خبرگزاری کار ایران

مرضیه برومند در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر عروسکی:

انتظار داریم عدالت برقرار شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۰۹۵

به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در نهایت موفق نشدیم از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کمک بگیریم و حتی وقتی خواستیم به صورت مجانی برای فرهنگسراها برنامه اجرا کنیم چنین امکانی مهیا نشد.

نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی ظهر امروز – ۱۸ شهریور ماه – با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی این رویداد در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه برومند در ارتباط با آثار حاضر در این دوره از جشنواره عروسکی اظهار داشت: به دلیل اینکه اعتقاد داشتم نمی‌توان از روی متن‌های ارسالی درباره کیفیت و اجرای نهایی که توسط گروه اتفاق می‌افتد؛ نظر بدهیم امکان حضور متقاضیانی که نمایش‌نامه‌های پیشنهادی آن‌ها توسط هیئت انتخاب رد شده بود را فراهم کردیم و بطور غیر منتظره حدود ۴ یا ۵ نمایش را از میان همین آثار انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: امیدوارم این مسئله در دوره‌های آینده جشنواره هم مورد توجه قرار بگیرد و کارها در یک مرحله انتخاب شوند. این رویه به صرفه‌جویی در زمان و منابع اندک مالی جشنواره کمک بسیاری می‌کند.

دبیر جشنواره عروسکی با بیان اینکه سبک‌های متنوع اجرایی در این دوره حضور دارند؛ عنوان کرد: ما برای سلیقه‌های مختلف اجرای عروسکی نمایش داریم و برخلاف بعضی دوره‌های گذشته کیفیت بسیار بالایی را شاهد هستیم. همین نکته کار را در مرحله انتخاب دشوار می‌کرد و گزینش ۲۲ نمایش حاضر در برنامه جشنواره به این معنا نیست که باقی نمایش‌ها بی‌کیفیت بودند؛ بلکه بضاعت ما بیش از این نبود.

همکاری نکردن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

این کارگردان؛ به درخواست کمک‌ها از ارگان‌ها مختلف همچون شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در نهایت موفق نشدیم از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کمک بگیریم و حتی وقتی خواستیم به صورت مجانی برای فرهنگسراها برنامه اجرا کنیم؛ چنین امکانی مهیا نشد. البته شهرداری تهران با جشنواره همراهی کرده و از توجه دوستان در منطقه یک بهره‌مند شدیم اما بعضی سازمان‌ها توجهی به حوزه تئاتر ندارند.

او افزود: در نهایت از میان فرهنگسراهای سطح پایتخت تنها فرهنگسرای بهاران در غرب تهران با ما همکاری می‌کند که سالن بسیار خوبی دارد و پس از مشورت‌ تصمیم گرفتیم بچه‌های همان محل را درگیر کار کنیم که آقای نجفیان داوطلب شد نمایشی را با بچه‌های آماتور کار کند؛ به این ترتیب توانستیم اوقات فراغت ۶۰ نوجوان را به شکل صحیح پر کنیم.

برومند در ادامه تعداد نمایش‌های بخش‌ خیابانی، شهرستان‌ها و گروه‌های خارجی حاضر در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی برشمرد و گفت: ۱۳ نمایش خیابانی را در روزهای برگزاری شاهد خواهیم بود؛ همچنین ۵ نمایش از میان آثار شهرستان‌ها انتخاب شده که تعداد اندک نمایش‌ها تا حدودی نارضایتی این دوستان را همراه داشت اما کیفیت کارها خیلی بالا نبود. به هر حال من به آن‌ها حق می‌دهم چون با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه هستند و به نوعی می‌توان گفت گرفتاری‌های ما در تهران برای هنرمندان دیگر استان‌ها پنج برابر است.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار ۳۰ کارگردان از استان‌های سراسر کشور میهمان جشنواره هستند و می‌توانند با فراغ خاطر فقط به تماشای نمایش‌های جشنواره بنشینند.

گروه آمریکایی، مجانی در جشنواره عروسکی شرکت می‌کند

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی ابراز امیدواری کرد؛ فراخوان دوره بعد بلافاصله پس از اتمام جشنواره منتشر شود و اظهار داشت: این روش کمک می‌کند برای دعوت از گروه‌های خارجی آسوده‌تر برنامه‌ریزی کنیم اما در این دوره میزبان ۸ نمایش خارجی هستیم که در این مسیر از کمک‌ها و مشاوره آقای غریب‌پور هم بی‌بهره نبودم. بر همین اساس نمایندگانی از کشورهای آلمان، هلند، ‌ افغانستان، صربستان، آمریکا، چین، اسپانیا و ارمنستان در این دوره حضور دارند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: نکته جالب این بود که وقتی برای دعوت از گروه آمریکایی تماس گرفتیم؛ متوجه شدیم دستمزد بسیار بالایی دریافت می‌کنند اما به آن‌ها گفتیم تلاش ما بر افزایش تعاملات فرهنگی بین دو ملت است و نمی‌توانیم چنین دستمزدی پرداخت کنیم که استقبال کردند و به نوعی می‌توان گفت مجانی به ایران سفر می‌کنند. این گروه نمایشی را با تکنیک سایه اجرا می‌کند که امیدوارم مخاطبان از دعوت ما رضایت داشته باشند.

در نشست قبل به عدم عدالت فرهنگی گلایه کردم نه فرد خاص

برومند در این جلسه همچنین به نشست رسانه‌ای قبل و پاره‌ای گلایه‌های مطرح شده اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه گذشته جنجال‌هایی داشتیم که انتقاد به عدم رعایت عدالت در بخش فرهنگ بود نه اینکه منظورم به شخص خاصی باشد. همینجا از دوستانی که دیواری کوتاه‌تر از آن‌ها پیدا نکردم معذرت می‌خواهم. قرار نیست ما هنرمندان به جان یکدیگر بیفتیم بلکه من از این گلایه داشتم که چرا شاهد هستیم خودرویی که در خیابان از کنار ما می‌گذرد؛ هزینه‌ای بسیار بالاتر از بودجه جشنواره‌ای فرهنگی دارد؟ این یعنی رعایت نشدن عدالت فرهنگی.

این هنرمند با تاکید براینکه ما از نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار بیشتری داشتیم؛ تصریح کرد: ما انتظار داریم عدالت فرهنگی برقرار شود. این همه بودجه فرهنگی در کشور وجود دارد اما به جای آنکه به دست اهل برسد در میان راه به نااهل پرداخت می‌شود و سر از برنامه‌ها و سریال‌های دست چندم تلویزیونی درمی‌آورد.

برومند با تاکید بر اینکه این بودجه‌ها باید به دست بچه‌های تئاتر برسد؛ خاطرنشان کرد: چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد؟ چون ارتباط آن‌ها با تئاتر قطع است. ما حتی در میان نمایش‌هایی که برای حضور در جشنواره انتخاب نشد؛ آثاری داشتیم که بسیار با کیفیت‌تر از نمایش‌های پیش پا افتاده‌ای بود که در تلویزیون و دیگر محل‌ها برای خنده بچه‌ها اجرا می‌شود.

پیمان شریعتی: صدا و سیما تمام قد با جشنواره همراه شد

پیمان شریعتی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی حضور مرضیه برومند به عنوان دبیر این دوره را منشاء خیر دانست و گفت: ‌ در این ۵ ماه شاهد بودم حضور ایشان چقدر موجب همگرایی ارگان‌های مختلف بود. ارگان‌هایی مانند شهرداری تهران و سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها بود حداقل اشتراک آن‌ها در همراهی با جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری را شاهد نبودیم.

وی از همراهی علی دارابی، قائم مقام سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه‌های یک و دوم سیما به دلیل همراهی با جشنواره و اطلاع‌رسانی در ارتباط ما این رویداد قدردانی کرد.

تبلیغات جشنواره عروسکی در مناطق ۲۲گانه تهران

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی همچنین به همراهی شهرداری تهران در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری اشاره کرد و اظهار داشت: ‌ به همت شهرداری ۱۰ نقطه از ۲۲ منطقه شهرداری تهران به تبلیغات چشنواره تئاتر عروسکی اختصاص یافت که امیداریم در طول سال هم ادامه داشته باشد که کمک بسیار زیادی به تئاتر محسوب می‌شود.

شریعتی ضمن ابراز امیدواری از اینکه بچه‌های عروسکی قدر این حضور را بدانند؛ خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی کشور، انجمن نمایش‌گران عروسکی خانه تئاتر و فعالان عروسکی در این مسیر بسیار ما را همراهی کردند و همواره از مشاوره‌های آن‌ها بهره گرفتیم. جا دارد از این فرصت استفاده کنم و بگویم بسیار خوشحال خواهیم شد خانواده‌ها روز شنبه فرزندان خود را همراه با عروسک‌هایشان به کارناوال افتتاحیه جشنواره بیاورند تا مراسم باشکوهی داشته باشیم.

وی به همراهی سفارتخانه‌ها با جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: بعضی سفارتخانه‌ها با تامین هزینه حضور گروه‌ها و موسسه‌هایی مانند گوته در دعوت از گروه و حتی حضور نماینده کشور افغانستان در این رویداد ما را یاری کردند که امیدواریم و روابط و همکاری‌ها در طول سال نیز ادامه داشته باشد.

چاپ نشدن کاتالوگ و بولتن برای توجه به منابع زیست محیطی

شریعتی؛ انتشار کاتالوگ و بولتن این دوره از جشنواره را متفاوت عنوان کرد و اظهار داشت: تقریبا می‌توان گفت برای نخستین بار است که سایت جشنواره تمام اطلاعات ۱۴ دوره گذشته را منتشر کرده و بولتن جشنواره هم چاپ نمی‌شود بلکه روی سایت قرار می‌گیرد تا در مصرف کاغذ و منابع زیست محیطی صرفه‌جویی کنیم. پیام دبیرکل و رئیس انجمن جهانی نمایشگران عروسکی، یونیما نیز به دست ما رسیده و روی سایت جشنواره منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره عروسکی گفت: امسال شیوه انتشار کاتالوگ جشنواره نیز متفاوت خواهد بود و اطلاعات هر گروه و نمایشی که اجرا می‌شود؛ روی یک کارت پستال چاپ شده که امکان نوشتن نظر تماشاگر روی آن نیز وجود دارد که این نظرات به دست گروه‌ها می‌رسد.

مرضیه برومند در پایان این جلسه با بیان اینکه خانواده قدیمی تئاتر عروسکی همچنان با یکدیگر متحد است؛ تاکید کرد: هنرمندان تئاتر عروسکی از هیچ کمکی به دبیرخانه جشنواره دریغ نکردند و افرادی همچون حمید جبلی با برپایی نمایشگاه عکس، ابراهیم حقیقی در بخش پوستر، امیر اثباتی برای بخش اختتامیه و مسعود کرامتی صدای تیزر را گفتند و تاکید کردند به هر کمکی نیاز داشته باشیم همراه ما هستند.

شریعتی نیز بیان کرد: امسال برخلاف چند دوره گذشته تمام گروه‌های شهرستانی تا آخرین روز برگزاری جشنواره در تهران می‌مانند و به تماشای آثار گروه‌های مختلف می‌نشینند.

اعضای دبیرخانه جشنواره و جمعی از نمایشگران تئاتر عروسکی روز جمعه ۹ صبح از مقابل تالار وحدت برای ادای احترام به هنرمندان درگذشته این عرصه به بهشت‌زهرا(س) می‌روند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز