خبرگزاری کار ایران

پژوهش بهرام بیضایی مبنای برگزاری یک سمینار علمی؛

کتاب و فیلم درباره نقالی به سازمان یونسکو ارسال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۳۹۲

دومین سمینار بررسی هنر نقالی در نمایش ایرانی با حضور حمیدرضا اردلان، قطب‌الدین صادقی، اردشیر صالح‌پور، ‌ محمد حسین ناصربخت، داود فتحعلی‌بیگی و هدایت هاشمی برگزار می‌شود.

گروهی از علاقه‌مندان به گونه‌های نمایش ایرانی همراه با استاتید خود تلاش عملی برای فعال سازی سرفصل‌های کتاب «نمایش در ایران» نوشته بهرام بیضایی را در دستور کار دارند. این گروه قصد دارد پس از برگزاری سمینارهایی درباره هنر نقالی مستندات تصویری و مکتوب این جلسات را برای استفاده پژوهشگران خارجی به سازمان یونسکو ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین جمالی و مجید رحمتی دو نفر از هنرمندان جوان تئاتر که به تلفیق متون دراماتیک کلاسیک جهان با شیوه‌های اجرایی نمایش آیینی سنتی ایرانی علاقه‌ دارند این روزها برگزاری سمیناری در ارتباط با هنر نقالی را پی‌گیری می‌کنند.

به گفته رحمتی قرار است کارشناسانی همچون حمیدرضا اردلان، محمدرضا اصلانی، ‌ اردشیر صالح‌پور، قطب‌الدین صادقی، هدایت هاشمی، محمدحسین ناصربخت و داود فتحعلی‌بیگی در دومین نشست مرتبط با نمایش‌های آیینی سنتی ایران سخنرانی کنند تا پس از جمع آوری اسناد تصویری و مکتوب، منابع گردآوری شده برای ثبت هنر نقالی در سازمان جهانی یونسکو ارسال شود.

نخستین نشست بررسی شیوه‌های اجرایی نمایش‌های آیینی سنتی با همکاری آموزشگاه باران برگزار شد و کارشناسان طی آن درباره طومار و طومار نویسی، تاریخچه طومار نویسی، کارگردانی نمایش‌های ایرانی و شرقی برای علاقه‌مندان صحبت صحبت کردند.

طبق آنچه مسئولان برگزاری این سمینارها عنوان کردند حمیدرضا اردلان با موضوع «موسیقی کلام در هنر نقالی»، محمدرضا اصلانی «تصویرسازی در نمایش تک پرسوناژ»، اردشیر صالح‌پور «نماد و اسطوره در آیین‌ها»، هدایت هاشمی «بازی در بازی» قطب‌الدین صادقی «نماد و اسطوره برای کارگردانی»، داود فتحعلی‌بیگی «طومار و عناصر دراماتیک» در این سیمنار سخنرانی می‌کنند.

حسین جمالی که فعالیت‌های اجرایی در زمینه معرفی نمایش ایرانی و نقالی را به صورت خودجوش پی‌گیری می‌کند با تایید عنوان سخنرانی میهمانان خاطرنشان کرد: اگر کتاب «نمایش در ایران» استاد بیضایی را نمونه عملی پژوهش گونه‌های نمایش‌ ایرانی در نظر بگیریم، برگزاری نشست‌هایی از این دست گام عملی برای بست و گسترش مباحثمطرح شده در کتاب و در این گام هنر نقالی تلقی می‌شود. چراکه پس از برگزاری این جلسه‌ها مستندات را به صورت تصویری و کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها هر فصل یک بار برگزار می‌شود گفت: نتیجه کامل برگزاری این سیمنارها اردیبهشت سال آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و نسخه‌های تصویری و مکتوب مباحثمطرح شده را برای مسئولان سازمان یونسکو ارسال می‌شود تا در اختیار پژوهشگران خارجی قرار بگیرد.

این گروه قصد دارد تا چندی دیگر نشست رسانه‌ای دومین سمینار نمایش‌ ایرانی با محوریت هنر نقالی را برگزار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز