خبرگزاری کار ایران

جشنواره تئاتر دانشگاهی سه قسمت شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۰۳

براساس تصمیم‌ مسئولان جشنواره تئاتر دانشگاهی، بخش اجراهای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه و سپس در طول سال جشنواره پژوهش‌های تئاتری و نمایش‌نامه‌نویسی برگزار می‌شود.

نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ظهر امروز - هشتم دی ماه - برگزار شد و مسئولان جشنواره طی آن از تغییرات عمده در شیوه برگزاری این رویداد مهم تئاتر دانشگاهی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین میرزایی(مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با بیان اینکه دانشگاه تهران و وزارت علوم کاملا از برگزاری جشنواره حمایت می‌کنند؛ گفت: وزارت علوم وظایف بسیاری برعهده دارد که جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از مهمترین آنها محسوب می‌شود. البته تلاش می‌کنیم کانون‌ها هرچه سریعتر فعال شوند چون افق ما این است که کانون‌ها طی سال‌های آینده دخالت و مشارکت بیشتری در امور جشنواره دانشگاهی داشته باشند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: من تمام قد از فعال شدن کانون‌ها حمایت می‌کنم و نکته دیگر این است که شما هیچ وقت از زبان من واژه بودجه نداریم را نخواهید شنید.

میرزایی تصریح کرد: نکته‌ای که در جریان بررسی‌ها به آن برخوردیم این بود که طی هجده دوره برگزاری جشنواره حتی یک دبیر از میان بانوان فارغ‌التحصیل تئاتر انتخاب نشده و این برازنده نیست. امیدوارم دوره‌های بعد چنین اتفاقی را شاهد باشیم چون به یقین می‌توان گفت تعداد دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان خانم از آقایان بیشتر است.

مجید سرسنگی(نخستین رئیس جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی) در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های تئاتر دانشگاهی ارتباط پیوسته با آموزش، علم و دانش است. بنابراین اگر جشنواره می‌خواهد خود را محک بزند باید ببیند چقدر در زمینه انتقال دانش موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه تئاتر دانشگاهی تعریف خاصی دارد؛ خاطرنشان کرد: به عقیده من باید نام تئاتر دانشگاهی را تئاتر امروز برای فردا بنامیم. چون تجربه می‌کنیم تا فردا از حاصل آن بهره ببریم و این راهی را فراهم می‌کند که تئاتر آینده ما شاداب و سرزنده‌تر پیش برود.

سرسنگی با تاکید بر اینکه باید جسارت تغییر را در خود داشته باشیم؛ به تغییرات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: این جشنواره از یک دوره تعداد بخش‌ها را افزایش داد و این موجب کمرنگ شدن بخش‌های اصلی شد که حتی گاهی نمی‌توانستند وظیفه ذاتی خود را به درستی انجام دهند. بر همین اساس بخش‌های پژوهش و نمایشنامه‌نویسی از بخش اجرا جدا شد که بنابر تصمیم‌ها جشنواره پژوهش‌های تئاتر دی ماه و جشنواره نمایشنامه‌نویسی در زمان دیگری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این به ما فرصت می‌دهد که در بخش اول صرفا بر اجراها تمرکز کنیم و سپس به پژوهش که اهمیت بسیاری دارد و نمایشنامه‌نویسی رسیدگی کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین از تغییر در بخش مسابقه بین‌الملل خبر داد و خاطرنشان کرد: جشنواره گروه‌های ایرانی و خارجی را از یکدیگر جدا می‌کرد که این تصمیم اجازه رقابت بین هنرمندان و محک زدن توانایی‌هایشان در برابر هنرمندان دیگر کشورها را از آنها سلب می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم شرایطی فراهم بیاید که گروه‌های ایرانی و خارجی با یکدیگر رقابت کنند.

نخستین رئیس جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی درباره حضور هنرمندان دیگر استان ها توضیح داد و گفت: امسال تلاش می‌کنیم هنرمندان شهرستان در طول جشنواره میهمان ما باشند و تا پایان روز برگزاری نمایش‌ها را تماشا کنند.

سرسنگی همچنین از تعهد خود برای حمایت از آثار برگزیده جشنواره خبر داد و بیان کرد: من تعهد کردم برگزیده‌های بخش مدرسان و دانشجویی امکان اجرای عمومی در سالن‌های حرفه‌ای تماشاخانه ایرانشهر را داشته باشند تا تشویق و انگیزه‌ای برای نشان دادن توانایی آنها در سال های آینده باشد.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در پایان اظهار کرد: برنامه‌ریزی می‌کنیم اساسنامه شیوه برگزاری جشنواره و انتخاب دبیر با جزئیات مشخص در این دوره تدوین شود تا برای سال‌های آینده نگرانی وجود نداشته باشد و دبیر بعدی که احتمالا در جریان برگزاری دوره هجدهم معرفی شود به سرعت کار خود را آغاز کند. همچنین قطعا دبیرخانه دائمی جشنواره فعال می‌شود تا فعالیت‌ها در طول سال جریان داشته باشد.

امیر مرسلی(دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی) با ارائه توضیحاتی درباره دوره جدید گفت: طبق تغییرهای صورت گرفته و بنا بر آنچه در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی جریان دارد تصمیم به حذف بخش دریافت متون گرفتیم چون یک فضای اعتماد به وجود آمده است و بهتر است مانند رویدادهای جهانی تمرکز ما بر اجرای اثر باشد.

او خاطرنشان کرد: ‌ بر این اساس متقاضیان می‌توانند از سه روز دیگر برای معرفی خود، اثر مورد نظر و ارسال مجوزهای لازم از طریق سایت اطلاع رسانی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی اقدام کنند. ما برای حضور هنرمندان دو ویژگی را درنظر گرفته‌ایم که بر این اساس متقاضی باید گواهی اشتغال به تحصیل و مجوز از نویسنده نمایش‌نامه را به دبیرخانه ارائه دهد.

مرسلی با تاکید بر اینکه دریافت رویکرد اجرایی اهمیت بسیاری دارد؛ افزود: در مرحله بازبینی ابتدا نمایش در دانشگاه دیده می‌شود و سپس برای بازبینی به دبیرخانه می‌رسد که سعی شده بررسی‌ها توسط یک گروه بازبینی کارآزموده انجام شود. همچنین تلاش کردیم یک گروه ثابت تمام نمایش‌ها را مورد ارزیابی قرار بدهند که عدالت رعایت شود.

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه در این دوره بخش تئاتری و غیرتئاتری نداریم؛ تصریح کرد: همه گروه‌ها به شرط آنکه کیفیت بالایی داشته باشند می‌توانند در بخش «مسابقه بین الملل» حضور یافته و با یکدیگر رقابت کنند.

او درباره برگزاری بخش مناطق جشنواره نیز توضیحاتی ارائه داد و خاطرنشان کرد: به لطف مدیرکل امور فرهنگی تامین اعتبار این بخش انجام شده و گروه‌های غیرتهرانی طبق نقشه مناطق چندگانه وزارت علوم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و در جشنواره شرکت خواهند کرد.

مرسلی گفت: ‌ بازبینی آثار این دوستان در مرحله اول از طریق دریافت فیلم نمایش صورت می‌گیرد و سپس اوایل اردیبهشت ماه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که برگزیدگان به جشنواره تهران راه می‌یابند. باید به این نکته نیز اشاه کنم که برگزاری کارگاه‌های آموزشی برخلاف گذشته در جریان جشنواره نخواهد بود بلکه یک هفته قبل از شروع رقابت‌ها برگزار خواهد شد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از ۲۶ اردیبهشت تا ۹ خرداد ماه برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز