خبرگزاری کار ایران

جعفری در نشست رسانه‌ای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» مطرح کرد؛

دعوت از رئیس جمهور و اعضای کابینه برای تماشای نمایش

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۴۲

آقای روحانی از شما می‌خواهم تا با حضور در سالن نمایش خط شکنی کنید. در این صورت مدیران شما از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت مواجه شدن بدون واسطه با مشکلات هنرمندان ترغیب می‌شوند.

ایلنا: روح الله جعفری، کارگردان نمایش «من چه جوری ممکن یه پرنده باشم؟» ظهر امروز دوشنبه(۵ اسفندماه) ‌در نشست رسانه‌ای این نمایش از دکتر حسن روحانی و اعضای کابینه دولت یازدهم درخواست کرد تا در سالن چهارسوی مجموعه تئا‌تر شهر به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفری در همین رابطه اظهار داشت: همواره تاکید کرده‌ام که شما مسولان باید از خلق، تولید و اجرای آثار هنری دیدن کنید، چون شما تصمیم گیرنده هستید و اگر برنامه‌ریزی‌ها بدون حضور در متن جامعه و تنها پشت درب‌های بسته صورت بگیرد؛ قطعا لطمات جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد شد.

وی افزود: برهمین اساس از این تریبون استفاده می‌کنم و تمام مسئولان را فارغ از گرایش‌های جناحی چپ یا راست برای حضور در سالن نمایش دعوت می‌کنم.

این کارگردان خطاب به رئیس دولت یازدهم عنوان کرد: آقای روحانی از شما می‌خواهم تا با حضور در سالن نمایش خط شکنی کنید. صدای من را بشنوید و یا صدای من‌ را به گوش شما برسانند بلکه امکانی فراهم شود که بی‌واسطه و بی‌پیرایه در تالار چارسو با مشکلات یک گروه نمایشی مواجه شوید. در این صورت مدیران شما ازجمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت مواجه شدن بدون واسطه با مشکلات هنرمندان ترغیب می‌شوند.

وی تصریح کرد: برهمین اساس از شما و تمام اعضای کابینه دولت دعوت می‌کنم تا به تماشای این نمایش بنشینید و ما بتوانیم درباره مسائل هشت سال ویرانگر گذشته که بر هنرمندان این عرصه رفت با شما گفتگو کنیم. همچنین به این وسیله تدبیر و امیدی که شما بر آن پافشاری و پای‌‌مردی می‌کنید در تمام شقوق مدیریتی کشور نهادیه خواهد شد.

کارگردان نمایش «من چه جوری ممکن یه پرنده باشم؟» در ادامه نشست به توضیح مسائل " گروه تئا‌تر گیتی " برای اجرای این نمایش طی سه سال گذشته پرداخت و گفت: خوشحالم بعد از گذشت سه سال شرایط اجرای این نمایش در دولت تدبیر و امید فراهم آمد. چراکه بعد از به صحنه بردن نمایش «تماشاچی محکوم به اعدام» در سال ۸۹ وقتی متن «چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را به مسئولان اداره نظارت و ارزشیابی ارائه کردم بلافاصله رد شد و درنتیجه نتوانستیم این اثر را روی صحنه ببریم.

وی ادامه داد: در همان دوران این نمایش حتی امکان حضور و اجرا در جشنواره تئا‌تر فجر را پیدا نکرد و از این منظر در میان ۱۸ اثر راه یافته به جنشواره تنها متنی بود که موفق به اجرانشد.

جعفری تصریح کرد: سالهای ۹۰ و ۹۱ هم به همین منوال گذشت و گروه تئا‌تر گیتی سه بار متن را برای اجرا دست گرفت که هر بار به دلایلی از اجرا جلوگیری شد؛ تا هنگامی که زلزله بوشهر اتفاق افتاد و من احساس کردم باید حرکتی اجتماعی در جهت حمایت از هم‌میهنان آسیب دیده صورت بگیرد.

این کارگردان به برگزاری جلسه نمایش‌نامه خوانی به نفع افراد زلزله‌زده اشاره کرد و اظهارداشت: پس از اجرای این برنامه نیز با واکنش‌های تند رسانه‌های افراطی و تندرو مواجه شدیم، تنها به دلیل اینکه اجرای اثر را به آقای هاشمی رفنسجانی و دکتر فائزه هاشمی تقدیم کرده بودیم.

وی ادامه داد: برخوردهای خصمانه ادامه پیدا کرد تا اینکه دوره هشت ساله گذشته به اتمام رسید و من برآن شدم تا اجرای متن را در دولت جدید نیز پیشنهاد بدهم که متاسفانه در گام نخست به اتفاق مطلق آرا ردشد.

کارگردان نمایش " تماشاچی محکوم به اعدام " در همین رابطه توضیح داد: پس از گفتگوهای صورت گرفته بامسولان قرار شد کار را تمرین کنیم و نمایندگان اداره نظارت بعد از تماشای نمایش مجوز را صادر کنند که ۷۱ مورد اصلاحیه برای روی صحنه رفتن این اثر درنظر گرفتند.

وی با تاکید براینکه هرگز زیر بار حذف و سانسور بی‌دلیلی نمی‌رود، گفت: اگر فرد یا گروهی کار خودرا با ایمان دنبال کند اتفاق موردنظر خواهد افتاد و من نمی‌توانستم آنچه براساس حذف ناجوانمردانه که توسط افرادی بدون دید زیبایی‌شناختی به نمایش‌نامه اعمال می‌شود تن دهم. اما اگر نکات مطرح شده از سوی شورا برمبنای گفتگو مطرح شود می‌توانیم مواردی را که به اثر لطمه نمی‌زند را درنظر بگیریم که همین اتفاق افتاد.

جعفری در پاسخ به سوالی درخصوص اجرا در سالن چهارسو و تغییرات صورت گرفته براساس معماری این محل اظهار داشت: باید بگویم شرایط ویژه‌ای را پشت سر گذاشتیم و هنگام پاکسازی سالن تنها چیزی حدود دو وانت نخاله و مواد بی‌مصرف به جای مانده از اجراهای گذشته را ازاین سالن خارج کردیم. تمام نقاط تخریب شده و حفره‌ها بار دیگر مرمت و بازسازی شد تا نشان دهیم یک اثر نمایشی فقط روی صحنه اتفاق نمی‌افتد بلکه داخل سالن و پشت درب سالن نیز در این جهت مهم هستند.

وی افزود: سالن چهارسو طی سالیان گذشته به یک انباری تبدیل شده بود که در آن تئا‌تر هم اجرا می‌شد و من امیدوارم همکارانم توجه بیشتری به محل اجرای آثار نمایشی خود داشته باشند و به شرایط تحمیلی تن ندهند.

جعفری همچنین در خصوص تغییر ترکیب بازیگران این اثر نسبت به اجرای جلسه نمایشنامه خوانی بیان کرد: با توجه به مشکلات و شرایطی که سر را ه اجرای صحنه‌ای پیش آمد، گروه نمی‌توانست از بازیگران درخواست کند تمام زمان خود را به این اجرا اختصاص دهند به ویژه که مشکلات اقتصادی به شدت هنرمندان را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از برگزاری نمایش‌نامه خوانی وقتی برای اجرا با دوستان تماس گرفتیم متاسفانه بسیاری از آن‌ها مشغول به همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلف بودند، به همین دلیل نتوانستیم از حضور بازیگرانی که مدت‌ها با آن‌ها تمرین کرده بودیم بهره ببریم چون شرایط تامین اندک میزان دستمزد براساس قرارداد تیپ نیز مشخص نبود.

این کارگردان به تصمیم گروه برای تقسیم مساوی درآمد گیشه میان اعضا اشاره کرده و اظهار داشت: مشکلاتی برای تامین هزینه‌های این نمایش که با نویسنده متن حدود ۶۰ عضو دارد وجود داشت و ما از مرکز هنرهای نمایشی درخواست حمایت کردیم. همراهی گروه با بکدیگر به معنای برداشه شدن بار مسئولیت از دوش مسئولان نیست اما نشان می‌دهد اگر نسبت به کار خود ایمان داشته باشیم اتفاق‌ خوبی خواهد افتاد.

وی افزود: ‌ البته این تصمیم به معنای نفی حرکت به سوی تئا‌تر خصوصی نیست اما معتقدم خصوصی سازی در اجتماعی که دیالوگ و گفتگو در آن شکل نگرفته بحثی توخالی خواهد بود.

سرپرست گروه تئاتر گیتی در انتها به حمایت‌های مالی برای تامین هزینه‌های اجرا نیز اشاره کرد و گفت: تمام مبالغ مورد نیاز توسط گروه تامین شده و قرارداد گیشه داریم که ۸۰ درصد آن متعلق به گروه می‌رسد و ۲۰ درصد هم متعلق به تئاترشهر خواهد بود. برای دریافت حمایت نامه‌نگاری‌هایی هم با مرکز هنرهای نمایشی، چه در دوره مدیریت قادر آشنا و چه در زمان ورود آقای طاهری داشتم که امیدوارم به نتیجه برسد اما تا این لحظه هیچ چیز اعلام نشده است.

نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» از ۲۵ بهمن‌ تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ و فروردین ۱۳۹۳ در تالار «چهارسو» تئاترشهر، ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز