خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «کامنت» در گفتگو با ایلنا:

قصد نداریم مانیفست صادر کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۱۱۴

پیش فرضی داریم که با آن وارد تمرین‌ها شدیم و این فرضیه قطعا در طول تمرین‌ دستخوش تغییر می‌شود؛ همین ماجرا وقتی به تماشاگر می‌رسد تحولی تازه پیدا می‌کند.

یوسف باپیری می‌گوید نمایش «کامنت» گسترش خشونت در جهان خارج از سالن نمایش را به واسطه آنچه با حضور تماشاگر و بازیگر در سالن و روی صحنه اتفاق می‌افتد بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف باپیری که با کارگردانی نمایش «کامنت» در بخش «تازه‌های تئاتر ایران» سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد؛ به ارائه توضیح درباره اجرای جدید گروه تئاتر «تازه» پرداخت و گفت: نمایش «کامنت» در راستای نمایش‌های گذشته گروه قرار دارد اما به‌طور کامل در گونه تئاتر مستند قرار نمی‌گیرد اما در فاصله‌ای دور از این گونه هم نمی‌ایستد. سعی کردیم به شیوه همیشگی گروه وفادار باشیم و تمرین‌ها نیز در همین مسیر پیش می‌روند.

این کارگردان درباره موضوعی که در نمایش «کامنت» بررسی می‌شود؛ توضیح داد: باتوجه به پروژه گسترش خشونت در جهان گروه ما نیز این مبحثرا به عنوان فرضیه تلقی کرده و سعی می‌کند در حین تمرین‌ و اجرا به نوعی این فرض را درونی کرده و مسائل خود را از درون آن بیرون بکشد. تقریبا چیزی شبیه به آنچه در نمایش «ویران» اتفاق افتاد و بازیگران به بررسی رفتارهای اجتماعی پرداختند.

باپیری با بیان اینکه گروه تئاتر تازه سعی دارد چگونگی بیان مسائل اجتماعی روی صحنه را بررسی ‌کند؛ اظهار کرد: چگونگی طرح مسائل اجتماعی که خارج از سالن اجرا جریان دارد با مخاطب داخل سالن همواره یکی از مواردی بوده که گروه ما به بررسی و طرح آن علاقه داشته که در نمایش «کامنت» نیز دنبال شده است. ما در این اجرا به نوعی تلاش داریم خودمان را بیان کنیم.

او افزود: اینکه چگونه پروژه گسترش خشونت در سطح جهان با رفتارهای اجتماعی روزمره ما پیوند می‌خورد. کنش‌های شکل گرفته تحت تاثیر این جریان در فضای مجازی و خارج از آن بی‌شک نشان دهنده گسترش این فضا در جهان معاصر است.

کارگردان نمایش «ویران» با تاکید بر اینکه گروه به هیچ عنوان قصد صدور مانیفست در این رابطه ندارد و تنها تاثیر این روند را بر خود به عنوان یک نهاد کوچک اجتماعی بررسی می‌کند؛ خاطرنشان کرد: بنابر این پیش فرضی داریم که با آن وارد تمرین‌ها شدیم و این فرضیه قطعا در طول تمرین‌ دستخوش تغییر می‌شود. همین ماجرا وقتی به تماشاگر می‌رسد تحول تازه پیدا می‌کند که موجب می‌شود همه ما در هنگام اجرا کنشگر باشیم.

باپیری در انتها گفت: به این ترتیب هنگام اجرا مشارکتی شکل می‌‌گیرد که موجب می‌شود تصمیم بگیریم اگر قرار است رویه‌ای تغییر کند همه همراه یکدیگر در آن مسیر حرکت کنیم.

هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، بهرام افشاری، ستاره پسیانی و بهار کاتوزی در این نمایش به کارگردانی یوسف باپیری ایفای نقش می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز