلنا: محمد حاتمی ضمن گلایه از بی‌توجهی مدیران شهرستان‌ها به مجوز صادر شده برای نمایش در تهران، از بی‌نتیجه ماندن پی‌گیری‌های صورت گرفته برای اجرای نمایش «سه‌گانه اورنگ» در شهرهایی جز تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حاتمی که اوایل امسال نمایش «سه‌گانه اورنگ» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرنشهر روی صحنه برد؛ با انتقاد از شرایط موجود درخصوص ارتباط جریان تئاتر تهران و شهرستان‌ها اظهار داشت: با توجه به گفتگوهایی که برای اجرای نمایش «سه‌گانه اورنگ» با مسئولان شهرستان‌های دیگر داشتم؛ به این نتیجه رسیدم ارتباط میان تئاتر در تهران با شهرها کاملا قطع است و گویا بیشتر مسئولان و مدیران در استان‌های دیگر علاقه‌مند هستند نمایش‌های تولید شده در شهر خودشان به صحنه برود.

وی با بیان اینکه نمی‌داند چطور بعضی گروه‌های تئاتری برای اجرای نمایش به نقاطی غیر از تهران سفر کردند، ادامه داد: به نظرم طی چند سال گذشته هیچ کار خاصی برای به راه افتادن جریان واقعی تئاتر در استان‌های دیگر رخ نداده و رویکرد موجود برای سفر یک گروه نمایش از تهران به شهرستان نشان می‌دهد واقعا کاری صورت نگرفته است.

حاتمی در پاسخ به این سوال که مسئولان، برگزاری جشنواره‌های تئاتری مثل منطقه‌ای و فجر را عاملی بر جریان و تحرک تئاتر شهرستان عنوان می‌کنند، گفت: برگزاری جشنواره‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند گویای وجود یک جریان واقعی در تئاتر باشد و ما باید این نکته را به صورت روزمره ببینیم نه سالی‌ یک مرتبه آن هم در ایام برگزاری جشنواره‌ها. حمایت مالی از گروه‌های شهرستانی و تهرانی که وجود ندارد. از طرف دیگر پس از حضور گروه‌ها در جشنواره هیچ تضمینی برای دریافت اجرای عموم وجود ندارد و احتمالا شما سه ماه زمان و هزینه صرف می‌کنید و درنهایت دو اجرا در قالب جشنواره دریافت می‌کنید. به این صورت نمی‌توان عنوان جریان تئاتری را درنظر آورد.

کارگردان نمایش «سه‌گانه اورنگ» در ارتباط با علاقه خود برای اجرای نمایش و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌هایش؛ بیان کرد: به صورت مستقیم با مسئولان در شهرستان‌هایی مثل گیلان و اصفهان وارد گفتگو شدم اما متاسفانه هیچ پاسخی تا امروز دریافت نکردم و بدتر اینکه به شما پاسخ منفی هم نمی‌دهند. اصلا مشخص نیست یک سیستم برای مطالعه متن ارائه شده و اعلام نظر چه اندازه زمان نیاز دارد که بررسی درخواست ما تا این اندازه طول می‌کشد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان شهرهای دیگر به مجوز صادر شده در مرکزهنرهای نمایشی تهران اظهار داشت: محافظه‌کاری بسیار شدیدی در شهرستان‌ها وجود دارد و مسئولان توجه چندانی به مجوز صادر شده در تهران ندارند. اما به نظر من مدیر هنری باید از چنان تجربه و تدبیری برخوردار باشد که بتواند مسائل را به درستی مدریت کند و نگرانی از بابت اجرای یک اثر نمایشی نداشته باشد.

حاتمی در پایان گفت: چطور می‌شود نمایشی در تهران مجوز دریافت می‌کند اما در شهرستان باید مدت‌ها منتظر برطرف شدن مانع مجوز باشد؟ این یکی از مهمترین مشکلاتی است که ما در ارتباط با اجرای نمایش در نقاطی جز تهران با آن مواجه هستیم و تا وقتی تبادلات هنری میان استان‌ها وجود نداشته باشد نمی‌توانیم منتظر رشد و ارتقای سطح کیفی آثار در تهران و شهرستان‌های کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز