خبرگزاری کار ایران

در جلسه بررسی جزئیات بازسازی تئاترشهر چه گذشت؟

مسافرآستانه: ارائه نقشه نهایی به بعد از تخریب موکول شد!

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۴۶

آقای نادری صحبت بسیار دقیق و مبنایی داشت که باتوجه به کمبود زیرساخت‌ بهتر بود قبل از تخریب یا تعطیلی دو سالن نمایشی، حداقل ۴ سالن بلک باکس پرتابل ارزان قیمت برپا می‌کردیم و سپس بازسازی شروع می‌شد.

یکی از نمایندگان خانواده تئاتر حاضر در جلسه بررسی جزئیات بازسازی مجموعه تئاترشهر بیان کرد: قرار شد دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشه مورد نظر را بعد از تخریب و کارشناسی ارائه کند. وی همچنین بر جدیت اهالی تئاتر برای نظارت تا پایان بازسازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین مسافر آستانه که در جلسه مشترک مدیران تئاتر کشور با مسئولان دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته درباره جزئیات مورد نظر برای بازسازی مجموعه تئاترشهر گفت: نیاز مجموعه تئاترشهر به بازسازی از گذشته تا امروز احساس می‌شد که بارها در رسانه‌ها و نشست‌های خصوصی مدیران مطرح شد و همه خانواده تئاتر بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

او ادامه داد: بر این اساس ما وظیفه داریم از مجموعه فرهنگی که چه از نظر معماری و همچنین از نظر اثرگذاری بر جریان هنر کشور بی‌نظیر است حراست کنیم. چراکه تئاتر شهر تنها مرکز تئاتر پایتخت نیست بلکه دامنه اثرگذاری این محل به اندازه‌ای است که مرکز تئاتر کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل وقتی خبر آغاز بازسازی منتشر شد بسیاری از اهالی تئاتر نگران تکرار تجربه تلخ سال ۸۶ بودند که بودجه زیادی صرف بازسازی شد اما نتیجه‌ای مخرب به همراه داشت.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی با بیان اینکه عدم هماهنگی دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با خانواده تئاتر کشور شبهاتی درباره بازسازی بوجود آورده بود؛ اظهار داشت: بر همین اساس روز گذشته جلسه‌ای با حضور علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی، ‌ ریاست محترم مجموعه تئاترشهر، کارشناس موردنظر تئاترشهر برای نظارت بر انجام پروژه، علیرضا نادری، سخنگوی خانه تئاتر، خانم مرندی از اساتید دانشگاه و بنده در دفتر آقای کاراندیش برگزار شد تا جزئیات طرح را بررسی کنیم.

او افزود: در این جلسه نقطه نظرها مطرح شد و نماینده دفتر طرح‌های عمرانی توضیحاتی درباره طرح مورد نظر بیان کرد. خوشبختانه آقای کاراندیش هم نگاه مثبت و سازنده‌ای داشت؛ حرف‌های حاضران را با دقت شنید و تاکید کرد امور بازسازی حتما با مشورت و حضور خانواده تئاتر پیش برود.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌ها این بود که معماران جدید اشراف کاملی بر چگونگی و اهمیت سالن‌های تئاتری به خصوص سالنی با ویژگی‌های تئاترشهر ندارند و بعضا هزینه‌های هنگفت صرف می‌شود اما تجربه نشان داده درنهایت با بنایی بسیار تجملی مواجه می‌شویم که ایرادهای اساسی برای اجرای یک اثر نمایشی دارد. اتفاقی که در بازسازی سال ۸۶ رخ داد و هزینه زیادی شد اما حاصل کار بیشتر از تجهیز، تخریب به نظر می‌رسید.

مسافرآستانه درباره جزئیات طرح مورد نظر معاونت امور هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود دو هفته است کار توسط دفتر طرح‌های عمرانی آغاز شده، قرار شد ابتدا تخریب صورت بگیرد تا فضای کلی بدست بیاید بعد به مرحله ارائه نقشه مورد نظر خواهیم رسید که برای آن هم جلسه‌ای برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره سراسری دفاع مقدس، ضمن تایید خبر کاهش تعداد سالن‌های مجموعه تئاترشهر گفت: براساس طرح مورد نظر قطعا «کارگاه نمایش» و «سایه» را نخواهیم داشت و دو سالن «چهارسو» و «قشقایی» به اضافه «سالن اصلی» مجموعه موردنظر است. البته پلاتوهایی هم برای تمرین گروه‌ها تعریف خواهد شد که به مرور جلسه‌هایی برای اطلاع از جزئیات برگزار می‌کنیم.

دبیر دو دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به انتقاد سخنگوی خانه تئاتر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: آقای نادری صحبت بسیار دقیق و مبنایی داشت که باتوجه به کمبود ظرفیت زیرساخت‌ بهتر بود قبل از تخریب یا تعطیلی دو سالن نمایشی، حداقل ۴ سالن بلک باکس پرتابل ارزان قیمت برپا می‌کردیم و سپس بازسازی شروع می‌شد.

مسافرآستانه در انتها بر جدیت خانواده تئاتر در موضوع بازسازی مجموعه تئاترشهر تاکید کرد و گفت: قرار شد همراه با مراحل بازسازی نشست‌های مشترکی برگزار کنیم و نظارت جدی بر کیفیت پیشرفت امور خواهیم داشت. آقای نادری هم بسیار دلسوزانه در جلسه حضور داشت و امکان دارد در ادامه دوستان تئاتری دیگر نیز به جمع ما اضافه شوند تا با دقت بر پیشرفت پروژه تا انتها نظارت کنیم.

پروژه بازسازی مجموعه تئاترشهر برای ایمن سازی بنا از دو هفته قبل آغاز شده اما متاسفانه تا این لحظه هیچ اطلاعات دقیقی در اختیار رسانه‌ها و هنرمندان قرار نگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز