خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی زنگ خطر را زد؛

قائدی: مرکز تئاتر مولوی را ازدست رفته می‌دانیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۵۳

تعجبم می‌کنم چرا اعضای شورای عالی مشاوران جشنواره و مدیر مرکز تئا‌تر مولوی با جدیت بیشتری وارد عمل نمی‌شوند. / دانشگاه تهران در قبال تنها پایگاه اصلی جریان تئا‌تر دانشگاهی عملکرد ضعیفی داشته و اصلا پاسخگو نیست.

ایلنا: سیاوش قائدی(دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی ایران) عنوان کرد: باتوجه به بی‌اهمیتی تعطیلی مرکز تئا‌تر مولوی برای مسئولان دانشگاه تهران، دبیرخانه این دوره پایگاه اصلی تئا‌تر دانشگاهی را در اختیار نخواهد داشت و ناچار است با سالن‌های دیگر وارد مذاکره شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قائدی با ارائه گزارشی درخصوص عملکرد دبیرخانه گفت: فراخوان جشنواره شامل ۸ بخش از ۹ مهرماه منتشر شد. از این میان مهلت ارسال متن به بخش‌های صحنه‌ای دانشجویان تئا‌تر و سایر رشته‌های دانشگاهی به پایان رسیده است. ۱۱۰۰ گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند که از این میان ۵۰۰ اثر برای بازبینی پذیرفته شده و بازبینی این آثار از اوایل دیماه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش تجربه‌ها ازجمله بخش‌های تازه جشنواره است که به آثار نمایشی قابل اجرا در فضاهای خاص مانند گالری‌ها و کافه‌ها اختصاص دارد و به نوعی شیوه اجرایی پرفورمنس را شامل می‌شود. در این بخش ۷۰ طرح به دبیرخانه رسیده و از میان آن‌ها ۲۵ طرح بازبینی خواهد شد.

قائدی با بیان اینکه فرصت ارسال اثر برای علاقه‌مندان به شرکت در دیگر بخش‌های جشنواره همچنان فراهم است؛ تصریح کرد: بخش‌های نمایش‌نامه نویسی، عکس و پوستر، نمایش‌های رادیویی و مدرسان تئا‌تر ازجمله این بخش‌ها هستند که فرصت شرکت در آن‌ها همچنان فراهم است.

وی با اشاره به تصحیح برخی موارد در این دوره اظهار داشت: گنجانده شدن بخش‌هایی مانند نمایش‌نامه خوانی و خیابانی در دوره‌های گذشته درست نبود که به همین علت در این دوره از آن‌ها چشم‌پوشی کردیم. چون معتقدیم کارکردی نداشت و بیشتر برای افراد و گروه‌هایی به نظر می‌رسید که دستشان از اجرای صحنه‌ای کوتاه شده بود.

دبیر هفدهمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهیان ایران افزود: بنای ما در دوره جدید بر این اساس گذاشته شده که وقتی نمایش‌نامه‌ای کاندید دریافت جایزه می‌شود، امکان نمایش‌نامه خوانی متن در حضور دانشجویان و علاقه‌مندان به نمایش را فراهم می‌کنیم تا به این وسیله افکار جمعی هم شاهد باشد اثر به چه دلایلی در میان برگزیده‌ها قرار گرفته است.

قائدی با بیان اینکه کشورهایی ازجمله گرجستان و لهستان متقاضی شرکت در این دوره هستند درخصوص بخش بین‌الملل اظهار داشت: تا این لحظه پیشنهادهای متعددی از هنرمندان و اساتید صاحب‌نام دیگر کشور‌ها برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی دریافت کردیم که فعلا در حال رایزنی برای دعوت از آن‌ها هستیم. اما یکی از مشکلات عمده ما در این مرحله عدم اطمینان از در اختیار داشتن سالن‌های نمایش به ویژه مرکز تئا‌تر مولوی است و ما به دلیل سردرگمی مدیریت‌ها به ویژه در مولوی نتوانستیم اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر از مدت‌ها پیش قول همراهی با جشنواره را داده‌اند، گفت: نامه‌هایی به مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد ارسال کرده‌ام که همچنان بی‌پاسخ مانده، همچنین با دکتر اسدی هم جلسه خوبی برگزار کردیم و ایشان عنوان کردند تمام تلاش خود را برای فعال شدن مرکزتئا‌تر مولوی تا زمان برگزاری جشنواره به کار می‌گیرد اما تا امروز اتفاقی نیفتاده و ما کم کم در حال نا‌امید شدن از در اختیار داشتن مهم‌ترین پایگاه تئا‌تر دانشگاهیان ایران هستیم و این مرکز را از دست رفته می‌دانیم.

دبیر هفدهیمن جشنواره تئا‌تر دانشگاهی ایران با اشاره به اهمیت حضور مرکز تئا‌تر مولوی برای دانشجویان و مسئولان برگزاری تصریح کرد: باتوجه به اهمیت این پایگاه اگر تکلیف تالار مولوی تا پایان سال ۹۲ مشخص نشود که با شرایط موجود به نظر می‌رسد چنین است، ناچار هستیم با دیگر سالن‌ها مانند تالار حافظ، محراب و سالن‌های مجموعه تئا‌تر شهر وارد گفتگو و بستن قرارداد شویم تا کاستی به وجود آمده را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه چنین نقصانی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای آثار صحنه‌ای جشنواره را با مخاطره مواجه می‌کند و نتیجه مستقیم آن متوجه دبیر برگزاری می‌شود، گفت: جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی از نظر ما مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور محسوب می‌شود اما تنها سالن حرفه‌ای که در اختیار این جریان قرار می‌گیرد مرکزتئا‌تر مولوی است. با توجه به شرایط موجود اگر قرار باشد همین را هم در اختیار نداشته باشیم چیزی جز سالن‌ دانشگاه‌ها برای ما باقی نمی‌ماند که اصلا برازنده جشنواره‌ای با برند بین‌المللی و دعوت از گروه‌های داخلی و خارجی نیست.

این مدیر ادامه داد: در چنین شرایطی ما چطور می‌توانیم پاسخگوی دانشجویانی باشیم که در آرزوی ورود به جریان حرفه‌ای تئا‌تر کشور هستند و حداقل انتظار آن‌ها فراهم شدن محلی برای اجرای بی‌ کم و کاست نمایش‌ است.

قائدی به مذاکره با مسئولان دانشگاه تهران در ادامه تلاش‌های خود برای برطرف شدن مشکلات مرکز تئا‌تر مولوی اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه تهران قول داده‌اند برای برطرف شدن مسائل با مرکزهنرهای نمایشی و شهرداری تهران وارد تعامل می‌شوند. من به عنوان یک دانشجو و کنشگر تلاش کردم و مسئله را حتی از طریق وزارت علوم هم جویا شدم، اما گویا مسئول اصلی مرکز تئا‌تر مولوی یعنی دانشگاه تهران حاضر نیست مورد را جدی بگیرد و هزینه‌ای بابت این مسئله پرداخت کند.

وی دانشجویان را نخستین قشری دانست که از این جریان آسیب می‌بینند و پیشنهادی ارائه کرد و افزود: می‌توان کارگروهی با حضور مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، معان فرهنگی اجتماعی شهراداری تهران، معاون هنری وزیر ارشاد و اعضای شورای عالی مشاوران جشنواره تئا‌تر دانشگاهی تشکیل داد تا نسبت به پی‌گیری جدی و برطرف شدن مشکلات تنها سرپناه تئا‌تر دانشجویان اقدام شود.

دبیر هفدهمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهی در پایان با طرح سوال از مسئولان دانشگاه تهران گفت: تعجب من از این است که چرا اعضای شورای عالی مشاوران جشنواره و مدیریت مرکز تئا‌تر مولوی با جدیت بیشتری وارد عمل نمی‌شوند و با انجام مصاحبه‌ها افکارعمومی را نسبت به اهمیت موضوع حساس نمی‌کنند. پرسش من از مجموعه مسئول اول و آخر مرکز تئا‌تر مولوی، یعنی دانشگاه تهران است که در قبال تنها پایگاه اصلی جریان تئا‌تر دانشگاهی عملکرد ضعیفی داشته و اصلا هم پاسخگو نیست. دانشگاه تهران باید صادقانه کارگروهی تشکیل دهد تا مشکل برطرف شود، اما تا امروز هیچ اقدامی نکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز