خبرگزاری کار ایران

انتقاد بهروز غریب‌پور از استیضاح وزیر علوم؛

اقلیتی منافع خود را در خطر می‌بیند / ادامه تنش‌ها؛ هدف حاشیه‌سازان برای وزیر ارشاد

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۵۴۴

چطور در مواقع سیاسی مانند انتخابات همه فعالان سیاسی کشور تاکید می‌کنند دانشگاه‌ باید وارد شود اما در باقی روزهای سال توقع دیگری مطرح می‌کنند؟

بهروز غریب‌پور، طرح استیضاح وزیر علوم را نخستین حلقه از زنجیر‌ه‌ای دانست که توسط اقلیتی در مجلس برپا شده و هدف از حاشیه‌سازی‌ها برای وزیر ارشاد هم بی‌ارتباط با این جریان نیست. این کارگردان معتقد است ایجاد تنش برای وزیر علوم در آستانه آغاز سال تحصیلی نیازهای اساسی جامعه را نمایندگی نمی‌کند و سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غریب‌پور ضمن تاکید بر اینکه استیضاح وزیرعلوم ابتدای سناریویی است که ادامه آن مشکل‌سازی برای دیگر وزرا به نظر می‌رسد؛ اظهار داشت: دانشگاه در تمام دولت‌ها و حتی پیش از انقلاب پدیده حساسی محسوب می‌شده که قابل انکار نیست. این مجموعه طیف جوانی را دربرمی‌گیرد که به دلیل سن و سال خود در معرض اتفاق‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی هستند که شاید با گذر زمان حتی اعمال خود را نقد کنند. اما طرح خواسته‌ها و تخلیه انرژی دانشجویان جوان لازمه حیات سالم و پرنشاطی است که دانشگاه را در تمام جوامع امروز به نقطه‌ای حساس تبدیل می‌کند.

این نویسنده و کارگردان با بیان خاطره‌ای از سفر به دانشگاه UCLA ایالات متحده آمریکا در همین رابطه ادامه داد: ۳۳ سال قبل برای سخنرانی به این دانشگاه دعوت شدم و در جریان بازدید از بخش‌های مختلف به سالن آمفی تئاتر دانشگاه رسیدم و شنیدم دانشجویان با صدای بلند در حال فریاد کشیدن هستند. برایم جای تعجب داشت آن‌ها چرا چنین کاری می‌کنند. اما بعد با خودم فکر کردم جوان گاهی نیاز دارد بدون آنکه برای خواسته‌های مشخصی فریاد کند ‌به تخلیه انرژی بپردازد و چه بهتر که در محیطی امن اتفاق بیفتد.

کارگردان اپرای عروسکی «عاشورا» به تلاش نمایندگان اقلیت برای استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و گفت: طرح مواردی مانند استیضاح موجب سیاسی‌تر شدن فضای محیط‌های علمی می‌شود که شرایط را بدتر می‌کند. اما سوال اینجاست چطور در مواقع سیاسی مانند انتخابات همه فعالان سیاسی کشور تاکید می‌کنند دانشگاه‌ باید وارد شود اما در باقی روزهای سال توقع دیگری مطرح می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: ای کاش آقایان در تمام موارد علاقه داشتند فضای علمی حاکم باشد.

غریب‌پور ضمن ارزیابی مثبت از فعالیت‌های وزیرعلوم طی مدت اندک حضور در این مسند اظهار داشت: بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه کار خوبی بود. همان جوانانی که امکان دارد زمانی فعالیتی انجام داده باشند و حتی اشتباهی هم رخ داده باشد اما دانشگاه نمی‌تواند و نباید سرمایه‌های ملی را حذف کند یا کنار بگذارد. سد کردن راه ورود دانشجویان به دانشگاه قطعا یک خسارت ملی به حساب می‌آید.

این هنرمند با بیان اینکه شاید قصد وزیر علوم از چنین تصمیمی کاهش تنش بوده؛ عنوان کرد: آقای فرجی دانا نباید برای تصمیم‌هایی از این دست استیضاح شود و نمایندگان هم باید توجه کنند ایجاد مانع بر سر راه ورود نخبگان علمی به دانشگاه آن‌ها را به انبار باروت تبدیل می‌کند.

کارگردان اپرای عروسکی «رستم و سهراب» به یکی دیگر از تصمیم‌های صحیح وزیر علوم اشاره کرد و افزود: بازگشت استادانی که به هر عنوان از تدریس محروم شدند از دیگر تصمیم‌های قابل دفاع وزیر علوم به شمار می‌رود، چراکه این تصمیم موجب بهره‌برداری نسل جدید از استادان با تجربه خواهد شد. همچنین به ایجاد آرامش بیشتر در جامعه کمک می‌کند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت آنچه امروز به عنوان نکات منفی وزیر مطرح می‌شود از نظر آسیب‌شناسی اجتماعی و اقتصادی نکته‌ای مثبت به نظر می‌رسد.

این هنرمند وضعیت رشد علمی در حوزه علوم انسانی و هنر در دانشگاه‌های کشور را طی سالیان اخیر منفی ارزیابی کرد و اظهار داشت: وضعیت دانشگاه‌های صنعتی کشور مانند دانشگاه شریف و امیر کبیر را بررسی نکرده‌ام اما برخلاف آنچه علیه وزیر فعلی علوم عنوان می‌شود در سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در ارتباط با مطالعات علوم انسانی و هنر را شاهد نبوده‌ایم که در این شکی نیست. چنین رویکردی چندین دهه است که مشاهده می‌شود و کلیه وزرای علوم کشور نسبت به بخش‌ها بی‌توجه بودند. توجهی هم نمی‌شود خروجی همین دانشکده‌ها هستند که در سطح شهر، رادیو تلویزیون و بسیاری نقاط دیگر اثرگذار خواهند بود.

سرپرست گروه تئاتر «آران» بر لزوم توجه بیشتر به هنر و علوم انسانی تاکید کرد و ادامه داد: ای کاش برخی به جای متشنج کردن جامعه، آسیب‌شناسی رویکرد مدرک گرایی در دانشگاه‌ها و کشور را مورد بحثو بررسی قرار می‌دادند.

غریب‌پور با بیان اینکه همه نهادها باید برای آرامش کشور در شرایط موجود دست به دست یکدیگر بدهند؛ گفت: تصور کنید در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها توسط عده‌ای اندک چنین اقدامی صورت می‌‌گیرد که قطعا قصد از بین بردن آرامش جامعه را در نظر دارند و تصور می‌کنم در نهایت به این نتیجه می‌رسند که آرامش کشور در اولویت است و هرکس اندک نگاه دوراندیشانه و دلسوزانه‌ای داشته باشد از تنش استقبال نخواهد کرد.

این هنرمند، استیضاح‌ها وزیران در بیشتر دوره‌های مجلس را آلوده به نگاه سیاسی و جناحی دانست و اظهار داشت: ما از دوره مصدق تا امروز با چنین رویکردی مواجه هستیم و به نظرم مجلس امروز موظف به بالا بردن امید در جامعه است و امیدوارم عقلا در نهایت به این نتیجه برسند که نباید تشنج ایجاد کرد.

کارگردان اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» در ادامه اظهار نظر درباره پافشاری‌های طیف اقلیت مجلس برای استیضاح وزیر علوم؛ حاشیه‌سازی‌های ایجاد شده در عرصه فرهنگ و هنر طی چند هفته اخیر را به نوعی برنامه‌ریزی این جریان برای استیضاح علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و در این ارتباط بیان کرد: اگر بخواهیم صادقانه صادقانه به مسائل نگاه کنیم آقای جنتی در برقراری ارتباط با هنرمندان کارنامه مثبتی دارد؛ اما معتقدم با توجه به شرایط سخت مالی دولت بهبود وضعیت هنرمندان باید در اولویت قرار بگیرد. چون هنگامی که می‌گوییم پول نداریم باید بستری فراهم کنیم تا راه تامین اقتصادی برای هنرمندان باز شود تا دست‌ها بسوی دولت نیاید.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید بازنگری‌ صورت بگیرد؛ ادامه داد: البته هجمه‌های صورت گرفته توسط یک اقلیت و مشکل‌سازی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی و بعضی رشته‌های دیگر هنری قصد مانع تراشی دارد و این در حالی رخ می‌دهد که تصور نمی‌کنم فرد یا هنرمندی که تمام مشکلات زندگی در چنین شرایطی را می‌پذیرد، قصد مشکل‌سازی داشته باشد و باید نگرش را تغییر داد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: وقتی شما جامعه هنری را بترسانید، حتی اگر شعار تهاجم فرهنگی بدهید نیروهای فرهنگی و هنری را به کنج هدایت می‌کنید تا مهاجم میدان‌دار شود.

کارگردان اپرای عروسکی «مکبث» بر لزوم مذاکره وزیر فرهنگ و ارشاد با نهادهای قدرت در کشور برای برطرف شدن مسائل تاکید کرد و گفت: گمان می‌کنم عده‌ای از آقایان توجیه نیستند که آقای جنتی باید با آن‌ها وارد گفتگو شود و شرایط کشور و آنچه پیرامون این سرزمین در جریان است را توضیح دهد.

وی افزود: به فرض کارگردانی اشتباهی انجام داده باشد ولی ما نمی‌توانیم با نگاه حذفی او را کنار بگذاریم و باید شرایطی فراهم بیاوریم که مسائل با گفتگو برطرف شود. نه اینکه او را به کنجی هدایت کنیم و میدان را به دست رقیب خارجی بدهیم.

غریب‌پور با تاکید بر اینکه به رغم کاستی‌های موجود هنرمندان امیدوار به سال دوم فعالیت دولت هستند؛ اظهار داشت: امیدوارم در سال دوم حضور آقای دکتر روحانی، شاهد کارنامه بهتری از سوی مدیران باشیم. اما نباید نقش آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس را در چنین شرایطی فراموش کنیم که بسیار موثر است و ایشان می‌تواند نمایندگان را به امور حیاتی و حائز اهمیت برای مردم دعوت کند.

این هنرمند در پایان گفت: در هر صورت من تصور نمی‌کنم اتفاق مهیبی در وزارت علوم رخ داده باشد، جز اینکه عده‌ اندکی منافع خود را در خطر می‌بینند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز