خبرگزاری کار ایران

گزارشی از سیمای جدید مرکز تئاتر مولوی؛

حریری: کیفیت بازسازی را فدای وقت نمی‌کنیم / توجه مسئولان وزارت علوم فضا را مثبت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۳۶

شورای سیاست‌گذاری توجه ویژه‌ای به کیفیت آثار مرکز تئاتر مولوی خواهد داشت و دانشگاهی بودن حتی بیشتر از دانشجویی بودن اهمیت دارد.

مرکز تئاتر مولوی پس از آغاز به کار دولت یازدهم سیمای جدیدی پیدا کرده و تلاش‌ رسانه‌ها و توجه مسئولان به بار نشسته است. در دوره جدید مسئولان شهرداری منطقه ۶ و مقام‌های عالی‌رتبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دست به دست یکدیگر داده‌اند تا زخم‌های چندین ساله‌ مهمترین‌ مرکز تئاتر دانشگاهی ایران ترمیم شود که به گفته مدیریت جدید مجموعه؛ این رویکرد فضای مثبتی را میان دانشجویان و مجموعه علمی هنرهای نمایشی کشور بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا امیرحسین حریری با بیان اینکه بازسازی مرکز تئاتر مولوی حدود ۴۵ روز است به طور عملیاتی آغاز شده اظهار داشت: پیش از شروع اجرای بازسازی؛ مطالعات به صورت فشرده توسط کارشناسان چندین شرکت معتبر انجام گرفت که بتوانیم مجموعه را به صورت استاندارد و با کیفیت بازسازی کنیم.

وی با تاکید بر حساسیت بازسازی بناهای فرسوده ادامه داد: معمولا برای ساختمان‌هایی که به خاطر عدم نگهداری صحیح دچار فرسودگی شده‌اند یا نقشه دقیقی از محل وجود ندارد با دشواری‌هایی مواجه خواهیم شد. همچنین گاهی مشاهده می‌شود کاربری بناها به صورت غیرکارشناسی تغییر کرده و بخش‌هایی اضافه شده است که موجب پیچیده‌تر شدن امور می‌شود.

این مدیر با بیان اینکه کار با سرعت قابل قبول پیش می‌رود، تصریح کرد: البته معتقدم همچنان جا دارد بازسازی با سرعت بیشتری جلو برود که به تخصیص اعتبارات بستگی دارد. در کنار این شاهد ورود تمام مقام‌های مسئول و نهادها به این پروژه هستیم که جای امیدواری است.

حریری خاطرنشان کرد: ابتدا ریاست دانشگاه تهران وارد ماجرا شد که در نوع خود رویکردی منحصر به فرد به حساب می‌آید چرا که با توجه به فعالیت‌های گسترده دانشگاه تهران انتظار نمی‌رفت جناب آقای نیلی تا این حد به مرکز تئاتر مولوی توجه داشته باشد.

او با بیان اینکه رویکرد مدیریت دانشگاه فضای مثبتی را میان دانشگاهیان و جامعه علمی تئاتر ایجاد کرده است، اظهار داشت: جناب آقای جمشیدی‌ها معاون فرهنگی و آقای گل‌محمدی مدیرکل فرهنگی دانشگاه تهران نیز به طور جدی و عملی در ارتباط با بازسازی مرکز تئاتر مولوی وارد شدند که پس از حسن توجه عالی‌ترین مقام فرهنگی وزارت علوم تمامی نشانه‌ها حکایت از جدیت این وزارت برای فعال شدن مهمترین مرکز دانشگاهی تئاتر کشور داشت.

حریری ضمن ابراز امیدواری برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این مرکز مهم تئاتر دانشگاهی ایران گفت: اگر بتوانیم در هشتادمین سال تولد دانشگاه تهران کار را نهایی کنیم و خدمات‌دهی به دانشجویان را شاهد باشیم اتفاق بسیار خوشحال‌ کننده‌ای خواهد بود. برای دست یافتن به این منظور نیازمند کمک و حمایت نهادهای دیگر هستیم که امیدوارم هر چه زودتر محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز تئاتر مولوی تا زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آماده بهره‌برداری خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری و پیمانکار مجموعه به این نتیجه رسیدند که نباید کیفیت بازسازی را فدای کمبود وقت کنیم و یک بار برای همیشه اصلاحات به صورت اساسی و اصولی انجام شود تا ناچار نباشیم دو سال دیگر فعالیت تالار را برای برطرف کردن کاستی‌ها متوقف کنیم.

او ادامه داد: گرچه می‌دانیم این توقف مشکلاتی را برای جامعه فرهنگی و تئاتری ایجاد می‌کند ولی باید به شکلی عمل کنیم که در آینده مشکل ایجاد نشود؛ در عین حال سعی خواهیم کرد حرکت کند نباشد و از نهایت سرعت بهره ببریم. به همین منظور پیمانکار دو شیفت کار می‌کند و شاهدان به سرعت بالای بازسازی اذعان دارند.

مدیر مرکز تئاتر مولوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برنامه‌های مورد نظر برای اجرای آثار نمایشی در این مجموعه بیان کرد: بحثمحتوایی یکی از برنامه‌های مهم شورای سیاست‌گذاری است و بازسازی به هیچ وجه موجب نادیده گرفتن هویت تالار مولوی و محتوای آثار نخواهد شد؛ چراکه هویت‌بخشی به محصولات مرکز تئاتر مولوی یکی از سیاست‌های اصلی شورا خواهد بود که در حال طراحی آن هستیم.

وی تصریح کرد: پیش از اعلام رسمی مصوبات شورا به گروه‌ها برای ارائه درخواست‌های خود آنچه مشخص به نظر می‌رسد این است که تئاتر مولوی باید به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی ایران شناخته شود.

حریری خاطرنشان کرد: البته این لزوما به معنای دانشجویی بودن نیست، بلکه دانشگاهی بودن نمایش‌ها یک پله جلوتر از عنوان دانشجویی و حتی تئاتر حرفه‌ای کشور در نظر گرفته خواهد شد و ما باید آثار مجموعه را به سمتی سوق دهیم که جایگاه هنری خود را بازیابی کند؛ گرچه معتقدم مرکز تئاتر مولوی با توجه به دوره‌های هنری گوناگون همواره جایگاه محفوظی در میان اهالی تئاتر دارد.

وی در انتها درباره حفظ استقلال مرکز تئاتر مولوی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در بحثاستقلال موضوعی را در ضیافت افطار که به بهانه آغاز بازسازی برگزار شد عنوان کردم که جا دارد بار دیگر بر آن تاکید شود. در این ارتباط تدوین چارت سازمانی بر اساس اهمیت مرکز تئاتر مولوی و تغییرات ایجاد شده بسیار ضروری به نظر می‌رسد که باید مانند بازسازی اصولی بنا؛ یک بار برای همیشه اتفاق بیتفتد. ما باید جایگاه افراد و نیروی انسانی مورد نیاز را مشخص کنیم که با توجه به نگاه فرهنگی مسئولان دانشگاه تهران خوشبینم تدوین چارت تشکیلاتی تسریع پیدا کند.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ایلنا، فعالیت کارگران همان‌گونه که مدیریت مجموعه عنوان می‌کند با سرعت پیش می‌رود و چنانچه از شواهد برمی‌آید پس از سال‌ها می‌توان نگرانی اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در خصوص بازسازی و مقاوم سازی مهمترین مجموعه تئاتر دانشگاهی کشور را پایان یافته دانست. اما برای دریافت پاسخ این سوال که آیا سالن‌های مرکز تئاتر مولوی پس از روشن شدن چراغ و آغاز فعالیت مجموعه همچنان جریان‌سازی در تئاتر ایران را ادامه می‌دهد یا خیر به زمان نیاز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز