خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای نمایش «کمدی استشمامات» مطرح شد؛

روند خصوصی‌سازی تئاتر کشور غلط است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۵۴

اگر شرایط مساوی باشد و به من هم سالن اصلی تئاترشهر را بدهند؛ تماشاگران این سالن را تضمین می‌کنم اما متاسفانه این فرصت هیچگاه در اختیار گروه ما داده نمی‌شود.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش «کمدی استشمامات» نوشته امید طاهری و کارگردانی میثم عبدی، صبح امروز سه‌شنبه(۲۶ آذر) با حضور عوامل در سالن نشست‌های مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدی ابتدا با بیان اینکه نمایش «کمدی استشمامات» پنجمین اثر گروه اشتباهات محسوب می‌شود، گفت: گروه ما کار خود را از سال ۷۶ در شهر خمین آغاز کرد و سپس سال ۷۰ اثری به نام «کمدی افتضاحات» کار کردیم که متاسفانه امکان حضور در جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر را نافت، اما گروه نا‌امید نشد و به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه به این اثر رسیدیم.

وی درخصوص نمایشی که قرار است پس از مدت‌ها انتظار در سالن گوشه مجموعه نیاوران روی صحنه برود؛ اظهار داشت: این نخستین کار گروه بود که برخلاف کارهای گذشته بدون اتود و بر اساس متن از پیش مشخص شکل گرفت. سعی کردیم فضای گروتسک نمایش «دماغ» اثر گوگول را حفظ کنیم و این داستان را به شرایط اجتماعی روز پیوند بزنیم.

این هنرمند جوان ضمن ابراز تاسف از عدم نگاه تخصصی به گونه نمایش‌های کمدی، عنوان کرد: از نظر آکادمیک هیچ سرمایه‌گذاری و توجهی در این زمینه وجود ندارد. حتی در جریان جشنواره فجر هم اثر را به سالن کودک فرستادند و خانواده‌ها با فرزندان خود به سالن آمده بودند، در حالی که نمایش ما اصلا مناسب کودکان نبود. بعد از سال ۸۹ تا همین امروز هم سالنی برای اجرا دریافت نکردیم و الان هم نگران منتفی شدن اجرای کار در نیاوران هستم.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۸۳ تا امروز اجرای عموم دریافت نکرده، افزود: من جوان هستم اما چرا افرادی مثل کوروش نریمانی و نادر برهانی مرند امکان اجرا پیدا نکردند؟ این سوالی است که پاسخ آن را نمی‌دانم و هیچ‌کس هم جوابی نمی‌دهد.

عبدی با تاکید بر اهمیت اجرا در برابر تماشاگران گفت: حتی می‌توانم بگویم خیلی به جشنواره تئا‌تر فجر هم علاقه ندارم، بلکه بیشتر به حضور روی صحنه، نفس به نفس مخاطب علاقه زیاد دارم که دیگر عوامل گروه هم در این رابطه با من هم‌نظر هستند.

شهرام کرمی بازیگر این نمایش در رابطه با دلایل عدم دریافت اجرای عموم بیان کرد: کار به دلیل مضمون سیاسی که دارد تا خردادماه مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت و مسئولان اجرای آن را برنمی‌تابید، ‌اما نمی‌دانم از آن زمان تا امروز چه اتفاقی افتاده که از این ماه به این سو دیگر مشکلی با نمایش «کمدی استشمامات» وجود ندارد و مجوز اجرا صادر شد.

وی با بیان اینکه نقش شهردار را برعهده دارد، افزود: از معدود کارکترهای نمایش هستم که نام فامیل مشخص دارد و کمترین بار کمدی اثر بر دوش من قرار دارد. ایفای نقش شهردار نمایش کمدی استشمامات برای من به نسبت کارهای گذشته سخت بود، چون این شخصیت‌ از نظر حس ما به اضای بیرونی ندارد اما همچون دیگر نقش‌ها عنوانی دارد اما برخلاف آن عمل می‌کند.

عباس جمشیدی دیگر بازیگر نمایش در خصوص ایفای نقش خود اظهار داشت: نقش دکتری را بازی می‌کنم که واقعا پزشک نیست و اصولا در این شهر همه همینطور هستند و افراد سرجای خود نیستند. این فرد آدم کاملا بی‌سواد و ترسویی است که هیچ‌کس را هم قبول ندارد.

عبدی در ادامه نشست ضمن پاسخ به این سوال که هزینه‌های مالی گروه به چه صورت تامین می‌شود، بیان کرد: بازیگران و دیگر عوامل در خصوص فروش و قرارداد هیچ صحبتی با من نکردند. چون با توجه به اجرا در سالن گوشه مشمول حمایت مرکزهنرهای نمایشی نمی‌شویم. تازه بعد از دریافت مجوز اجرا بود که با ابراهیم گله‌دار‌زاده تماس گرفتم و درخواست حداقل یک میلیون‌ تومان حمایت برای چاپ مواد تبلیغی نمایش را دادم که گفتند درخواست خود را بنویسم. این کار را کردم و نامه را به قادر آشنا نوشتم، درحال حاضر هم منتظر پاسخ هستم.

علی جمشیدی در تکمیل صحبت‌های کارگردان اثر بر مخالفت خود با روند خصوصی‌سازی تئا‌تر گفت: اعتقاد دارم تمام رویکرد‌ها به این مسئله در کشور ما غلط است و به شکلی که شاهد هستیم جواب نخواهد داد. اگر مدیریت صحیح داشته باشد با مشکلات کمتری مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: زمانی خوشحال بودیم که سالن‌های ایرانشهر یا سالن‌های دیگر به مجموعه‌های تئاتری کشور اضافه شده و قرار است باری از دوش هنرمندان برداشته شود و نگرانی کمتری در زمینه دریافت سالن به وجود بیاید، اما هرچه زمان پیش رفت شاهد بودیم چنین اتفاقی نیفتاد و سلیقه و اعمال نظر مدیران سالن‌ها موجب شد تنها بعضی هنرمندان مشخص کار کنند.

عبدی در پایان با بیان اینکه بسیار خوشحال می‌شوم بودجه همه گروه‌های تئا‌تر حذف شود و منابع را صرف احداثزیرساخت کنند، اظهار کرد: در این شرایط می‌پذیرم به گروه‌ها گفته شود از نظر اقتصادی روی پای خود بایستید. اگر شرایط مساوی باشد و به من هم سالن اصلی تئاترشهر را بدهند تماشاگران این سالن را تضمین می‌کنم اما متاسفانه این فرصت هیچگاه در اختیار گروه ما داده نمی‌شود. در مقابل شاهد هستیم امکانات مالی زیادی در اختیار گروه‌ها و افرادی گذاشته می‌شود که به زحمت تماشاگر دارند و به زور دعوت دولتی و روش‌های دیگر مخاطب می‌آورند.

نمایش «کمدی استشمامات» قرار بود از ۳ دیماه روی صحنه برود اما گویا از روز گذشته قرار شده این اثر از ۱۲ دی تا ۷ بهمن ساعت ۱۹ روی صحنه باشد. قیمت بلیت این نمایش ۱۵هزارتومان اعلام شده و علاقه‌مندان تا چندی دیگری می‌توانند از طریق سایت tiwall به خرید بلیت اینترنتی اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز