خبرگزاری کار ایران

منوچهر شجاع در گفتگو با ایلنا:

بازنگری در بازسازی‌ سالن قشقایی جدی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۸۴۲

طبق طرح پیشنهادی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر مواردی شامل «جایگاه تماشاگران»، «اتاق‌های پشت صحنه» و «اتاق فرمان» نیازمند بازبینی و تغییر هستند.

پس از انتشار خبر توقف بازسازی سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر نگرانی‌هایی در ارتباط با دلایل این توقف و عملکرد گروه کارشناسان بازسازی ایجاد شده است. بیم‌هایی که یکی از طراحان صحنه تئاتر معتقد است با اجرایی شدن طرح پیشنهادی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر تا حد زیادی برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر شجاع، عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر درباره آنچه منجر به توقف بازسازی سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر شد؛ اظهار کرد: بعداز بازدیدی که داشتیم متوجه موارد فنی مهمی شدیم که باید در بازسازی رعایت می‌شد اما به هر دلیل مغفول مانده بود. بنابراین موارد را در جلسه‌ای با مسئولان در میان گذاشتیم که پذیرفتند بازسازی باید فعلا متوقف شود تا بعد از ارائه طرح انجمن طراحان و مقایسه آن با طرح‌های قبل بهترین پیشنهاد برای طرح نهایی سالن قشقایی اجرایی شود.

این هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود حضور دو نهاد(دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای هنری مجموعه تئاترشهر) نمایندگان خانه تئاتر دیر به نظارت بر بازسازی پرداختند؛ بیان کرد: نکته‌ای که باید درنظر داشته باشیم این است که مدیریت کلی طرح بازسازی برعهده کدام یک از این نهادها قرار دارد. به هر حال دفتر طرح‌های عمرانی ایده‌هایی داشتند که اجرا شده و مدیریت مجموعه تئاتر شهر هم حساسیت زیادی در این رابطه از خود نشان داده است. اصولا تشکیل شورای هنری در همین جهت بوده ولی خانه تئاتر از جایی وارد شد که بخشی از کارها پیش رفته بود.

طراح صحنه نمایش «مردی برای تمام فصول» با بیان اینکه کسی از انجمن طراحان مشارکتی طلب نکرده بود؛ گفت: ما بعد از طرح درخواست راه‌اندازی کارگاه دکور و لباس بیشتر در جریان مسائل قرار گرفتیم و درست بعد از این بود که طی بازدید از مجموعه متوجه شدیم در بازسازی انجام شده مواردی وجود دارد که از نظر فنی حتما باید درنظر گرفته شود. به همین دلیل پیشنهادهای خود را مطرح کردیم و قرار شد بررسی‌های لازم در جلسه‌ای مشترک صورت بگیرد که البته بازسازی تا آن زمان به طور موقت متوقف است.

شجاع خاطرنشان کرد: خانم مقتدی بسیار دلسوزانه پذیرای موارد بود و تلاش زیادی داشت تا همه گروه‌های درگیر در طرح بازسازی ترغیب شوند که ادامه کار فعلا میسر نیست؛ همه امیدوار هستند بهترین طرح برای سالن قشقایی اجرایی شود.

طراح صحنه برگزیده تئاتر ایران در سال ۸۸ درباره تغییرات احتمالی سالن قشقایی بیان کرد: جهت سالن باید کاملا برعکس چیزی باشد که الان اتفاق افتاده و این مستلزم بازنگری در بخشی از بازسازی صورت گرفته است. مواردی شامل «جایگاه تماشاگران»، «اتاق‌های پشت صحنه» و «اتاق فرمان» ازجمله قسمت‌های نیازمند بازبینی و تغییر هستند و ما تلاش داریم طرح پیشنهادی انجمن کمترین بار مالی و بازسازی مجدد را به همراه داشته باشد.

این هنرمند تصریح کرد: جای امیدواری است که ما در جریان بازسازی سالن قشقایی قرار گرفتیم چون اگر کار تمام می‌شد و سپس با نتیجه نهایی مواجه می‌شدیم تقریبا دیگر کاری از دست هیچکس ساخته نبود. اما خانم مقتدی دلسوزانه نظرهای ما را پی‌‌گیری کردند و با توضیحاتی که ارائه دادیم؛ قانع شدند ادامه بازسازی سالن قشقایی به این شیوه صحیح نیست.

شجاع در پایان با ابراز اطمینان از اینکه طرح انجمن طراحان برای سالن قشقایی کاربردی‌تر از دیگر گزینه‌ها خواهد بود عنوان کرد: هر طرح و نقشه‌ برای سالن تئاتر باید با توجه به شناخت و کاربرد سالن مورد نظر باشد. بنابراین قرار است دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیات فنی و زیربنایی موجود مثل محل عبور لوله‌های آب و کابل‌های برق و… را توضیح دهند تا با طرح پیشنهادی انجمن و نقشه جدید تطبیق دهیم.

پریسا مقتدی چندی قبل ضمن اعلام خبر توقف بازسازی سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر از اختلاف نظر طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در بازسازی و توقف موقت فعالیت‌ها در این تالار خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز