خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با دادگر، کرمی و خلیلیان مطرح شد؛

اولویت‌های مدیرکل جدید هنرهای نمایشی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۷۷۹

دادگر: آیا معاون امور هنری با تزریق بودجه، از مدیری که برنامه دارد برای اجرای برنامه‌ها حمایت می‌کند؟ / کرمی: زمانی کشور درگیر جنگ تحمیلی بود اما اجرای نمایش در آن دوران با جهش مواجه شد / خلیلیان: ما سه مسئله و خواسته مشخص داریم.

آرش دادگر(مدرس، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر)، شهرام کرمی(نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و مدیر فرهنگی) و سامان خلیلیان به نمایندگی از هنرمندان تئاتر خیابانی؛ سه اولویت جدی مدیرکل جدید هنرهای نمایشی جدید را از نگاه خود مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش دادگر؛ موفقیت یا ناکامی مدیرکل هنرهای نمایشی را در گروی حمایت جدی معاون امور هنری و تلاش او برای تامین امکانات مورد نیاز مدیر جدید دانست و گفت: صحبت من با معاون امور هنری است، چراکه وضعیت اداره کل هنرهای نمایشی از زمان حضور حمید شاه‌آبادی تغییر کرد و امور این خانواده دیگر در مرکز هنرهای نمایشی انجام نمی‌شد؛ بلکه معاونت امور هنری همه چیز را در دست گرفت که امیدوارم در دوره مهدی شفیعی این اختیارات بازگردد.

این هنرمند با طرح پرسشی از معاون امور هنری بیان کرد: قرار است شما در این میان چه کاری انجام دهید؟ آیا با تزریق بودجه و حمایت‌های گوناگون از مدیری که برنامه دارد؛ شرایط اجرای برنامه‌ها را فراهم می‌کنید؟

او تصریح کرد: یک زمان شما فردی را به عنوان مدیرکل انتخاب می‌کنید که قرار است تمام مناسبات رفتاری و ساختاری را به او آموزش دهید. اما زمانی فردی به این سمت انتخاب می‌شود که سال‌ها در جریان امور قرار داشته، ساختارها را می‌شناسد و نیازی به آموزش ندارد. اما آیا امکانات مورد نیاز برای عملکرد صحیح در اختیارش گذاشته خواهد شد؟

دادگر به نیازهای اساسی خانواده تئاتر اشاره کرد و گفت: بازگشت شوراهای ساخت و حمایت از تولید آثار هنری، یکی از مهمترین مواردی است که قطعا در گام نخست باید به آن توجه جدی شود. ایجاد کمپانی‌های تئاتری و شناسایی گروه‌های نمایشی یکی دیگر از مواردی است که نیاز اساسی تئاتر کشور در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

او افزود: باتوجه به مشکلات خانواده تئاتر در زمینه سالن‌های نمایشی نیاز اساسی به حمایت از سالن‌های نیمه خصوصی برای تبدیل شدن به سالن‌های خصوصی احساس می‌شود و در زمینه تشویق افراد برای افزایش و تاسیس چنین سالن‌هایی نیازمند برنامه هستیم.

کارگردان نمایش هملت به بازسازی مجموعه تئاترشهر اشاره کرد و گفت: ما در شرایطی با یکدیگر صحبت می کنیم که بازسازی مجموعه تئاترشهر تا این لحظه به اتمام نرسیده و شش ماه است سه سالن نمایشی را از دست داده‌ایم و متاسفانه مشخص نیست این تعمیرات و بازسازی چه زمان به اتمام می‌رسد.

دادگر خاطرنشان کرد: اینجاست که باید به مدیران بالادستی گفت اگر شما طبق قول و وعده‌ای که می‌دهید؛ عمل نکنید دیگر نمی‌توان به وعده‌ها و گفتار شما اعتماد کرد. من بسیار به آقای شفیعی امیدوارم و می‌دانم از خانواده تئاتر هستند و به امور نمایشی آشنایی دارند، اما قطعا باید حمایت همه‌جانبه مدیر بالادستی وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر نیاز تئاتر به مدیری با حداقل برنامه سه ساله اظهار کرد: وقتی که مدیر جدید برنامه می‌دهد برای پیشبرد اهداف خود نیازمند بودجه است؛ اما آیا منِ مدیر بالاتر توان جذب و انتقال این منابع را دارم؟ آیا قلب شیر وجود دارد که به‌عنوان پشتوانه از این جریان حمایت کند یا قرار است با هر تق و توقی خود را کنار بکشیم؟

کارگردان نمایش «کالون و قیام کاستلیون» به یکی از ضعف‌های مدیریت فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه برنامه‌ها همواره معطوف به این است که امروز را بگذارنیم و امسال تمام شود. مثل صحبت‌های مدیرکل سابق که در نشست رسانه‌ای خود سال ۹۳ را از دست رفته دانست و گفت باید برای سال ۹۴ برنامه‌ریزی کنیم.

دادگر در پایان بار دیگر پرسش خود از معاون امور هنری را تکرار کرد و گفت: آقای مرادخانی شما مدیرکل هنرهای نمایشی را عوض کردید اما همه می‌دانیم اگر بودجه مورد نیاز برای پیش‌برد برنامه‌ها تامین نمی‌شد؛ ایشان نمی‌توانست برای سال ۹۴ کاری از پیش ببرد که امیدوارم این امکانات حداقل در اختیار مدیرکل جدید قرار بگیرد.

شهرام کرمی(مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) نیز در ارتباط با اولویت‌های کوتاه‌مدت تئاتر کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در دستور کار مدیرکل جدید قرار بگیرد نیاز جشنواره تئاتر فجر به تغییرات اساسی بعد از سی و سه دوره برگزاری است. از طرفی به نظرم هرچه سریعتر باید دبیر سال آینده را معرفی کنیم تا امور را برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی در شان تئاتر ایران آغاز کند.

او ادامه داد: روشن کردن وضعیت گروه‌های نمایشی و تشویق دولت برای حمایت از آثار هنری در سالنهای دولتی و خصوصی دیگر از مواردی هستند که در کوتاه‌مدت باید برای آن استراتژی و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و سپس به سراغ برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تئاتر کشور برویم.

کرمی؛ تدوین یک آیین‌نامه جدی و عملیاتی برای اجرای آثار نمایشی در سالن‌های تئاتر را در شرایط فعلی بسیار مهم دانست و گفت: ما در این حوزه دچار خلاء‌ هستیم و نمی‌دانیم گروه‌ها طبق چه ضوابط و با چه شرایطی امکان اجرا در سالن‌های گوناگون را به دست می‌آورند. ملاک و آیین‌نامه مشخص سالن‌های نمایشی ما برای فراهم کردن امکان اجرا چیست؟

این مدیر هنری ضمن ابراز خوشحالی از حضور مهدی شفیعی به‌عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی بیان کرد: یکی از نکات مثبتی که در صحبت‌های ایشان هم مشاهده می‌شد؛ این بود که اذعان داشت شرایط مالی تئاتر به هر نحو که باشد باید مطابق با آن برنامه‌ریزی کنیم و مسائل را به گونه‌ای پیش ببریم که به نفع تئاتر کشور باشد.

کرمی تصریح کرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی ما در دوره‌های مختلف درحال تغییر بوده و هیچگاه ثبات را تجربه نکرده است؛ اما تئاتر همواره خود را با تغییرات وفق داده و کار خود را پیش برده است.

این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان با بیان مثالی ادامه داد: زمانی کشور درگیر جنگ تحمیلی بود اما همه به یاد داریم که اجرای نمایش در آن دوران با جهش مواجه شد و تعداد اجرای آثار نمایشی نسبت به سال‌های قبل‌تر به دو برابر رسید. این نکته نشان می‌دهد گاهی انگیزه هنرمندان در شرایط سخت غالب شده است. امروز که در تحریم به سر می‌بریم یا قیمت نفت کاهش داشته؛ نمی‌توان به توجه دولت امید داشت اما باید متناسب با شرایط برنامه‌ریزی کنیم.

کرمی در پایان گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد مدیرکل جدید هنرهای نمایشی از زمانی که حکم را دریافت کرده؛ کار خود را به سرعت شروع کرده چراکه آگاه است تئاتر کشور زمان برای از دست دادن ندارد و خوشبختانه آقای شفیعی با شناخت و سعه‌صدر می‌تواند امور را پیش ببرد.

سامان خلیلیان(رئیس انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر) به مسائل جدی هنرمندان این حوزه اشاره کرد و گفت: ما سه مسئله و خواسته مشخص داریم. نخست بازگشت اجراهای عمومی و روشن شدن وضعیت قرارداد هنرمندان تئاتر خیابانی که مثل دیگر هنرمندان تئاتر کشور امسال شرایط خوبی را سپری نکردند.

او ادامه داد: دومین مورد برنامه‌ریزی و بازنگری در ارتباط با برگزاری جشنواره‌ها و نحوه حضور گروه‌های تئاتر خیابانی در رویدادهای نمایشی کشور است که نیازمند بازنگری جدی و تغییر به نظر می‌رسد.

این کارگردان در انتها خواستار اعلام بودجه مستقیم تئاتر خیابانی شد و در ارتباط با سومین نکته موردنظر خود گفت: شناسایی گروه‌های تئاتر خیابانی که تمام مدارک آن آماده است بسیار مهم و از ضرورت‌های جدی است که امیدوارم هرچه سریعتر به آن توجه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز