خبرگزاری کار ایران

سومین جشنواره تئاتر شهر به کار خود پایان داد؛

علی نصیریان: نقش شهرداری در ساخت سالن‌ تئاتر کمرنگ است / چرا مشابه تالار وحدت نداریم؟

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۵۴۴

مرتضی طلایی در این مراسم از آغاز بهره برداری سالن تئاتر با ظرفیت ۱۵۰۰ صندلی و ۷ سالن جانبی تا پایان سال خبر داد.

سومین جشنواره تئاتر شهر، عصر روز گذشته جمعه(۱۸ مهرماه) طی مراسمی در حضور هنرمندان و مسئولان با معرفی چهره‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نصیریان که ریاست جشنواره سوم را برعهده داشت؛ ضمن تقدیر از توجه شهرداری تهران به هنر تئاتر خاطره‌ای از گذشته بیان کرد و اظهارداشت: پیش از انقلاب درخواست قرار ملاقاتی با شهردار تهران داشتم که به سختی امکان‌پذیر شد. قصد اجرای نمایشی داشتم و می‌خواستم حمایتی دریافت کنم که به نتیجه نرسید اما متولیان امروز شهرداری به امور هنری توجه می‌کنند.

او با بیان اینکه هر شهری به اجرای برنامه‌های زنده فرهنگی نیاز دارد، ادامه داد: همه مردم جامعه به محل سالم فرهنگی و شناخت زیبایی در کنار سرگرم کنندگی نیاز دارند. تئاتر یکی از جذابترین حرکت‌ها در این زمینه است و جا دارد شهرداری در این رابطه جدی‌تر عمل کند.

این هنرمند تصریح کرد: از شهرداری انتظار می‌رود به ساخت سالن تئاتر اقدام کند. امیدوارم شاهد ساخت سالن‌هایی مانند تالار وحدت باشیم و کمتر به بناهای ساخته شده در چند دهه قبل نیاز داشته باشیم.

نصریان در ادامه صحبت‌های خود به اعتبار اندک عرصه فرهنگ و هنر در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز یک کارگردان یا نویسنده باید برای اجرای نمایش و اثر هنری خود به شرق و غرب بزند و از همه طلب کمک کند تا کار به سرانجام برسد. ما چه زمان می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که اگر قرار است تئاتر شکل بگیرد به تشکیل گروه‌های نمایشی نیاز داریم.

رئیس دوره سوم جشنواره تئاترشهر ادامه داد: درحال حاضر جای شهرداری تهران در این امور بویژه ساخت سالن خالی است و من امیدوارم این نهاد با توجه به اهمیت و نقش هنر در اداره امور شهر و تاثیر اجتماعی گام‌های اثرگذارتری در این عرصه بردارد.

وی در پایان خطاب به جوانان حاضر در سالن خاطرنشان کرد: سراغ فکر، اندیشه و انسان بروید و تئاتر ایرانی درست کنید. من با ترجمه و خلق نمایش‌های خارجی مشکلی ندارم اما تاکید دارم از مسائل خود و جمعه خودتان تئاتر بسازید.

پیش از آغاز بخش بعدی برنامه و اعلام نام نفرات برگزیده توسط امین زندگانی که اجرای مراسم اختتامیه را برعهده داشت؛ آرین شریعتی، هنرمند نوجوان به اجرای نقالی داستان «آرش کمانگیر» پرداخت که با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.

تقدیر از سال‌ها فعالیت هنری اسماعیل خلج یکی دیگر از برنامه‌های مراسم اختتامیه جشنواره بود که با حضور مرتضی طلایی، ایرج راد، علی نصیریان، محمد متوسلانی و سپهرنیا از بازیگران قدیمی سینمای ایران روی صحنه انجام شد و خلج پیش ترک صحنه یک قطعه رباعی برای حاضران خواند.

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران که به عنوان میهمان در این مراسم حضور داشت صحبت‌های خود را با اعلام یک خبر آغاز کرد و اظهارداشت: به شما نوید می‌دهم در همین سال بزرگترین تالار نمایشی کشور و خاورمیانه با ظرفیت ۱۵۰۰ صندلی و ۷ سالن نمایش جانبی در تهران به بهره‌ برداری می‌رسد.

وی سپس به اجرای نقالی «آرش کمانگیر» توسط آرین شریعتی، هنرمند نوجوان اشاره کرد و ادامه داد: بر خود وظیفه می‌دانم از آرش‌های کمانگیر کشور یادی داشته باشم که در دوران دفاع مقدس چنان جانانه در برابر دشمن ایستادند که برای اولین‌ بار در ۲۰۰ سال پیش از خود یک وجب از خاک کشور از دست نرفت.

عضو شورای شهر تهران همچنین جنگ نرم را تغییر شکل یافته مبارزه سخت سابق دانست و گفت: همه بر این باور هستیم که جنگ نرم امروزه یک واقعیت است، پس آرزو می‌کنم آرش‌های ما در عرصه فرهنگ بتوانند چون آرش‌های کمانگیر تاریخ ایران در این جنگ نا برابر فرهنگی نیز موفق عمل کنند. از جمله حقوق فرهنگی شهروندان ما آن است که مسئولان و دستگاه‌های گوناگون به نیازهای آن‌ها در زمینه ایجاد زیرساخت توجه و انجام وظیفه کنند.

وی افزود: شهرداری تهران همچنین در جشنواره‌های فیلم و تئاتر شهر حمایت از هنرمندان جوان کشور را به عنوان اولویت می‌نگرد، بویژه آن گروه از هنرمندانی به موضوع سبک زندگی که برای کشور حیاتی است توجه می‌کنند.

طلایی در انتها خاطرنشان کرد: به شما اهل هنر عرض می‌کنم که برای از پای درآوردن یک تمدن در سه حوزه کار می شود. یک؛ ایجاد تزلزل در نهاد خانواده. دوم؛ ناکارآمد کردن نظام آموزشی کشور و سوم؛ بی‌اثر کردن الگوها و گروه‌های مرجع در یک جامعه. بنابر این آنچه می‌توانیم در برابر جنگ نابرابر انجام دهیم جز هنر و فرهنگ‌سازی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام کرمی‌، دبیر سومین جشنواره تئاتر شهر در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از تمام افرادی که او را در برگزاری جشنواره یاری کردند از پی‌گیری اجرای عمومی نمایش‌های برگزیده جشنواره در فرهنگسراهای پایتخت خبر داد.

اما مراسم اختتامیه جشنواره سوم تئاتر شهر حاشیه‌هایی جذاب‌تر از متن داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به غیبت محمد باقر قالیباف در اختتامیه اشاره کرد که دلیل آن به گفته مرتضی طلایی، حضور شهردار تهران در مراسم ازدواج فرزندش بود.

مسئولان برگزاری مراسم در میانه برنامه با پخش تصاویر صحبت‌های زنده یاد محمود استاد محمد یاد و خاطره این هنرمند را زنده کردند. این بخش نیز با کف زدن و استقبال جوانان حاضر در سالن مواجه شد.

تقدیر و اهدای جایزه جشنواره به بیش از ۸۰ برگزیده در نوع خود جالب و یک رکورد به نظر می‌رسید که به هر صورت در اختتامیه سومین دوره اتفاق افتاد.

بعضی از دریافت کنندگان جوایز جشنواره در سنین خردسالی قرار داشتند که حضور آن‌ها روی صحنه با استقبال چشمگیر و تشویق بلند حاضران در سالن مواجه می‌شد.

در این میان نباید از فراموش‌ کاری مجری برنامه گذشت که برای خانوم! آیا آقا نامیدن قباد شیوا‍، گرافیست شناخته شده و طراح پوستر نام آشنای تئاتر و سینمای کشور دچار تردید شد. زندگانی اما در ایجاد تردید در دل یکی از برندگان جوایز نیز خوب عمل کرد و موفق شد با استفاده از توان بازیگری در دو نوبت گروه و هنرمند جوانی که تقریبا از دریافت جایزه خود اطمینان داشتند را با تردید مواجه کند.

نکته پایانی آنکه مسئولان جشنواره از ابتدا تاکید داشتند در این دوره جوانگرایی را در دستور کار قرار می‌دهند، بر همین اساس بد نیست برای دوره‌های آینده نیم نگاهی به جوانگرایی در میان هئیت داوران و حتی بخش تجلیل نیز داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز