خبرگزاری کار ایران

کوروش زارعی:

تولیدی شدن برنامه «مجله تئاتر» توهین است / دولت توجهی به تئاتر ندارد، سیما حامی باشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۹۵

به نظرم تغییر روند برنامه بیش از آنکه بر جریان حرفه‌ای تئاتر در ایران اثر بگذارد، به ضرر گروه‌های نوپای خانواده نمایشی کشور تمام خواهد شد و ما باید تمام این جوانب را درنظر بگیریم.

کوروش زارعی(کارگردان و بازیگر تئاتر) ضمن گلایه از بی‌توجهی بعضی هنرمندان به قواعد گفتگو در برنامه‌ی زنده، تولیدی شدن برنامه «مجله تئاتر» را توهین به خانواده نمایشی کشور دانست و اظهار امیدواری کرد رئیس و معاون جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این تصمیم بازنگری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کوروش زارعی درباره توقف پخش برنامه «مجله تئاتر» بصورت «زنده» و تصمیم مسئولان شبکه چهارم سیما برای «تولیدی» شدن این برنامه گفت: شاید در سخن گفتن فردی اشتباهی اتفاق بیفتد، اما نباید این اشتباه را به کل یک اجتماع تعمیم دهیم و شرایطی ترسیم کنیم که تمام اهل هنر نمایش هزینه بپردازد. چنین تصمیمی توهین به خانواده تئاتر تلقی می‌شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: من البته از شیوه بیان بعضی مطالب آزرده هستم و معتقدم یک هنرمند نمی‌تواند از زبان کل فعالان هنر نمایش در ایران صحبت کند. اگر چنین قراری داریم پس باید مناسبات گفتمانی را در بیان عقاید و نظریات درنظر بگیریم و قوائد رعایت شود.

کارگردان نمایش «ماه معصوم» از ریاست جدید سازمان صدا و سیما؛ ادامه‌ی پخش برنامه «مجله تئاتر» به شیوه سابق را خواستار شد و بیان کرد: با شناختی که از آقای سرافراز دارم؛ می‌دانم مدیری متدین و جبهه رفته است و همواره جایگاه ویژه‌ای برای فرهنگ قائل می‌شود. بر همین اساس گمان نمی‌کنم بخواهد پخش این برنامه را متوقف کند و از شکل «زنده» به «تولیدی» تغییر دهد.

او تصریح کرد: ایشان فردی فرهیخته‌ است و می‌داند تولیدی شدن برنامه‌ای که در میان هنرمندان تئاتر مخاطبان زیادی دارد به نوعی توهین به این خانواده محسوب می‌شود.

زارعی با بیان اینکه سابقه بروز چنین مسائلی در برنامه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی وجود داشته؛ اظهار کرد: بارها شاهد بودیم برنامه به کار خود ادامه داده چون همه می‌دانند انسان‌های با تقوا همه جا هستند. در این مورد به‌خصوص هم همه بچه‌های تئاتر از صحبت‌های مطرح شده رضایت ندارند.

بازیگر سریال «مختارنامه» نگرانی عمده خود را متوجه جوانان و هنرمندان دیگر استان‌های کشور دانست و افزود: دل من بیشتر برای بچه‌های تئاتر شهرستان‌ها می‌سوزد که در فقر شدید آموزشی و آگاهی از جریان تئاتر در سراسر کشور به سر می‌برند و برنامه مجله تئاتر برای آنها یکی از منابع مهم کسب اطلاعات بود.

این هنرمند تئاتر با یادآوری تاثیر تبلیغی برنامه «مجله تئاتر» برای هنرمندان جوان عنوان کرد: به نظرم تغییر روند برنامه بیش از آنکه بر جریان حرفه‌ای تئاتر در ایران اثر بگذارد، به ضرر گروه‌های نوپای خانواده نمایشی کشور تمام خواهد شد و ما باید تمام این جوانب را درنظر بگیریم.

زارعی در ادامه به نظر مقام معظم رهبری درباره هنر نمایش اشاره کرد و گفت: ایشان در جایی از تاثیر اجتماعی این هنر سخن گفتند و اینکه هنر نمایش می‌تواند کارکردهایی بسیار فراتر از چیزی که تصور می‌شود؛ داشته باشد. در گذشته شاهد بودیم تئاتر یا نمایش برای افراد متدین با ابتذال مترادف بود اما عملکرد بچه‌ها موجب شد که امروز با استقبال این خانواده‌ها مواجه شود.

کارگردان نمایش «ماه معصوم» اظهار کرد: حضور آقای پورمحمدی به عنوان معاون سیما دلیل دیگر طرح صریح این درخواست است. ما ایشان را همواره مدافع اهل فرهنگ و حامی هنرمندان در نظر داریم و امیدوارم شرایطی فراهم کنند که برنامه مثل سابق به کار خود ادامه دهد و خدایی ناکرده ظلمی متوجه خانواده مظلوم تئاتر نشود.

بازیگر نمایش «مرگ در پاییز» همچنین به سابقه پخش «تله تئاتر» از شبکه‌های مختلف سیما اشاره کرد و گفت: شبکه دوم و چهارم سیما درگذشته همکاری بیشتری با هنرمندان تئاتر داشتند و ما شاهد پخش تله تئاترهایی بودیم که مهمترین مشوق عده‌ای از جوانان برای ادامه تحصیل در رشته نمایش محسوب می‌شدند. این راه فعالیت بیشتر و کسب اندک درآمد را که از بچه‌های تئاتر گرفتند، حداقل شما برنامه زنده را دریغ نکنید.

این هنرمند همچنین عدم حمایت دولت از اجرای آثار نمایشی را یادآور شد و بیان کرد: از ابتدای فعالیت دولت جدید خبری از قرارداد بستن با گروه‌های نمایشی نیست و مدیران گروه‌ها را به درآمد گیشه‌ای فرامی‌خوانند. امیدوارم شرایطی فراهم شود که اهل تئاتر بتواند اندک رزق از دست رفته در تلویزیون را با مدیریت جدید سازمان بدست بیاورد.

زارعی در انتها درخواست اهالی تئاتر برای تولید دوباره «تله تئاتر» در تلویزیون را تکرار کرد و گفت: امروز شبکه‌های بسیاری داریم که از طریق ماهواره‌ها پخش جهانی می‌شوند. من اطمینان دارم با نگاه مثبت مسئولان تلویزیون به هنر تئاتر؛ می‌توانیم برنامه‌های مرتبط با هنر نمایش، به‌ویژه تله تئاترهایی تولید کنیم که با آثار مشابه کشورهای خارجی رقابت کنند و تاثیر بسیار زیادی در نشان دادن چهره هنری کشور داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز