خبرگزاری کار ایران

اظهار نظر «عباس جوانمرد» درباره یک اثر نمایشی

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۸۹۲

پیش از آغاز صحبت‌های جوانمرد، جعفری دهمین اجرای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را به این هنرمند و احمد نوربخش، تقدیم کرد

ایلنا: عباس جوانمرد، ‌ هنرمند پیشکسوت تئاتر شب گذشته دوشنبه(۱۲ اسفندماه) به تماشای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» به کارگردانی روح‌الله جعفری نشست و پس از اتمام نمایش به بیان دیدگاه‌های خود درباره این اثر پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از آغاز صحبت‌های جوانمرد، جعفری دهمین اجرای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را به این هنرمند و احمد نوربخش، تقدیم کرد.

جعفری درباره عباس جوانمرد(سرپرست و کارگردان گروه هنرملی) گفت: استاد عباس جوانمرد به همراه تنی چند از هم دوره ای های خود و بعد از کوتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نزد شاهین سرکیسیان رفتند و سه سال در آپارتمان ایشان به فراگیری تئاتر پرداختند و در آن جا نمایشنامه های مختلفی را کار کردند که هیچ کدام از آن ها به دلیل نداشتن محلی برای اجرا، رنگ صحنه را به خود ندیدند.

کارگردان نمایش های «اسب های پشت پنجره» و «تماشاچی محکوم به اعدام» یادآور شد: استاد جوانمرد در سال ۱۳۳۵ به همراه احمد براتلو، علی نصیریان، جمشید لایق، احمد نوربخش، شاهین سرکیسیان و… گروه هنرملی را پایه ریزی کردند و به صورت پیوسته و منسجم، متمرکز بر اجرای نمایش های ایرانی شدند.

وی اظهار داشت: استاد عباس جوانمرد در تاریخ تئاتر معاصر ایران ماندگار است و آثار نمایشی ایشان همچون «غروب در دیاری غریب»، «قصه ی ماه پنهان»، «پهلوان اکبر می میرد»، «قصه ی طلسم حریر و ماهیگیر» و… از نمونه های شاخص و مثال زدنی نمایش ملی ما به حساب می آیند.

روح الله جعفری درباره احمد نوربخش نیز گفت: استاد نوربخش، نویسنده ای چیره دست و توانا است که آثار نمایشی ایشان همچون «داربست» در تلویزیون ایران به صورت زنده توسط عباس جوانمرد کارگردانی شده است. از خصوصیات بارز آثار ایشان، پرداختن به معضلات و مشکلات اجتماعی است که به زبانی روان و ساده به این مهم می پردازد.

سپس عباس جوانمرد و احمد نوربخش با تشویق پرشور حاضران در سالن رو به رو شدند و در جمع بازیگران و تماشاگران به بیان دیدگاه‌های خود درباره اجرای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» پرداختتد.

عباس جوانمرد گفت: من کارهای روح الله جعفری را دنبال می‌کنم. حقیقت این است که هر بار به دیدن نمایشی از او می‌روم، مرا شگفت‌زده می‌کند؛ چرا که اندیشه و ایمانش به تئاتر را به بهترین شکل ممکن در کار به تصویر درمی‌آورد.

کارگردان نمایش‌های " «محلل»، «مرده خور» و «بلبل سرگشته» اظهار داشت: من آثار ماتئی ویسنی یک را خوانده‌ام و با اندیشه این نویسنده آشنا هستم. جعفری در این چند ساله اخیر و با تمرکز بر اجراهای ویسنی یک، او را به جامعه تئاتری ایران، به درستی معرفی کرده است.

کارگردان نمایش های «تقلا»، «آلونک» و «ناقالدی» گفت: نمایشنامه «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» شکل نامتعارفی دارد و فقط با تمرین‌های منسجم می‌توان میان تک تک عناصر اجرایی آن هماهنگی به وجود آورد. روح الله جعفری با تسلط از پس این مهم و این کار سترگ برآمده است و اهل فن می دانند این کار را به این اندازه هماهنگ اجرا کردن، فقط با تجربه و تبحر به منصه ظهور می رسد.

نویسنده و کارگردان نمایش «شهر طلایی» اظهار داشت: گروه اجرایی این نمایش، بزرگ است و در این شرایط، اجرای نمایشی با ۳۰ بازیگر کار دشواری است که هر هنرمندی جرأت نزدیک شدن به چنین اثری را ندارد. اما جعفری ریسک پذیر است و این یکی از خصوصیات انسان هنرمند برای پیشرفت در کارهایش است.

او ادامه داد: جعفری ۳۰ بازیگر را که هر کدام از آن ها با آهنگ ها و پتانسیل های مختلف و گونه گون در کنار هم جمع شده اند، به خوبی مدیریت کرده است. به اعتقاد من، یک هنرمند باید دارای این ایمان و این عشق به تئاتر و هنر باشد تا بتواند چنین کار عظیمی را درست و بدون لکنت در صحنه اجرا کند.

کارگردان نمایش های «معرکه»، «زنگوله ها» و «تیرک شکسته» یادآور شد: جعفری در نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» که پر از تصاویر ضد و نقیض در آن است، عنصر عالی چون انسان را با دکور، نور، صدا و… هماهنگ کرده و با ریتمی دلنشین و اعجاب آور، تماشاگر را در کشف تصاویر و سئوال های پی در پی از آن چه که در صحنه دیده است، شریک می کند.

جوانمرد خطاب به روح الله جعفری گفت: من از دیدن نمایش هایت، همیشه لذت برده‌ام؛ چرا که در آن‌ها هم شعور وجود دارد و هم شعر و این نشان دهنده‌ی رشد یک انسان جست و جوگر در کارش است.

کارگردان نمایش های " «کدام یک از دو؟»، «آوازهای شب» و «کباب غاز» اذعان داشت: جعفری در کارهایش به درستی به این سئوال پاسخ می دهد که آیا زندگی تئاتر است؟ و یا تئاتر، زندگی؟ و من به کارکنان و دوستداران هنرهای نمایشی پیشنهاد می کنم تا این نمایش بر صحنه است، از آن دیدن کنند.

احمد نوربخش نیز درباره اجرای نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» گفت: خوشحال هستم که این نمایش را برای دیدن انتخاب کردم. نسل ما برای تئاتر کار کردن، هدف و آرمان داشت و من امشب در اجرای این گروه بزرگ هم چنین چیزی را دیدم. در شرایط سخت امروز، اجرای نمایشی سنگین و نفس گیر، همتی والا می خواهد که به خوبی کارگردان نمایش به همراه اعضای گروهش از پس آن برآمده است.

نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» از اول اسفند‌ ۱۳۹۲ تا پیش از تعطیلی مجموعه تئاترشهر و از ۱۷ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ در تالار «چهارسو» تئاترشهر، ساعت ۱۹:۳۰دقیقه به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز