خبرگزاری کار ایران

آغاز اجرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛

نمایش «نیم وجبی» به اسلوونی سفر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۰۶

مشهدی عباس: عوامل گوناگون موجب شده تا گروه‌ها علاقه نداشته باشند هزینه و زمان خود را صرف خلق اثر برای این گروه سنی نوجوان کنند، به همین دلیل اعتقاد دارم دولت باید حمایت ویژ‌ه‌ای در این زمینه داشته باشد تا گرایش گروه‌ها بیشتر شود.

ایلنا: امیر مشهدی عباس از آغاز اجرای دور جدید نمایش «نیم وجبی» در کانون پرورش فکری کودکان از روز گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان نمایش «نیم وجبی» ضمن اعلام این خبر درخصوص شیوه اجرایی نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نمایش «نیم وجبی» کاری مدرن است که براساس ریشه‌های سنتی با موضوع ارزش و منزلت مادر و پدر است که ۷ شخصیت دارد اما ایفای نقش تمام این کارکتر‌ها برعهده دو نفر قرار دارد که هم‌زمان عروسک‌گردانی هم می‌کنند. تمام چیدمان مورد نیاز صحنه با استفاده از تکنیک ارویگامی(کاغذ و تا) انجام شده و تلاش کردیم استفاده جدیدی از این تکنیک داشته باشیم.

مشهدی عباس که این اثر نمایشی کودک و نوجوان را قبلا در تالار هنر روی صحنه برده است؛ درخصوص تغییرات احتمالی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: اجرا از نظر نور‌پردازی و میزانس‌ تغییراتی را شاهد خواهد بود اما به طور کل تغییرات مبنایی به ویژه در زمینه محتوا و موضوع کار نخواهیم داشت و باتوجه به اینکه در گذشته هم اجرای خوبی داشتیم امیدورام در کانون هم موفق عمل کنیم.

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان در توجه به تئا‌تر کودک و نوجوان درخصوص حمایت‌های مالی صورت گرفته از نمایش خود بیان کرد: نمایش‌های کودک و نوجوان حمایت نمی‌شود و کمک‌ هزینه‌های مالی که توسط دولت پرداخت می‌شود قابل عنوان نیست. گروه‌هایی مثل ما سال‌های زیادی در این حوزه فعالیت کرده‌اند و هیچگاه چشم‌داشت مالی مطرح نبوده بلکه به دلیل احساس مسئولیت در قبال کودکان و نوجوانان است.

این کارگردان به تمرین‌های ۶ ماهه گروه برای اجرای اثر اشاره کرد و درباره سفرهای بین‌المللی پیش رو گفت: برای اجرا در جشنواره تئا‌تر کودکان جهان به کشور اسلوونی دعوت شدیم، همچنین درخواست‌های دیگری نیز به دست ما رسیده که در حال بررسی هستیم. نکته جالب اینکه ما نمایش را ارائه نکردیم بلکه توسط سفارت و انجمن‌های مختلف دیده شد و سپس برای حضور از ما دعوت کردند.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که به نظر من جشنواره‌های داخلی فقط برگزار می‌شوند و توجه تخصصی به گروه‌ها صورت نمی‌گیرد. حتی سالن تمرین هم به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و هیچ برنامه‌ریزی مدون و درستی در این ارتباط وجود ندارد.

مشهدی عباس در پایان با طرح این سوال که چرا امروز برای گروه سنی نوجوان نمایش تولید نمی‌شد؛ اظهار داشت: خلق نمایش برای گروه سنی نوجوان یعنی پاگذاشتن به فرا‌تر از مرز‌ها. در جهان امروز جذابیت‌های فراوانی برای این گروه سنی ایجاد شده و آن‌ها علاقه زیادی به حضور در سالن‌های نمایش از خود نشان نمی‌دهند همچنین عوامل گوناگون موجب شده تا گروه‌ها علاقه نداشته باشند هزینه و زمان خود را صرف خلق اثر برای این گروه سنی کنند، به همین دلیل اعتقاد دارم دولت باید حمایت ویژ‌ه‌ای در این زمینه داشته باشد تا گرایش بیشتر شود.

«نیم وجبی» داستان بچه کوچکی است که یک روز با پدرش تنها می‌ماند و ماجراهای جذابی را برای پدرش ایجاد می‌کند.
بهناز مهدی‌خواه و حمیدرضا حسینعلی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند و طراحی و ساخت عروسک‌های آن را بهناز مهدی‌خواه انجام داده است.

این نمایش شاد و موزیکال از تکنیک اوریگامی برای ساخت و ساز وسائل صحنه استفاده کرده که آذر مبارکی استاد نمایش اوریگامی اجرای آن را برعهده داشته است.

آهنگسازی نمایش «نیم وجبی» توسط ابد آتشانی انجام شده، امیر مشهدی عباس(طراح صحنه)، آزاده فرهنگیان(طراحی لباس)، آتوسا جهانشاهی به عنوان طراح پوستر و بورشور با گروه نمایش همراهی می‌کنند. در گروه کارگردانی حمیدرضا حسینعلی به عنوان مدیر اجرا، مرضیه عابد به عنوان منشی صحنه، مهدی کریمی به عنوان دستیار صحنه و زهرا شایان فر به عنوان روابط عمومی حضور دارند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر و رزورو اینترنتی بلیت می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۳۰۱۳۱۷۱۵۵ تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز