خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای بازسازی تئاترشهر مطرح شد؛

اسناد بازسازی تئاتر شهر در دولت دهم مفقود شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۰۴۳

مسعود معمار: بازسازی تا‌تر شهر در سال ۸۶ ناقص بوده و به هیچ وجه زیر نظر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نشده است.

نشست رسانه‌ای بازسازی مجموعه تئاترشهر ظهر امروز دوشنبه - ۲۷ مهرماه – در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار شد و طی آن سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدریت تئاترشهر همراه با نماینده خود در امر بازسازی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ مسعود معمار، مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این جلسه بازسازی مجموعه تئاتر شهر را یک افتخار دانست و اظهار داشت: این بازسازی شامل دو فاز می‌شود که در فاز نخست سالن‌های کوچک و در فاز بعد سالن اصلی تئاتر شهر بازسازی می‌شود که بازسازی سالن اصلی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر انجام می‌شود.

وی به توصیه معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توجه به خواست هنرمندان تئاتر در بازسازی اشاره کرد و ادامه داد: به درخواست اکید جناب آقای کاراندیش و شخص وزیر تصمیم گرفتیم از مشورت‌های هنرمندان نیز بهره بگیریم تا با کار بازسازی با استفاده از خرد جمعی پیش برود و اصولا قرار نیست فقط کار عمرانی انجام دهیم.

این کارشناس معماری تصریح کرد: نگرانی خانواده تئاتر کشور را درک می‌کنیم و می‌دانیم آنجه امروز در دست ما قرار دارد پیشانی تئاتر کشور محسوب می‌شود و هر اشتباهی نه تنها در داخل بلکه بازتاب‌های بین‌المللی پیدا می‌کند.

عبدالخالق مصدق که از سوی مدیر مجموعه تئاترشهر به عنوان نماینده و ناظر در کنار پروژه بازسازی قرار دارد توضیح داد: مجموعه تئاترشهر سال ۵۰ صرفا برای تلویزیون ملی ایران و اجرای باله ساخته شده است. پس این سالن اصلی اصلا برای تئاتر مناسب نیست و شما به عنوان هنرمند نمی‌دانید این سالن یک سویه است یا سه سویه که میزانسن‌های متناسب را طراحی کنید.

وی با بیان اینکه الان با سالن‌هایی مواجه هستیم که محدودیت‌های بسیاری دارند افزود: باید به این نکته دقت کنیم که حتی ابزار فنی هر سالن باید با یکدیگر تفاوت داشته باشند که متاسفانه اینطور نیست و ما به هر حل وارثچند سالن و پلاتوی نمایشی هستیم و حالا می‌خواهیم اینها را به جایی تبدیل کنیم که در خور هنرمندان و تماشاگران باشد. همچنین باید نگاهی جهانی داشته باشیم که در این صورت مجموعه اصلا در شان و شایسته نیست.

پریسا مقتدی، مدیر مجموعه تئاترشهر در توضیح این پرسش که چرا بازسازی تئاترشهر بدون اطلاع‌رسانی آغاز شد اظهار داشت: بحثبازسازی تئاترشهر از مدت‌ها قبل از زمانی که من مسئولیت را پذیرفتم وجود داشت و اسناد آن در خروجی رسانه‌ها وجود دارد که قرار بود بازسازی سالن اصلی تئاترشهر از نیمه خرداد آغاز شود اما بعد از پیگیری متوجه شدم همه چیز شفاهی بوده است.

وی ادامه داد: در نهایت به دلیل تاخیر بوجود آمده در تهیه اقلام مورد نیاز بازسازی از خارج کشور من آغاز را نپذیرفتم و بهتر دیدم منابع موجود را به بازسازی سالن‌های کوچک پایین منتقل کنیم.

این مدیر در ارتباط با تعداد نهایی سالن‌هایی که قرار است بعد از بازسازی به هنرمندان تحویل شود گفت: از ابتدا قرار بود تغییراتی در دو سالن کارگاه نمایش و سالن قشقایی بوجود بیاید که بعدا سالن سایه هم به این مجموعه اضافه شد. اما همچنان مشخص نیست این سالن‌ها به چه شکل تغییر می‌کنند و در یکی دو روز آینده قطعی می‌شود.

مسعود معمار در همین رابطه توضیح داد: به دلیل استاندارد نبود سالن‌ها تلاش می‌کنیم هنرمندان پس از پایان کار با شرایط فنی کاملا استاندارد، ایمنی کامل و سیستم اطفای حریق روبرو شوند. چشم انداز ما داشتن سالن‌هایی با بهترین مصالح روز جهان است.

مدیر مجموعه شهر در تکمیل این گفته‌ها بیان کرد: توجه داشته باشیم سالن‌ها در حال بازگشت به شکل اولیه هستند و فعلا تغییری بوجود نیامده است که جای نگرانی باشد. آقای مرادخانی هم تعداد سالن‌ها و اولویت انجام پروژه را به خانواده تئاتر واگذار کرده است.

مقتدی به اعضای شورای هنری تئاترشهر و نمایندگان خانواده تئاتر که در ارتباط با پروژه بازسازی همراهی می‌کنند اشاره کرد و عنوان کرد: ‌ سیامک احصایی، ‌ جلال تهرانی، حمید پورآذری، رضا دادویی، ‌ رضا گوران، همایون غنی‌زاده، سید اشرف طباطبایی، نماینده میراثفرهنگی افرادی هستند که در این مسیر به ما کمک می‌کنند و ایرج راد و بهزاد فراهانی هم به عنوان نمایندگان صنف در جلسه روز گذشته حضور پیدا کردند که زود از ما جدا شدند و به بحث‌های فنی نرسیدند.

مصدق به بحثامنیت سازه اشاره کرد و گفت: ‌تمام تلاش ما توجه به رعایت موارد ایمنی بر مبنای استانداردهای جهانی است که البته نمی‌توانیم همه چیز را در نظر بگیریم چون اصولا این سالن‌های برای تئاتر نیستند. استاندارد بین‌المللی خروج افراد از سالن ۹ نفر در ۱۶ ثانیه است؛ اما در تئاتر شهر هر ۱۰ نفر در یک دقیقه است که چیزی شبیه صفر به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم آتش نشانی اعلام کرده است که هیچ مسئولیتی در قبال مسائل خطرها نمی‌پذیرد و اگر تا امروز اتفاقی نیفتاده به خاطر توجه خداوند و لطفی است که به ما داشته؛ چون تمام آنچه در سالن‌ها وجود دارند قابلیت اشتعال زیادی دارند و چیزی به معنای استاندارد در این بنا موجود نیست.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد کاستی‌های گذشته بار دیگر تکرار نشود اظهار داشت: ‌ ما به عنوان دولت ضمانت‌نامه می‌گذاریم که شاهد بازسازی صحیح و اصولی خواهید بود. اگر سوالی هم بوجود بیاید دفتر طرح‌های عمرانی پاسخگو خواهد بود. به همین دلیل هم از پیشکسوتان درخواست کردیم پروژه‌های گذشته را بررسی کنند و اعتماد سپس صورت بگیرد.

معمار تصریح کرد: با آقای مصدق همکاری خواهیم کرد و کارها با مشورت ایشان پیش می‌رود. تلاش می‌کنیم بهترین مصالح را برای بازسازی استفاده کنیم بخصوص که در گذشته تجربه تلخی اتفاق افتاده است.

پریسا مقتدی سپس صورت جلسه روز گذشته مسئولان بازسازی و نمایندگان هنرمندان را برای رسانه‌ها خواند که طی آن مقرر شده است ۱. عبدالخالق مصدق در تمام مراحل بازسازی حضور داشته باشد. ۲. مهندس معمار تعهد کرد در کلیه امور بازسازی و در ارتباط با خریداری تمام اقلام بدون مشورت و تایید نماینده مدیر تئاترشهر اقدام نکند و سوم، چنانچه آقای مصدق طرح پیشنهادی داشته باشد توسط دفتر طرح‌های عمرانی بررسی شود.

مصدق در ادامه بیان کرد: تا روز گذشته احساس می‌کردم دفتر طرح‌های عمرانی در مقابل من قرار دارد اما پس از جلسه روز گذشته متوجه شدم اینطور نیست و پیشنهادهای من را پذیرفتند. ما بدون شک اگر چیزی را در تئاترشهر از دست بدهیم جایگزین بهتر خواهیم داشت.

وی افزود: می‌توان ۵۰ دلیل بیاورم که اگر می‌گوییم بعضی سالن‌ها حذف شوند منطقی و علمی است اما از سه سالن دفاع می‌کنم. باید توجه کنیم آنچه قرار است به آیندگان تحویل دهیم طوری نباشد که آن‌ها بار دیگر نیازمند بازسازی و رفع ایراد باشند. برای انتظار سالن قشقایی لابی چند منظوره مجللی در نظر گرفتیم که در شان میهمانان باشد. اما این نظر من است و باید رای بیاورد تا اجرایی شود. اصلا ممکن است یک سالن چند منظوره متحرک داشته باشیم.

مسعود معمار درباره بازسازی ناقص مجموعه در سال ۸۶ گفت: آنچه آن زمان صورت گرفت به هیچ وجه زیر نظر دفتر طرح‌های عمرانی نبوده و بودجه سه میلیاردی به طور کامل در اختیار بنیاد رودکی قرار گرفته است. با جستجوهایی که داشتم نتوانستم حتی یک برگ سند از اینکه امور زیر نظر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده باشد پیدا کنم.

وی افزود: اگر کسی مدرکی دال بر اینکه بازسازی سال ۸۶ زیر نظر دفتر انجام شده در اختیار داشته باشد و ارائه کند من شخصا مسئولیت تمام آنچه رخ داد را بر عهده می‌گیرم.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی درباره نظارت بر تغییر کاربری ورودی تالار قشقایی در زمان مدیریت اتابک نادری اظهار داشت: تغییرات بوجود آمده در زمان آقای نادری هم تماما طبق نظر شخص ایشان و بدون هماهنگی و نظارت دفتر طرح‌های عمرانی انجام شده و مورد تایید نبوده است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تامین منابع مورد نیاز برای خرید مصالح از خارج از کشور گفت: با تجربه‌ای که از تخصیص اعتبارهای دولتی داشتم، منابع مالی مورد نیاز را تامین کردم تا در میانه راه با مشکل مواجه نباشیم. اگر بدانیم نیاز است اضافه هزینه‌ای صورت بگیرد قطعا تامین می‌کنیم و جای نگرانی نیست.

معمار همچنین درباره بهره‌گیری از تجربه بهروز غریب‌پور بیان کرد: وقتی در دفتر مستقر شدم شنیدم ایشان بررسی‌هایی انجام داده و اسنادی جمع‌آوری کرده است. به نظر من زمان صرف شده توسط آقای غریب‌پور یک سرمایه ملی است و ما قطعا از تجربه ایشان استفاده می‌کنیم.

وی درباره هزینه‌های مورد نیاز اظهار داشت: با بررسی‌هایی که کردیم بهتر دیدیم تا بازسازی سالن‌های کوچک انجام می‌شود مواد مورد نیاز برای بازسازی سالن اصلی را سفارش دهیم که به این منظور با یک شرکت اسپانیایی در حال مذاکره هستیم. همچنین به این نتیجه رسیدیم بهتر است برای سالن‌های کوچک از شرکت‌های داخلی استفاده کنیم تا کار سریعتر انجام شود.

مقتدی در همین رابطه گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم اگر قرار باشد برای ماشینری سالن اصلی از همان برندی که قبلا استفاده شده خرید کنیم باید چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان بپردازیم که ترجیح دادیم فعلا دست نگهداریم.

نماینده تام‌الاختیار مدیریت تئاتر شهر در بازسازی در ادامه عنوان کرد: نمی‌دانم شرکت پیکر نهاد این ویژگی را دارد که از شرکت‌های همکار بهره ببرد یا خیر اما می‌دانم مطلقا در زمینه بازسازی بنای تئاتری تخصص ندارد اما امروز همه شرکت‌های اصلی از شرکت‌های همکار استفاده می‌کنند.

مسعود معمار در پایان در پاسخ به این پرسش که سرنوشت پروژه در صورت بروز اختلاف با نماینده تئاترشهر چه خواهد شد گفت: چون مباحثعلمی پیش می‌روند هیچ جای نگرانی نیست. از طرفی خرد جمعی تصمیم می‌گیرد نه فرد خاص که نگران بروز اختلاف باشیم. قرار شد اگر مشکلی هم پیش آمد یک مقام بالاتر میان نظرها حکم کند که اجرایی است.

پریسا مقتدی، مدیر مجموعه تئاترشهر در پایان بار دیگر از خانواده تئاتر درخواست که نسبت به موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند و مشورت‌های لازم را دریغ نکنند. این مدیر همچنین تاکید کرد که قطعا بار دیگر با بهروز غریب‌پور تماس می‌گیرد تا با کنار گذاشتن دلخوری‌های به جا مانده از رفتار مدیران گذشته امکان بهره‌گیری از توانایی‌های او فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز