خبرگزاری کار ایران

آنچه در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر فجر گذشت؛

سرگردانی خبرنگاران، غیبت فرزاد حسنی و حذف جایزه گریم!

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۰۹

با آغاز مراسم نمایندگان رسانه‌های جمعی همچنان به داخل سالن برگزاری راه پیدا نکردند که این اتفاق موجب شد پس از هماهنگی با خبرگزاری‌ها و در اعتراض به این اتفاق تا روشن شدن تکلیف در سالن انتظار تالار وحدت تجمع کنند.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ شب گذشته(۱۲ بهمن) به پایان رسید اما این رویداد حواشی زیادی داشت که باید به‌صورت جداگانه و بیرون از گزارش اصلی مراسم منعکس می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گرچه نخستین اتفاق در مراسم اختتامیه جشنواره آغاز نشدن برنامه در زمان از قبل اعلام شده توسط مسئولان برگزاری بود؛ اما خبرنگاران که ابتدا به محل انجام ماموریت خود راه پیدا نکرده بودند؛ با نیم‌نگاهی به داخل سالن محل برگزاری اختتامیه متوجه شدند اجرای مراسم برعهده عباس سجادی(مدیر فرهنگسرای نیاوران) گذاشته شده و خبری از فرزاد حسنی نیست.

اردشیر صالح‌پور(دبیر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر) چند روز پیش از فرارسیدن روز پایانی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود فرزاد حسنی(بازیگر و مجری) کار اجرای اختتامیه این رویداد را برعهده خواهد داشت.

سرگردانی اهالی رسانه در تالار وحدت

اما درحالیکه نمایندگان رسانه‌های جمعی برای حضور در جایگاه ویژه حضور یافتند؛ با افرادی مواجه شدند که به همراه خانواده خود جایگاه ویژه خبرنگاران را اشغال کرده و در پاسخ به گلایه‌ها عنوان می‌کردند میهمان مسئولان معاونت امور هنری هستند و صندلی خود را ترک نمی‌کنند.

خیلی ساده بود. مسئولان برگزاری مراسم اختتامیه فردی را مقابل ورودی جایگاه خبرنگاران قرار دهند تا مراجعه‌کنندگان پس رویت کارت خبرنگاری و بلیت به جایگاه خبرنگاران راه پیدا کنند.

در شرایطی که مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر آغاز شده بود؛ نمایندگان رسانه‌های جمعی همچنان به داخل سالن برگزاری راه پیدا نکردند که این اتفاق موجب شد پس از هماهنگی با خبرگزاری‌های خود و در اعتراض به این اتفاق تا روشن شدن تکلیف در سالن انتظار مجموعه تالار وحدت تجمع کنند. با گذشت حدود پانزده دقیقه از انتظار رسانه‌ها بعضی از مسئولان و مدیران قدیمی‌تر اداره کل هنرهای نمایشی به میان جمع آمدند اما از توضیح درباره دلیل اتفاق رخ داده خبری نبود.

همچنین قطب‌الدین صادقی، کارگردان و مدرس تئاتر نیز در این جمع حاضر شده و از مسئولان درخواست کرد تا شرایط حضور اهالی رسانه در جایگاه تعیین شده را فراهم کنند. خبرنگاران نیز اعلام کردند تا زمانی همراهی کرده و منتظر برطرف شدن کاستی رخ می‌مانند که سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نشده باشد؛ در غیر این صورت تالار وحدت را ترک خواهند کرد.

با گذشت حدود ۳۰ دقیقه از ماجرای رخ داده جایگاه خبرنگاران با وارد عمل شدن افراد شناخته شده و قدیمی اداره کل هنرهای نمایشی برطرف شد.

نماینده رسانه‌ها از اواسط(ساعت ۹:۱۵) سخنرانی اردشیر صالح پور، دبیر جشنواره وارد سالن شدند. جایی‌که طولانی شدن سخنرانی صالح‌پور نیز موجب نارضایتی مردم و حاضران شده بود که واکنش او را به همراه داشت. صالح‌پور در همین رابطه خطاب به تماشاگران بیان کرد: یکی از اصول ابتدایی تئاتر این است که وقتی بازیگر روی صحنه مشغول ادای دیالوگ‌ است بازیگر دیگر به احترام او سکوت می‌کند.

اما درنهایت از تماشاگران بودند که در واکنش به طولانی شدن سخنرانی‌ها کف می‌زدند تا سخنران کوتاه‌تر سخن بگوید.

درخواست مسعود فروتن برای توجه به تله تئاتر

مسعود فروتن که به عنوان یکی از اهداکنندگان جایزه بخش عکس، پوستر و انگاره نگاری روی صحنه تالار وحدت رفته بود پس از تقدیر از برگزیدگان اظهار کرد: خیلی تاسف خوردم چون جای تله تئاتر را همچنان خالی دیدم که جا دارد همه با هم اعتراض نه بلکه خواهش کنیم تله تئاتر بار دیگر راه بیفتد.

فروتن در پایان گفت: به‌عنوان یک کارگردان قدیمی معتقدم تله تئاتر آبروی تئاتر و تلویزیون است که امیدوارم بار دیگر فعال شود.

اعتراض به حذف جایزه گریم بخش بین‌الملل

ماریا حاجیها از هنرمندان شناخته شده عرصه گریم و طراحی چهره نیز یکی دیگر از افرادی بود که با حضور روی صحنه تالار وحدت و پس از دریافت جوایز گریم اظهار کرد: سی سال است در این حرفه فعالیت می‌کنم و تا به امروز جایزه بخش گریم در جشنواره لحاظ نشده بود که این اتفاق در جشنواره سی‌وسوم افتاد و من بسیار خوشحالم.

این هنرمند سپس خطاب به اردشیر صالح‌پور که کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته بود؛ بیان کرد: گویا در بخش بین‌الملل کاندیدایی داشتیم که متاسفانه در لحظات آخر حذف شده و آنچه ما می‌خواهیم پاسخ شما به این سوال است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟

حاجیها در پایان جایزه خود را متعلق به واحد گریم سالن‌های تئاتر شهر، تالار وحدت و تماشاخانه سنگلج دانست که همواره در آنها مشغول فعالیت است.

اجرای رقص لِزگی پنج نوجوان یکی تز بخش‌های در نظر گرفته شده در مراسم بود که با استقبال مخاطبان روبرو شد.

بعد از پایان این اجرا، یکی از نوجوانان در حلی که نفس نفس می‌زد عنوان کرد: در پنج جشنواره شرکت کرده‌ایم و اجرا داشتیم و جایزه گرفتیم اما فقط یک تندیس جشنواره تئاتر فجر کم داریم. بعد از این اظهارات بود که یکی از مسئولان تندیسی به این نوجوان هدیه داد.

تفاوت حضور بازیگر با تجربه روی صحنه و یاد از گریمور حذف شده بخش بین‌الملل

تفاوت حضور بازیگران مرد برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره سی و سوم نیز یکی دیگر از مواردی بود که در مراسم اختتامیه به چشم آمد. خسرو شهراز که با تومانیه و وقار روی سن حاضر شد پس از بوسیدن خاک صحنه به جایگاه رفت و گفت: همواره گفته‌ام وقتی بازیگری در چنین جایگاهی قرار می‌گیرد کار سخت می‌شود و حضور من اینجا دلیل برتری بر دیگران نیست.

شهراز با تقدیر از معلم‌های خود همچون احد شفیعی و غلامحسین لطفی، جایزه بازیگری را به همسرش تقدیم کرد.

این هنرمند که جایزه خود را برای ایفای نقش در نمایش «اولیور توییست» دریافت کرده بود در پایان گفت: علاقه داشتم سارا اسکندری امشب روی صحنه می‌آمد؛ چون گریم او کمک زیادی به من کرده است.

ایران ای مرز پر گوهر، دور از تو اندیشه بدان

اما صحبت‌های الهام کردا و ستاره و اسکندری بعد از دریافت جایزه مشترک بازیگری زن در بخش بین‌الملل و آوازخوانی محمد مساوات روی صحنه تالار وحدت؛ پایان بخش حاشیه‌های رخ داده در مراسم اختتامیه بود. جایی که اسکندری عنوان کرد: ایران ای مرز پرگوهر؛ دور از تو اندیشه‌ی بدان؛ دور از تو اندیشه‌ی بدان و دور از تو اندیشه بدان. جای باران کوثری اینجا خالی است که اگر حضور او شکل‌گیری این مثلثبازیگری بین ما نبود شاید امشب جایزه دریافت نمی‌کردیم.

الهام کردا نیز پس از دریافت جایزه بازیگر خود عنوان کرد: از مهین صدری برای نگارش نمایش‌نامه و افسانه ماهیان کارگردان کار تشکر می‌کتم که این لحظه‌ها را خلق کردند.

اعتراض کارگردان جوان به تهمنا زنندگان در سامانه فروش بلیت

محمد مساوات که جایزه کارگردانی بخش بین‌الملل جشنواره را دریافت کرده بود به گلایه از بعضی کاربران یک سایت فروش بلیت پرداخت و گفت: ما چهل شب اجرا رفتیم اما هیچ حرفی نبود. دو اجرا در جشنواره تئاتر فجر داشتیم و من الان احساس فردی را دارم که احرام بسته است. گفتند کار کپی است اما شما فیلم این نمایش را ببینید که چقدر مزخرف است؛ از آنها که در سایت تیوال به ما تهمت زدند نمی‌گذرم.

اما در شرایطی که شهروز دل افکار برگزیده بازیگری در بخش «تازه‌های تئاتر ایران» جایزه خود را به محمود استاد محمد تقدیم کرده بود؛ مساوات اظهار کرد: از شهروز دل‌افکار نمی‌گذرم! من می‌خواستم جایزه‌ام را به محمود استاد محمد تقدیم کنم. این کارگردان جوان سپس شروع به خواندن آواز کرد که بعد از آن اعتراف کرد به خوبی از پس کار برنیامده است.

پایان جشنواره‌ پرحاشیه…

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سرانجام با تمام فراز و نشیب‌ها به کار خود پایان داد اما شاید بتوان ظریف‌ترین اشاره‌ها و جمع‌بندی وقایع رخ داده در این دوره را در خودداری علی مرادخانی، معاون امور هنری و اتفاقا بخشی از سخنرانی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه کرد. جایی که جنتی خطاب به مدیران هنری و فرهنگی گفت: باید اعتراف کرد در این سال‌ها چنان که بایسته و شایسته است حامی این هنر نبوده‌ایم و آن را در مظلومیتش‌‌ رها کرده‌ایم. از همین‌رو، از مدیران حوزه فرهنگ و هنر در تمام نهاد‌ها می‌خواهم از یک‌سو، آستانه تحمل خویش را در شنیدن نقدهای بجا و نابجا ارتقا دهند و از سویی دیگر، بیش از هر زمان حامی و پاسخ‌گوی اهالی تئا‌تر باشند. تئا‌تر شایسته بی‌مهری نیست. باید به نقطه‌ای برسیم که ضوابط جای سلیقه‌ها را بگیرد و جابه‌جایی‌ افراد تأثیری در روند رو به جلوی تئا‌تر کشور نداشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز