خبرگزاری کار ایران

خبرهای جشنواره کودک و نوجوان همدان؛

دهکردی به جشنواره تئاتر شهر پیام داد / برگزاری کارگاه «سایه و خیال» در همدان

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۶۴۰

ژان لوگ تنسو کارگاه «سایه وخیال» ویژه گروه سنی کودک ونوجوان را در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان برگزار می‌کند.

انتشار پیام دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیر جشنواره سراسری تئاترشهر و پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به جشنواره تئاتر کودک از مهمترین خبرهای امروز این رویداد فرهنگی محسوب می‌شوند.

به گزارش ایلنا، متن این پیام دبیر جشنواره کودک و نوجوان به دبیر جشنواره تئاتر شهر بدین شرح است:

" دبیر محترم سومین جشنواره ی سراسری تئاتر شهر

و دوست دیرین،

چندان فرقی نمی کند کجای این سیاره ی تئاتر ایستاده ایم، مهم جانانه ایستادن در هر جایگاه فرهنگی است و جانانه کار کردن. در پلاتو، در صحنه، در شهر، در کشور یا در جهان فرهنگی، ما تنها از جایی به جای دیگر می رویم با کوله باری از هویت ایرانی و دغدغه ی ساختن.

امید که تئاتر کودک و نوجوان را چونان همیشه، دلسوزانه، و این بار در جشنواره ی تئاتر شهر مرتفع سازید.

" پیام دهکردی - دبیر بیست و یکمین جشنواره ی بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

کارگاه «سایه وخیال» در جشنواره همدان برگزار می‌شود

ژان لوگ تنسو کارگاه «سایه وخیال» ویژه گروه سنی کودک ونوجوان را در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان برگزار می‌کند.

کارگاه «سایه و خیال با چهار سرفصل «شناخت تکنولوژی سایه»، «مصور کردن حرکت و ژست»، «استفاده از تکنولوژی و حرکت» و «استفاده از قصه در تئاتر» به ترتیب در چهار روز۱۷،۱۸، ۱۹ و ۲۰ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۵.۳۰، در پلاتو کانون پرورش فکری کودک ونوجوان همدان برگزار می‌شود.

در پایان این کارگاه به شرکت‌کنندگانی که به صورت مستمر و فعال حضور داشته‌اند، گواهینامه رسمی جشنواره اعطا می‌شود.

علاقه‌مندان حضور در این کارگاه‌ها می‌توانند از طریق تماس با ستاد اجرایی استان همدان در این کارگاه ثبت نام کنند.

پیام مدیرکل ارشاد اسلامی استان همدان

همچنین فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پیام داد.

به گزارش ستاد خبری این جشنواره، متن پیام بدین شرح است:

" از آن‌ جا که تئاتر، یا به اعتباری نمایش ریشه در آیین‌ها و مناسک مذهبی دارد و آدمی برای غلبه بر مشکلات خود همواره از آیین‌های نمایشی یا نمایش‌های آیینی بهره می‌جسته، می‌توان گفت این‌ گونه از تلاش و فعالیت بشری ابزاری برای رسیدن به اندیشه‌های ناب و تقرب به بارگاه ربوبیت بوده. از این‌ رو اهالی فرهنگ و اندیشه و هنر بر این باورند که تئاتر پرواز‌کننده‌ای است با دو بال شاهینی اندیشه و احساس. پس بر هنرمند و خالق این نوع از فرهنگ است تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های نهفته در هنری زنده و جاری چون نمایش، از تفکرات اصیل الهی انسانی ابزاری مطمئن و سودمند برای تربیت خویش و نوع بشر مهیا سازد. چرا که تئاتر هنری است که چهره به چهره و نفس به نفس، مخاطب‌اش را در هم‌مسیر شدن همراهی می‌کند و باید که این نعمت خدادادی را ارج نهد و از این امکان کم‌نظیر در فرآیندی خلاقانه کامروا شود.

و در این میان تئاتر کودک و نوجوان بی‌تردید می‌تواند آیینه‌ی تمام‌نمای فردای فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای باشد. این‌ گونه از نمایش به خاطر ایجاد حس هم‌ذات‌پنداری با مخاطب ویژه‌ی خود(کودک و نوجوان) تأثیری به‌ سزا در آموزه‌های روانی، خانوادگی، عاطفی و اجتماعی در تعامل کودک و نوجوان با پدیده‌ها و مقوله‌های مورد نظر برقرار می‌کند.

بنابراین با درایتی لازم و بهره‌وری کافی از دانش و توان تولیدکنندگان این نوع از تئاتر، می‌توان از تئاتر کودک و نوجوان به عنوان ابزاری شایسته و بایسته در تعلیم و تربیت هدفمند این قشر آینده‌ساز جامعه استفاده کرد. اما آنچه قابل تأمل و دقت لازم در حوزه‌ی آفرینش تئاتر کودک و نوجوان است، شناخت علمی، منطقی و هنری از تئاتر کودک و نوجوان است و نخستین‌اش تسلط لازم و کافی به علم روان‌شناسی کودک و داشتن دانش و توان هنر نمایش‌گری است.

که بدون این‌ها نمی‌توان و نمی‌شود که به خلق اثر یا آثاری محکم، تأثیرگذار و ماندگار در این حوزه دست پیدا کرد. باید از این آسیب و سهل‌انگاری، که خلق تئاتر کودک و نوجوان کاری آسان است پرهیز نمود، و این باور را به دور افکند که چون دانایی و آگاهی کودک چنان که ما می‌انگاریم به رشد کامل نرسیده، پس می‌توان هر اثر کم‌جان و ناتوان و بی‌رمقی را به نام نمایش کودک به خورد او داد و هر کس را که تجربه‌ای در این وادی ندارد به این شکل از تئاتر گمارد. از این‌رو بر برنامه‌ریزان، متولیان و کارشناسان و دست‌اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان است که با درک روان‌شناسانه‌ی نیازها و ضرورت‌های کودک و نوجوان، به کار تولید تئاتر در این وادی همت گمارند و از تکرارهای کسل‌کننده و کلیشه‌های نخ‌نما در نگارش متن نمایشی و اجراهای نمایشی جلوگیری کرد. چرا که با توجه به هجوم بی‌امان و بی‌وقفه‌ی رسانه‌های رنگارنگ و وسایل ارتباطی شکل به شکل، آفت تکرار و کهنه‌گرایی سمی‌ست مهلک بر پیکر نیمه‌جان تئاتر کودک و نوجوان.

در این میان جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان، با پشت سر نهادن برگزاری سالیان سال در این دیار کهن و تاریخی فرهنگ و ادب و هنر، و بهره‌گیری از توان نیروهای مجرب و هوشمند، بستری‌ست مناسب برای تجربه کردن هنرمندان خوش ذوق و فهیم این وادی. تا با اجراهایی متنوع، متفاوت و به دور از کلیشه‌های تکراری و نخ‌نما، بتوانند در این هیاهوی آشفته‌بازار رسانه‌ای و فضای مجازی افسار گسیخته در جهان امروز، ارتباطی باورپذیر و تأثیرگذار بر مخاطب خود داشته باشند. و چنان که لازم است با استفاده از علم زیبایی‌شناسی، آثاری خلق نمایند که بتواند علاوه بر تأمین نیازهای زیبایی‌شناسانه و سرگرمی‌ساز کودکان، راهی بگشایند بر بهره‌وری آموزشی تربیتی مخاطب خویش. امید که این گونه شود. "

گفتنی است بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه در شهر همدان برگزار خواهدشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز