خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه پنجمین فستیوال «مونولیو»؛

دبیر دوره آینده فستیوال و سایت جدید «لیو» رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۲۳۸

مسئولان برگزاری این رویداد به‌ دلیل ایده خلاقانه از نمایش «مان / Apart» به کارگردانی کیوان سر رشته از تهران به عنوان منتخب جشنواره تقدیر کردند.

مراسم اختتامیه پنجمین فستیوال تئاتر «مونولیو» شب گذشته(۲۰ دی) با معرفی ساسان پیروز به عنوان دبیر سال آینده این رویداد و رونمایی از سایت جدید گروه تئاتر «لیو» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساسان پیروز یکی از مسئولان برگزاری فستیوال مونولیو ابتدا ضمن ارائه گزارشی از آنچه در این دوره جریان داشت؛ گفت: در این دوره شکل متفاوتی از برگزاری جشنواره را تجربه کردیم و درحال آسیب شناسی و رفع نواقص برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره در دوره آینده هستیم.

او به همراهی دو گروه بین‌المللی در این دوره اشاره کرد و ادامه داد: حضور دو گروه تئاتر بین‌المللی در ایران از کشورهای لهستان و بلژیک یکی از ویژگی‌های پنجمین دوره جشنواره محسوب می‌شود. البته ما علاقه داشتیم گروه‌های بیشتری در این دوره حضور داشته باشند که به دلیل انواع مشکلات سر راه برای حضور گروه‌های خارجی در ایران موفق نشدیم میزبان تعداد بیشتری باشیم.

عضو گروه تئاتر لیو خاطرنشان کرد: ما همواره امیدوار بودیم شهرهای دیگر ایران هم با جشنواره «مونولیو» همراهی کنند و برهمین اساس فراخوانی منتشر شد که تعداد زیادی از متن‌های دریافتی متعلق به هنرمندان شهرهای دیگر ایران بود؛ به ویژه شهر شیراز که با ارسال بیشترین متن به دبیر خانه نشان داد جریان تئاتری که در این منطقه پا گرفته در حال به بار نشستن است.

پیروز با بیان اینکه تداوم فعالیت‌های آموزشی برای گروه تئاتر لیو اهمیت زیادی داشت تصریح کرد: بر همین اساس در جریان برگزاری جشنواره کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به کارگاه مونولوگ‌نویسی طی ۴ جلسه و داستان‌خوانی اشاره کرد که به ایده اصلی گروه تئاتر لیو برای برقراری ارتباط با دیگر هنرها بازمی‌گردد.

عضو گروه برگزاری جشنواره تئاتر مونولیو در پایان در باره هزینه های برگزاری جشنواره توضیح داد و گفت: مانند دوره‌های قبل این جشنواره به صورت کاملا خصوصی و عام‌المنفعه برگزار شد که در بخش‌های مورد نیاز آقای حسن معجونی و خانم لیلا پرورش هزینه‌های مورد نیاز را تامین کردند و ما افتخار می‌کنیم هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکردیم.

در ادامه مراسم اختتامیه پنجمین فستیوال تئاتر مونولیو از اساتید(کارمران سپهران، علی‌اکبر علیزاد، علیرضا ایرانمهر، محمد رضایی‌راد) و کارشناسانی که با این رویداد همراهی کردند تقدیر شد.

اسامی مونولوگ‌های محصول برگزاری کارگاه‌های مونولوگ نویسی که در دوره آینده جشنواره اجرا می‌شوند در ادامه به شرح زیر اعلام شد:

- «نسبیت خاص» کار سمانه زندینژاد
- «مان / Apart» کار کیوان سررشته
- «م. ن» کار حسین سلیمانی از قم
- «هفت» کار وانا همتی
- «عقربه‌ی سرگردان یک ساعت گمشده» کار مهدی خدایی از قزوین

همچنین رضا سرور از اعضای هیات داوران این دوره بیانیه‌ای با مضمون جایگاه مونولوگ و دگردیسی‌های مضمونی آن در گذر زمان را خطاب به حاضران خواند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: آن چه در جشنواره‌ی متوالی مونولیو چشمگیر به نظر می‌رسید، حرکت موازی دو گرایش فردی و جمعی در مونولوگ‌های ارائه شده است. در دوره‌های پنجگانه‌ی مونولیو شاهد بودیم مونولوگ‌هایی که تمرکزشان بر انگیزه‌های فردی است مجالی گسترده برای بازی‌های توانمند بازیگران فراهم کرده‌اند و در مونولوگ‌هایی که گرایش اجتماعی دارند، عرصه‌ی متن برای پیچیدگی روایی و گستره‌ی کارگردانی برای القای معانی ضمنی گسترده است. جشنواره‌ی مستقل مونولیو از آن رو اهمیت دارد که در این سال‌ها، مجالی فراهم آورده تا کنکاشی جدی در مونولوگ و تکنیک‌های ماهوی آن صورت پذیرد…»

سپس با حضور رضا سرور، جابر رمضانی، حسن معجونی از مونولوگ «اسلحه ناموس منه» به کارگردانی احسان گودرزی به عنوان «بهترین متن» جشنواره تقدیر شد.

در ادامه نیز برگزیده مونولیو در بخش «بهترین نمایش» معرفی شد که سمانه زندی‌نژاد برای کارگردانی مونولوگ «نسبیت خاص» نوشته بهار کاتوزی و احسان گودرزی برای «اسلحه ناموس منه» به طور مشترک تقدیر شدند.

هیات داوران جشنواره در بخش بازیگری ضمن تقدیر از حضور مهین صدری جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را به فرانک کلانتر برای حضور در مونولوگ «گردش عادی خون و برف» اهدا کرد.

اما یکی از بخش‌های جالب اختتامیه دوره پنجم فستیوال مونولیو معرفی مونولوگی بود که در این دوره به انتخاب برگزار کنندگان معرفی شد. بر همین اساس مسئولان برگزاری این رویداد به‌ دلیل ایده خلاقانه از نمایش «مان / Apart» به کارگردانی کیوان سر رشته از تهران به عنوان برگزیده منتخب جشنواره حمایت می‌کند.

حسن معجونی، سرپرست «گروه تئاتر لیو» و مسئول برگزاری فستیوال «مونولیو» در ارتباط با انتخاب این نمایش گفت: با احترام به هیات داوران لیو همواره علاقه داشته اثری از خودش در جریان حمایت‌های دیده شود. در میان مونولوگ‌های اجرا شده کارهای بسیار خوبی وجود داشت اما این نمایش از ایده بسیار خلاقانه‌ای بهره می‌برد که من را بسیار تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل فکر کردم باید دیده شود و این نگاه لیو بود که با احترام به رای داوران اتفاق می‌افتد.

در ادامه از عکاسان همراه جشنواره و سالن‌های خصوصی آو، آموزشگاه سمندریان و موج نو که از برگزاری این دوره حمایت کردند با اهدای دیپلم افتخار تقدیر شد.

قسمت پایانی مراسم اختتامیه پنجمین فستیوال تئاتر مونولیو به معرفی دبیر سال آینده این جشنواره و رونمایی از سایت جدید گروه تئاتر لیو اختصاص داشت. علاقه‌مندان از این به بعد می‌توانند اخبار فعالیت‌های گروه تئاتر لیو و شرایط برگزاری جشنواره مونولیو را از طریق این سایت اینترنتی به نشانی www. leevtheatergroup. com مراجعه کنند.

همچنین ساسان پیروز به عنوان دبیر دوره آینده فستیوال مونولیو معرفی شد و مسئولان برگزاری اعلام کردند فراخوان دوره ششم جشنواره بهمن ماه بر روی سایت گروه تئاتر لیو قابل مشاهده است.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به اجرای هوتن شکیبا اشاره کرد که با استقبال حاضران در سالن موج نو همراه بود و اجرای موسیقی توسط گروه چاپ‌سیاه که لحظات خوشی برای تماشاگران رقم زد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز