خبرگزاری کار ایران

استفاده رندانه از فضای فراهم شده در جشنواره تئاتر فجر؛

«معرکه‌گیری» که توجه تماشاگران را جلب کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۸۸

گروهی «معرکه‌گیر» از فرصت فراهم شده برای اجرای خیابانی آثار جشنواره استفاده کردند و با برپایی اجرای خود در پیاده‌روی نزدیک تئاترشهر، موفق به جلب نظر جمع زیادی از تماشاگران شدند.

ایلنا: هفتمین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استقبال تماشاگران از اپرای «لیلی و مجنون» به کارگردانی بهروز غریب‌پور و «پتیان اورارتویی» اثر ولادمیر استانیفسکی محصول کشور لهستان در تالار وحدت همراه بود. اما در این میان اجرای یک گروه «معرکه‌گیر» در پیاده‌رو توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، شب گذشته و در جریان برگزاری هفتمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای نمایش «Pythian Oratorio» به کارگردانی ولادمیر استانیفسکی از کشور لهستان نشست. اجرای گروه لهستانی که داستانی اسطوره‌ای را با بهره‌گیری از شیوه مورد علاقه استانفسکی یعنی تکیه بر حرکات فرم و موسیقی روایت می‌کند، عصر روز گذشته در مجموعه تالار وحدت به صحنه رفت و در پایان با استقبال تماشاگران مواجه شد.

در اجرای شب گذشته نمایش «پتیان اورارتویی» بابک مهری، سرپرست گروه نمایش " آو " به همراه چند تن از اعضای این گروه نیز هنرمندان لهستانی را در اجرا همراهی کردند.

اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» یکی دیگر از آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر بود که روز گذشته برای مخاطبان و علاقه‌مندان به این گونه نمایشی اجرا شد. بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان این اثر در ابتدا و پیش از آغاز اجرا با حضور در برابر تماشاگران، از آن‌ها به‌خاطر عدم تحویل بروشور نمایش در هنگام ورود عذرخواهی کرد و دلیل این مسئله را حجم زیاد کار برای رسیدن اثر به اجرا در جشنواره دانست و تاکید کرد این کاستی به زودی برطرف خواهد شد.

این هنرمند برجسته تئاتر عروسکی در ادامه همچنین توضیحاتی درخصوص موانع و دشواری‌های خلق این اثر به ویژه در بخش جذب بودجه و ضبط موسیقی مورد نیاز اپرای «لیلی و مجنون» به تماشاگران ارائه کرد.

نمایش «سه جلسه تراپی» نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی افسانه ماهیان یکی دیگر از آثاری بود که روز گذشته در مجموعه تئاترشهر در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت. این اثر ماجرای دختری را روایت می‌کند که به دلیل فراموش کردن نام خود و برای یافتن آنچه فراموش کرده سراغ روانکاو می‌رود. ثمینی نغمه این اثر را براساس یکی از داستان‌های «هوراکی موراکامی» نویسنده ژاپنی نوشته است.

اما روز هفتم جشنواره تئاتر فجر میهمان ناخوانده‌ای هم داشت و درحالی که برگزاری اجرای آثار خیابانی در کنار حوض محوطه مجموعه تئاترشهر با استقبال تماشاگران و عابران مواجه شد، نکته جالب این بود که گروهی «معرکه‌گیر» از فرصت فراهم شده استفاده کردند و با برپایی اجرای خود در پیاده‌روی نزدیک تئاترشهر، موفق شدند نظر جمع زیادی از تماشاگران را جلب کنند.

این حرکت خودجوش شاید پیامی را برای پژوهشگران، مسئولان و علاقه‌مندان به نمایش‌های خیابانی همراه داشته باشد. اینکه خالی از لطف نخواهد بود تا دیر نشده به این گونه‌ی اجرایی نیز نظر کنیم. با توجه به کاهش چنین گروه‌هایی در سطح شهر، بنا به تغییر آداب زندگی شهری جدید، حداقل باید در زمینه پژوهش و ثبت مستندگونه نمایش‌های خیابانی از این دست نیز اقدامی صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز