خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مراسم رونمایی تابلوهای خسرو خورشیدی در تئاترشهر؛

تماشاخانه های قدیمی تهران در قلب تئاتر ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۰۵

حسین طاهری: امیدوارم از دیگر مجموعه ها هم غبار روبی شود. / خسرو خورشیدی: متاسفم بنای تکیه دولت از دست رفت. / اتابک نادری: مجموعه " آن روزگاران قدیم " سند ارزشمندی است.

ایلنا: مراسم رونمایی از تابلوهای طراحی شده از تماشاخانه‌های تهران توسط استاد خسرو خورشیدی با عنوان " آن روزگاران قدیم " ظهر امروز یکشنبه(۲۹ دیماه) در حضور حسین طاهری، مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی، اتابک نادری مدیر مجموعه تئاترشهر در این مجموعه برگزار شد.

اتابک نادری: " آن روزگاران قدیم " سند ارزشمندی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتابک نادری ابتدا ضمن تبریک عید مبعثرسول اکرم در خصوص دلایل رونمایی از این مجموعه در ایام جشنواره تئاترفجر گفت: تصمیم داشتیم این افتتاحیه را زمانی برگزار کنیم که ارزشمندی و منزلت اتفاق را حفظ کند. به همین علت روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر را به عنوان یکی از مهمترین اتفاق‌های هنری کشور و ایام مبعثحضرت رسول را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: چندی قبل در روز ملی سینما کتابی به دست من رسید با عنوان " آن روزگاران قدیم " که تماشاخانه‌های تهران در آن به تصویر کشیده شده بود و من احساس کردم اثر بسیار ارزنده‌ای است. با توجه به اینکه از دوران دانشجویی به پژوهش در زمینه هنر علاقه بسیار داشتم و " کتاب سیر نمایش در اردبیل " را بر اساس همین علاقه منتشر کردم تصمیم گرفتیم عکس‌های این کتاب را به صورت تابلو در مجموعه تئاترشهر به عنوان مهمترین مرکز تئاتری ایران به نمایش بگذاریم.

این مدیر هنری ضمن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از بناها امروز دیگر وجود ندارد اظهار داشت: بسیاری از تماشاخانه‌های قدیمی تهران امروز دیگر از بین رفته و ما حسرت خواهیم خورد که خوشحالم حداقل توسط استاد خورشیدی ثبت شده تا افرادی که این مجموعه‌ها را ندیدند با معماری آن آشنا شوند. همیچنین مجموعه تئاترشهر بتواند سند ماندگاری داشته باشد که جا دارد از کمک‌های آقای پژوهنده تشکر کنم.

حسین طاهری: امیدوارم از دیگر مجموعه ها هم غبار روبی شود

حسین طاهری، مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی در این مراسم با ابراز خوشحالی از رونمایی تابلوهای تماشاخانه‌های قدیمی تهران در این ایام بیان کرد: بسیاری از مکان‌های فرهنگی هویت خود را علاوه بر شخصیت‌های هنری از معماری بنا دریافت می‌کنند و استاد خورشیدی ماندگارترین تصاویر را از بناهای خاطره انگیز تئاتر تهران به یادگار گذاشته که جای تقدیر دارد.

وی در انتهای صحبت‌های خود اظهارداشت: امیدوارم بخشی از تاریخ فرهنگی ایران که امروز در کتابخانه‌ها و آرشیوها موجود است را غبار روبی کنیم تا به تماشای عموم گذاشته شود.

خسرو خورشیدی: متاسفم بنای تکیه دولت از دست رفت

خسرو خورشیدی که در این مراسم حضور داشت ضمن شایسته خواندن اقدام صورت گرفته توسط مجموعه تئاترشهر گفت: آنچه من را وادار به طراحی این تابلوها کرد این بود که ما همواره خود را با دیگر ملل مقایسه می‌کنیم و گاهی در برابر فعالیت‌های آن‌ها در توجه به عرصه فرهنگ حسرت می‌خوریم. در نظر داشتم تا کاری کنم که وقتی ایرانیان وطن پرست با اثر مواجه می‌شوند بدانند قدر و منزلت بناهای فرهنگی را می‌دانیم.

وی به تاثیر بنای تکیه دولت در دوران کودکی خود اشاره کرد و ادامه داد: پس از دوران کودکی وقتی برای ادامه تحصیل تئاتر اقدام کردم و هنگامی که در ایتالیا با بنای مهم تئاتر این کشور مواجه شدم دیدم تکیه دولت ما چیزی از آن بنا کم ندارد، ولی متاسفم امروز دیگر چنین بنایی موجود نیست و به خاطرات پیوسته است.

این هنرمند در پایان بیان کرد: آنچه روزگاری در لاله‌زار داشتیم به همین صورت امروز دیگر موجود نیست و از دست رفته محسوب می‌شود که امیدوارم این سالن‌ها روزگاری احیا شوند.

سپس با حضور خسرو خورشیدی، حسین طاهری، اتابک نادی، عزت‌الله مهرآوران و دیگر مسئولان و اصحاب رسانه نخستین تابلوی این مجموعه " سالن تئاتر ایران " با امضای خالق اثر و به یاد سعدی افشار رونمایی شد.

از جمله تابلوهای رونمایی شده در این مجموعه می‌توان به تماشاخانه تهران، تئاتر فردوسی، تئاتر آناهیتا، تئاتر تهران در کنار گراند هتل، جامعه باربد، سالن تابستانی تماشاخانه تهران، تئاتر هنر، تئاتر فرهنگ و تماشاخانه تهران(باغ علاء‌الدوله) اشاره کرد.

به ابتکار مسئولان روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، تابلوی سالن تئاتر جامعه باربد که در کنار ورودی روابط عمومی مجموعه قرار دارد ابتدا توسط خبرنگاران تئاتر حاضر در مراسم به رسم یادگار امضا شد و سپس خسرو خورشیدی امضای یادگاری خود را پای آن گذاشت.

در این مراسم همچنین لوح یادبودی به رسم یادبود و تقدیر از سوی ریاست مجموعه تئاترشهر به خسرو خورشیدی تقدیم شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز