خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از اختتامیه جشنواره کودک و نوجوان همدان؛

آیا دولت به درخواست همدانی‌ها پاسخ مثبت می‌دهد؟!

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۴۰۱

استاندار همدان: انتظار داریم دولت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به همدان بازگرداند. / مدیرکل هنرهای نمایشی: انتظار داریم شیوه برگزاری جشنواره همدان برای همه الگو باشد.

مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در حالی شب گذشته دوشنبه - ۲۱ مهرماه – با معرفی هنرمندان برگزیده به کار خود پایان داد که مسئولان این استان بار دیگر درخواست خود مبنی بر بازگشت جشنواره فیلم کودک و نوجوان از اصفهان به این استان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اختتامیه در شرایطی با اجرای آزاده نامداری، مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که سالن بوعلی همدان مملو از جمعیت بود و استقبال گسترده‌ای از این مراسم صورت گرفت.

عبادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و با کم نظیر خواندن استقبال مردم از برگزاری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان در این استان اظهار داشت: استقبال کم نظیر کودکان و خانواده‌های آنها پشتوانه‌ای برای هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره در سال آینده خواهد بود. استان همدان به عنوان مهد فرهنگ و تمدن در ایران آمادگی دارد تا به مرکز همایش‌های ملی و بین‌المللی کودکان و نوجوانان در زمینه‌های کتاب، نمایش و دیگر گونه‌های هنری مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در کشور تبدیل شود.

استاندار همدان: انتظار داریم دولت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به همدان بازگرداند

ناصر نیکبخت استاندار همدان همچون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به استقبال مردم از جشنواره تئاتر کودک ونوجوان اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید قول داد نشاط، آسایش و بهبود کسب و کار را که نتیجه آن رضایت مردم است در دستور کار قرار دهد و من امیدوارم دولت محترم در این زمینه توفیق داشته باشد.

وی با بیان اینکه همدان مهد تاریخ و فرهنگ است؛ ادامه داد: اگر می‌بینید ما مصر هستیم جشنواره تئاتر کودک ونوجوان در همدان برگزار شود بی دلیل نیست چراکه فرهنگ در ذات مردم همدان نهادینه است.

استاندار همدان برگزاری دوره بیست ویکم جشنواره تئاتر کودک را رضایت بخش دانست و افزود: این دوره با حضور پیام دهکردی که نشان داد در زمینه مدیریت هم هنرمند است به خوبی برگزار شد و مردم هم استقبال شایسته‌ای از این دوره داشتند به طوری که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به من گفت حدود ۵۲ هزار صندلی برای تماشاگران جشنواره در نظر گرفته بودند که پس از آغاز این رویداد و استقبال مردم از مرز صد هزار نفر گذشت.

نیکبخت به خواسته چند سال اخیر مردم همدان مبنی بر بازگشت جشنواره فیلم کودک ونوجوان از اصفهان به همدان اشاره کرد و گفت: از عزیزان در ارگان‌های مختلف به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهش می‌کنم خواست مردم استان را به مسئولان منتقل کنند که ما می‌خواهیم تمام رویدادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به همدان برسد.

وی افزود: طی مدت اخیر رایزنی‌هایی برای برگزاری جشنواره قصه نویسی کودک، برگزاری نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان کشور در همدان انجام دادیم و موفق شدیم جشنواره تئاتر را به همدان بیاوریم اما چشم مردم این استان به دنبال جشنواره فیلم کودک است و من از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت تدبیر و امید انتظار دارم به خواست مردم این استان توجه کنند.

استاندار همدان همچنین تصریح کرد: ما اطمینان داریم این کودکان در آینده گردانندگان عرصه فرهنگ و مدیران اجرایی کشور هستند پس باید آنها را عزیز بداریم و به پرورش ذات آنها بپردازیم چون محبت کردن و حرمت گذاشتن به کودک و نوجوان تنها با نوازش و بوسیدن میسر نمی‌شود.

سپس نوبت به سخنرانی مدیرکل هنرهای نمایشی رسید که او پس از حضور روی صحنه به کمبود زمان اشاره و از خواندن متن دست نوشته خود صرف نظر کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی: انتظار داریم شیوه برگزاری جشنواره همدان برای همه الگو باشد

حسین طاهری تنها به بیان تلاش‌های پیام دهکردی ومسئولان شهر همدان اشاره کرد و گفت: شهادت می‌دهم پیام دهکردی بر من و اداره کل هنرهای نمایشی منت گذاشت که در این چند ماه کاری سخت را انجام بدهد. تلاش‌های ایشان به اندازه‌ای بود که تصور نمی‌کردم یک نفر برای عشق خود هم اینقدر زحمت بکشد که امیدوارم دوستان در همدان و مرکز هنرهای نمایشی این زحمت را قدر بدانند.

وی برگزاری جشنواره بیست و یکم را یک الگو برای سراسر کشور دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان اجرایی استان صادقانه و صمیمانه بر امور اجرایی جشنواره همکاری وتلاش کردند. بر همین اساس انتظار ما این است که این جشنواره به عنوان یک الگوی خوب برای برگزاری رویدادهای سراسری در کشور مورد توجه قرار بگیرد و دیگران از این شیوه پیروی کنند.

حمایت مالی آموزش و پرورش از پنج نمایش دانش آموزی

محمدعلی اکبر زاده، مدیر کل فرهنگی آموزش و پرورش با تاکید براینکه این وزارتخانه بر اهمیت هنرهای نمایشی به عنوان ابزار مهم تربیتی پی برده است؛ گفت: جالب است اشاره کنم ما سی و دو سال است در زمینه برگزاری جشنواره تئاتر دانش آموزی فعال هستیم و بسیاری از داوران جشنواره‌های ما در همین جنشواره هم داوری کردند که موجب خوشحالی است. همچنین امسال و در جشنواره کنونی برای اولین بار پنج گروه برگزیده ما دربخش دانش آموزی به اجرا پرداختند.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برای هر یک از پنج گروه شرکت کننده در این دوره مبلغ سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی در نظر گرفته است.

مدیرکل فرهنگی آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: مسئولان همدان علاقه زیادی به هنر مخصوصا هنرهای نمایشی دارند و این استان قطعا استحقاق ادامه فعالیت در این زمینه را دارد که امیدوارم صحنه نمایش همیشه برای شما پایدا ر باشد.
بزرگداشت هنگامه مفید با ترانه خوانی حاضران در مراسم

برگزاری بزرگداشت هنگامه مفید با آتش بازی

بزرگداشت هنگامه مفید پیشکوست عرصه هنرهای نمایشی کودک ونوجوان یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره بیست و یکم تئاتر کودک و نوجوان بود که با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.

بهرام شاه محمدلو، ‌ پیام دهکردی، استاندار همدان و معاون سیاسی استاندار روی صحنه برای تقدیر از زحمت‌های این هنرمند روی صحنه حضور یافتند و هم‌زمان کلیپی از فعالیت‌های هنری این هنرمند برای حاضران در سالن پخش شد. مفید به صدا پیشگی خود در آثاری همچون «خونه مادر بزرگه»، «گلنار»، «السون و ولسون» و شخصیت «رفوزه» اشاره کرد که تصاویری از این آثار همچون آوازخوانی مادر بزرگه و دون دون پخش شد.

در همین زمان جمع حاضر در سالن، شعر خاطره انگیز «خوشحال و شاد و خندانم»؛ از سروده‌های این هنرمند برای کودکان و نوجوانان را با صدای بلند برای هنگامه مفید خواندند.

این هنرمند پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود خطاب به حاضران در صحنه گفت: همه جای کشور عزیزما قشنگ و زیباست و همه شهرها و نقاط کشور حق دارد جوانانی مثل شما را پرورش دهد. بنابراین تهران، ‌ همدان یا محلی دیگر هیچ تفاوتی ندارد.
این هنرمند سپس خطاب به مسئولان بیان کرد: ما از شما سپاسگزاریم و شما از ما اما واقعیت این است که تمام زحمتها را برای فرزندان خود متحمل شدیم و اگر کاستی وجود داشته من به نوبه خودحلالیت می‌طلبم.

ابراز شگفتی مدیر عامل خانه تئاتر از گسترش امکانات در همدان

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر در این مراسم با بیان اینکه ظرف هشت سال گذشته به همدان سفر نکرده است از تغییرات اتفاق افتاده در این استان ابزار شگفتی کرد و گفت: طی چند سال اخیر این استان چنان گسترش پیدا کرده که تعجب کردم همین سالن را که دیدم بسیار برایم مهم بود و باید از مسئولان سپاسگزاری کنیم که توانستند شرایط ارتقای استان را فراهم کنند.

وی سپس به سالن‌های تئاتری موجود در همدان اشاره کرد وادامه داد: امیدوارم امکاناتی فراهم شود که تئاتر به صورت مستمر در سالن‌ها و در طول سال اجرا شود و ا گر چنین امکاناتی در اختیار داریم باید شرایط اجرای تمام گونه‌های نمایشی را فراهم کنیم.

عضو هیات مدیره خانه تئاتر در ا نتها خاطر نشان کرد: پیام دهکردی در این جشنواره موفق شد نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ‌ مسئولان مختلف استان و همچنین صنف خانه تئاتر را به همدان بیاورد که این ارتباط امکان گسترش تئاتر در استان را فراهم می‌کند و جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجری مراسم اختتامیه در ابتدا بارها به کمبود زمان اشاره کرد و از هنرمندان و مسئولان حاضر در سالن خواست برای جلوگیری از طولانی شدن برگزاری برنامه از سخنرانی طولانی پرهیز کنند. بر همین اساس پیام دهکردی، دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان در میان استقبال تماشاگران روی صحنه حاضر شد و کار خود را با خواندن غزلی از مولانا به پایان رساند.

دهکردی فرزند خود «نوا» را روی صحنه در آغوش کشید و بدون سخنرانی با همه خداحافظی کرد اما بعد از دقایقی به درخواست مجری مراسم برای اهدای جوایز بخش نمایشنامه نویسی بار دیگر به صحنه بازگشت.

در این بخش با حضور داریوش مودبیان، ‌احمد بیگلریان وپیام دهکردی سه جایزه بدون در نظر گرفتن اولویت به نمایشنامه های «شازده کوچولو» نوشته بهرام جلالی پور، «کتاب خورها» نوشته اسماعیل رحیمی سروش و «هشتر نگهبان باران» نوشته آتسا شاملو اهدا شد.

سپس با حضور عبادی، مسعود رایگان، سیامک زمردی مطلق و عباس کوثری نفرات برگزیده بخش پوستر و عکس معرفی شدند که طی آن با تقدیر از بیتا دهقان برای نمایش «نیم وجبی» و ساناز دریایی نمایش «فندک» جوایز بخش عکس به شرح زیر اهدا شد:

۱ سمانه جویا «ماندلین و اشکهای جادویی»
۲ پریناز آل آقا «افسانه ماه خورشید»
۳ حسن طاهری نمایش «گروفالو»

در بخش پوستر ضمن تقدیر از مرضیه سرمشقی برای طراحی پوستر نمایش «ماندلین و اشکهای جادویی» و همچنین حسین زارعی برای طراحی پوستر نمایش «زیر گنبد کبود» جوایز به شرح زیر اهدا شد:

۱ احسان نقابت نمایش «‌پینکو»
۲ محمد افشار نمایش «بدون شرح»
۳ مجید کاشانی نمایش «صدای یک دست»

استاندار همدان، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و جواد ا نصافی جوایز بخش آرای مردمی به شرح زیر اهدا کردند:

۱ «دوست من گولاخف» به کارگردانی مزدک مهیمنی از استان همدان
۲ «‌یک بشقاب ماکارونی پیچی» به کارگردانی جواد رحیم زاده از مشهد
۳ «‌من وکوزه» به کارگردانی فرزاد لباسی از همدان

جوایز بخش خردسال با حضور ایرج راد، ‌حسین طاهری و الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار اهدا شد:

نمایش «کارآیش» به کارگردانی مهدی پتکی از رشت
نمایش «‌کی از همه زیباتره؟» به کارگردانی زهرا مریدی از تهران
نمایش «قصه‌ی سوزی» به کارگردانی شراره طیار از تهران
نمایش «آقای نقاش وبچه ها» به کارگردانی محمدرضا مظفری از تهران

بیانیه بخش کودک توسط تعدادی از خردسالان و نوجوانان خوانده شد که طی آن بر اهمیت و نقش تئاتر بر تعلیم و تربیت تاکید و نسبت به توجه بیشتر مسئولان ابراز امیدواری شد.

نمایش «یک بشقاب ماکارونی پیچی» موفق شد جایزه بخش کودک را به خود اختصاص دهد. همچنین حمیدرضا شجری خردسال مشهدی جایزه بازیگری این بخش را دریافت کرد.

در بخش نوجوان نمایش «به کفشهات نگاه کن» جایزه ویژه را دریافت کرد و باران دارپویی به عنوان نفر برگزیده در بخش بازیگری معرفی شد.

همچنین در انتهای این مراسم با حضور زهرا صبری روی صحنه جوایز نقدی هیئت داوران به نمایش‌های «به کفش‌هایت نگاه کن» و «من و کوزه» اهدا شد.

حاشیه‌ها:
از جمله حاشیه‌های این مراسم می‌توان به اجرای ضعیف مجری صدا و سیما در مراسم اختتامیه اشاره کرد. با وجود آنکه نامداری بارها بر کمبود وقت و تعدد برنامه‌ها اشاره داشت در طول اجرا و در زمان‌هایی که نیازی به صحبت چندانی نبود بسیار بیش‌تر از میمهانان و برگزیدگان صحبت کرد.

کارگردانی پوشش تصویرس مراسم یکی دیگر از بخش‌های حاشیه‌ای اختتامیه بیست و یکم محسوب می‌شود که با ضعف‌هایی از جمله عدم قطع صدای مجری هنگام صحبت با عوامل پشت صحنه مواجه بود.

تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان حاضر در مراسم خواستار اضافه شدن داوری بخش طراحی صحنه بودند که درخواست خود را با صدای بلند اعلام کردند.

مجری آیین پایانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چندین بار نسبت به نورپردازی صحنه اصلی گلایه کرد. شدت نور به اندازه‌ای بود که نامداری امکان دیدن چهره حاضران در سالن را نداشت.

سمانه جویا که برای عکس نمایش «ماندلین و اشکهای جادویی» موفق به دریافت جازه نخست شد، هدیه خود را به پدرش تقدیم کرد که هم‌زمان با مراسم اختتامیه جشن تولد خود را برگزار می‌کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز