خبرگزاری کار ایران

هوشنگ آزادی‌ور در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی:

بودجه کل فرهنگ ایران به یک ارکستر سمفونیک غربی نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۷۵۴

سودابه فضائلی: سعی داشتیم حرف جدید بزنیم اما از ما حمایت نشد. اگر این اتفاق می‌افتاد جریان هنری ما امروز در نقطه دیگری می‌ایستاد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد تا دانشجویان، اساتید و هنرمندان حاضر در مراسم به رسمی که فضای دانشگاهی طلب می‌کند؛ بی‌پرده و با خاطری آسوده صحبت‌های خود را مطرح کنند.

این مراسم به کارگردانی هنرمندان جوان " حلقه تئاتر دانشگاهی " متشکل از سمانه زندی‌نژاد، اشکان خیل‌نژاد، مهدی مشهور، جابر رمضانی و یوسف باپیری اجرا شد که بخش‌های متفاوت آن با حضور و اجرای هنرمندانی چون صادق ملکی، نگار جواهریان، هوتن شکیبا، داریوش موفق، نوید محمدزاده، پانته‌آ پناهی‌ها و امیر جعفری روی صحنه رفت.

اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویان از حال و هوایی سرشار از انرژی برخوردار بود و در ادامه آن از هنرمندان و مدرسان با تجربه‌ و اثرگذاری چون احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور، صدرالدین شجره و فرهاد مهندس‌پور تجلیل شد.

حمید پورآذری به عنوان شاگرد احمد دامود روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کرد و درباره استاد خود بیان کرد: مهمترین نکته دانشگاه برای من آشنایی با استاد احمد دامود بود. او تنها استادی بود که بعد از ساعت کلاس وقت می‌گذاشت و سر تمرین‌ها می‌آمد و دقیق نگاه می‌کرد و پیگیر قضایا بود.

سپس احمد دامود ضمن تشکر از دانشجویان و برگزارکنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران اظهار امیدواری کرد که روزهای تئاتری بهتری پیش‌روی جامعه تئاتر ایران باشد.

در این میان صحبت‌های تامل برانگیز سودابه فضائلی که در بخش تجلیل از هوشنگ آزادی‌ور روی صحنه جالب توجه بود.

این پژوهش‌گر و نویسند در ارتباط با نسل خود، هنرمندان حلقه شعر دیگر و نمایش‌نامه نویسان و کارگردانان آن دوران عنوان کرد: در زمان تحصیل و هنگامی که به سن شما بودیم چقدر باید مبارزه می‌کردیم که صحبت‌های ما به کرسی بنشیند. هوشنگ آزادی‌ور به همراه بیژن الهی، بهرام اردبیلی و دیگران از اعضای حلقه شعر دیگر محسوب می‌شد که شعری جدید گفت، شعری بر خلاف جریان حرکت آب.

وی خاطرنشان کرد: ما بچه‌های جنگ جهانی دوم بودیم و در سال‌های ۲۰ تا ۳۰ مانند هنرمندان زمان جنگ جهانی دوم در هنر سعی داشتیم حرف جدید بزنیم اما از ما حمایت نشد و من اعتقاد دارم اگر این اتفاق می‌افتاد جریان هنری ما امروز در نقطه دیگری می‌ایستاد. چنانچه در زمان ما هنر تئاتر بسیار رشد کرد و کارگاه نمایش شکل گرفت.

این نویسنده تصریح کرد: بیژن الهی در تنهایی و غربت دق کرد و از دنیا رفت. عباس نعلبندیان به گناه ناکرده از کشور رانده شد و سپس چشم از جهان فروبست اما حتی فردی را نداشت که چشم‌های باز او را پس از مرگ ببندد. سینماگرانی همچون فریدون رهنما داشتیم که شناخته نشد.

فضائلی با اشاره به اینکه هوشنگ آزادی‌ور نتوانست به‌رغم توانایی و استعدادش در تئاتر کار کند و در سینما فیلم بسازد، گفت: او نوشت و ترجمه کرد. او بعد از انقلاب با تدریس و ترجمه کتاب‌هایی چون «تاریخ تئاتر اسکار براکت» به پیشرفت هنر کمک کند. خدا را شکر که الأن شما دانشجویان یکی از ما را تشویق می‌کنید.

در ادامه هوشنگ آزاد‌ی‌ور با طرح این سؤال که آیا ما اصلا تئاتر لازم داریم یا نه؟ گفت: اگر لازم داریم چرا بساطی برای آن پهن نمی‌کنیم؟ ما تئاتر داریم، تماشاگر تئاتر داریم که تعدادش از تماشاگر سینما کمتر نیست، بازیگر، کارگردان و نمایش‌نامه نویس هم داریم ولی امکانات نداریم.

وی در پایان تصریح کرد: تئاتر ما که به کلی دولتی است، چرا اینقدر گدا است؟ مدتی قبل تصاویر اجرای موسیقی ارکستر سمفونیک غربی را تماشا می‌کردم که اگر قرار باشد هزینه این ارکستر و دستمزد اعضای گروه را محاسبه کنیم احتمالا به اندازه بودجه کل فرهنگ کشور ما خواهد بود.

حجت‌الاسلام طاها بهبهانی معاون فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی آزادی‌ور در خصوص اینکه چرا بساطی برای تئاتر پهن نمی‌کنیم؟ گفت: دانشگاه آزاد در مدیریت جدید بساط برای تئاتر دانشگاهی پهن می‌کند.

صدرالدین شجره نیز در بخش تجلیل از خود ضمن ابراز خوشحالی از این اقدام یادآور شد: من با عشق به رادیو نگاه می‌کنم و به مردم در تمام لحظات فعالیتم در رادیو عشق دادم.

هما روستا از جمله هنرمندانی بود که همراه با پانته‌آ پناهی‌ها برای اهدای نفرات برگزیده بازیگری زن روی صحنه حاضر شد و ضمن استقبال از حضور در میان جوانان گفت: شما جوان هستید و باید آینده تئاتر ایران را بسازید.

امیر جعفری نیز که به عنوان مجری یکی از بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره هفدهم روی صحنه حضور پیدا کرده بود، با اشاره به جوایز ۳۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این دوره از جشنواره تصریح کرد: یک بانک خصوصی حامی جشنواره است و وزارت علوم نیز متولی آن ولی فقط ۳۵۰ هزار تومان جایزه در نظر گرفته شده؟ این پول هزینه یک قلیان با تنباکوی سیب و نعنا است.

وی افزود: من در زمانی در جشنواره تئاتر دانشگاهی در کاری به کارگردانی شارمین میمندی‌نژاد بازی می‌کردم و همزمان با ما نمایش «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» علیرضا نادری نیز اجرا می‌شد که گروه فشار با حضور در سالن اجرای نمایش را برهم زد.

اجرای بخش‌هایی طنز با مشارکت بهرام افشاری بازیگر جوان تئاتر و همچنین پخش کلیپی به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد با نگاه طنز به کلیپ ساخته شده به کارگردانی باران کوثری برای آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان» همایون شجریان و سهراب پورناظری از جمله بخش‌های جذاب مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز