خبرگزاری کار ایران

با حضور مدرس نروژی در جشنواره تئاتر فجر؛

کارگاه آموزشی «ایبسن و یون فوسه» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۹۰

کارگاه آموزشی " ایبسن و یون فوسه " با حضور هلگه رونینگ و همراهی یونی داهر، آنا هولتن ۱۰بهمن ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

ایلنا: کارگاه آموزشی " ایبسن و یون فوسه " با حضور هلگه رونینگ، یونی داهر و آنا هولتن برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ‌ کارگاه آموزشی " ایبسن و یون فوسه " با حضور هلگه رونینگ و همراهی یونی داهر، آنا هولتن ۱۰بهمن ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

رونینگ با پرداختن به نحوه تفکر فوسه، روند این نمایش را روندی با تکرار اما با حرکت رو به جلو عنوان کرد که در نهایت آدمی از خود درونی اش بیرون می‌آید.

رونینگ پیام ایبسن و یون فوسه را " تکرار خود " بیان کرد چرا که از دید او زندگی تکرار مکررات است و انسان از کودکی آنچه به او آموزش داده می‌شود و نیز تجربیات والدین خود را تکرار می‌کند. درون مایه این نمایش ارتباط براساس تکرار است، چیزی که از دوران کودکی به آینده حمل می‌کنیم.

از دیدگاه او آدمی به طور مداوم در حال محدودتر شدن است چرا که طبق نظریه ایبسن فوسه هر چیزی ممکن است وجود داشته باشد و آزادی به صورت بالقوه به انسان داده شده‌است اما دست یافتن یا دست نیافتن به آن بستگی به سرنوشتی دارد که برایش رقم خورده‌است.

وی ادامه داد: شخصیت‌های داستان با وجود داشتن حق آزادی و حق انتخاب به آنچه که می‌خواهند دست پیدا نمی‌کنند و از آنجایی که طبق نظریات فوسه گناهکار بودن در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی ویژگی برای همه محسوب می‌شود نتیجه این است که هرکسی در زندگی به نحوی در نرسیدن دیگری به خواسته‌هایش مقصر است.

رونینگ: صادق بودن و گناهکار بودن ارتباط تنگاتنگی با انسانیت دارند وآزادی و مسئولیت به این معناست که چیزهای ممکن انتخاب می‌شوند.

وی سپس به موضوع کاتولیگ شدن فوسه اشاره کرد و دلیل آنرا علاقمندی او به آیین و مراسم مذهبی کلیساهای کاتولیگ عنوان کرد و گفت پر واضح است که نمود این تاثیرات را در فرمهای تئاتری او می‌بینیم.

هلگه همچنین به بخشی از سلسله سخنرانی‌های جامعه شناس و فیلسوف انگلیسی، انتونی گیندر پرداخت و گفت: " ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ناامن است و دائم درحال دست و پنجه نرم کردن با مسائل مضطرب کننده ایم. همه ما زخم خورده تناقض‌ها و فشارهایی هستیم که از سمت جامعه به ما تحمیل می‌شود و ما همواره به این فکر می‌کنیم که آیا می‌توان این مشکلات را کنترل کرد یا اینکه آنها را از بین برد؟ از دید من شدنی است و مسبب این احساس عدم توانایی در رویارویی با فشارها و حل مشکلات، جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم و دو راه برای رفع آن وجود دارد یا باید جامعه را ترمیم کرد یا باید جامعه‌ای از نو ساخت. "

در پایان جلسه رونینگ که از ابتدای جلسه ایستاده بود رزومه‌ای از سوابق و زندگی کنونی خود توضیح داد و گفت: در جوانی به ایفای دو نقش درتئاتر ملی پرداختم و به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کرده ام و اکنون ساکن موزامبیک افریقا هستم. از جایی که این کشور زمانی مستعمره پرتقال بوده زبان اداری اش نیز پرتغالی است و به همین دلیل من نیز به این زبان سخن می گویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز