خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «بیرون پشت در» مطرح کرد:

تئاتر این روزها آدرس غلط می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۴۵

تاکید کارگردان برای حضور بازیگران چهره گاهی از عدم اعتماد به توانایی‌اش نشات می‌گیرد. این روش که اگر فلان بازیگر را بیاوریم؛ فروش نمایش قطعی است برای من پذیرفتنی نیست.

ایمان اسکندری که با اجرای نمایش «بیرون پشت در» سه تندیس جشنواره سی و سوم تئاتر فجر را بدست آورد؛ درباره شروع مجدد اجرای عمومی این نمایش در تالار حافظ گفت: اجرای عمومی «بیرون پشت در» یکشنبه - ۲۶ بهمن - آغاز شد و بر اساس گفتگوها هفده اجرای دیگر خواهیم داشت. به این ترتیب باتوجه به تعداد اجراهای عمومی نمایش پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر درنهایت کار با حدود پنجاه اجرای عموم به پایان می‌رسد.

این هنرمند جوان که سال گذشته به دلایلی از اجرای نمایش «بیرون پشت در» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی منصرف شد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا خاطرنشان کرد: الان یک سال از این ماجرا گذشته و اصلا عصبانی نیستم؛ چون اتفاقی افتاد که موجب تغییر نگرش در من شد.

اسکندری تصریح کرد: از مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی راضی هستم که به من سالن ندادند و کاری کردند تا بدون حضور در این جشنواره دیده شوم و استقلال کامل خود را از تمامی مناسبات تئاتری حفظ کنم.

او با بیان اینکه برای دریافت سالن حافظ سه سال انتظار کشیده است؛ اظهار کرد: درآماتورژی و نگارش متن را از چند سال قبل آغاز کردم اما درنهایت زمانی شرایط اجرای عمومی نمایش فراهم شد که موفق شدیم حضور روی صحنه «بیرون پشت در» را در جریان جشنواره تئاتر فجر نیز تجربه کنیم. درنهایت هم سه تندیس بخش بین‌الملل این رویداد را از هیات داوران دریافت کردیم.

کارگردان «آنتروپی احساسات» به حضور هفت بازیگر تازه‌کار در نمایش «بیرون پشت در» اشاره کرد و گفت: این هفت بازیگر برای اولین بار حضور روی صحنه را تجربه کردند به یکی از ویژگی‌های کار ما بدل شدند. من هم از تلاش آنها راضی هستم و فکر می‌کنم باتوجه به وضعیت موجود بهترین روش کار کردن با چنین بازیگرانی است. چون با تمام توان و انرژی در تمرین‌ها حاضر می‌شوند.

او افزود: متاسفانه تئاتر ما این روزها وارد مناسبات غلطی شده و فرمول‌های خاصی را پیشنهاد می‌دهد. من به هیچ وجه علاقه ندارم از روش‌های موجود پیروی کنم و این علاقه را از نخستین نمایش نشان دادم.

اسکندری تصریح کرد: به نظرم بازیگرانی که در کنار ما اولین تجربه خود را پشت سر می‌گذاشتند؛ خیلی بهتر از بسیاری چهره‌های شناخته شده زمان و انرژی گذاشتند. این اتفاق شاید با حضور افراد شناخته شده و چهره رقم نمی‌خورد و قطعا وضعیت تغییر می‌کرد.

برگزیده کارگردانی جشنواره تئاتر فجر به تاکید بعضی کارگردانان برای استفاده از بازیگران چهره اشاره کرد و گفت: گاهی چنین تاکیدی از عدم اعتماد کارگردان به توانایی‌اش نشات می‌گیرد. این روش که اگر فلان بازیگر را بیاوریم فروش نمایش قطعی است نگاه نادرستی به نظر می‌رسد و حداقل برای من پذیرفتنی نیست.

او ادامه داد: گرچه نمی‌توان منکر اهمیت مسائل اقتصادی شد اما این مسئله نمی‌تواند به هدف تبدیل شود بلکه اصل چیز دیگری است. حقیقت آنچه باید روی صحنه اتفاق بیفتد برای من و گروه اهمیت بیشتری داشت؛ چنانچه شاهد بودیم توماج دانش بهزادی یک سال وقت خود را صرف تمرین کرد.

اسکندری اظهارات بعضی مدیران درباره بی‌نیازی تئاتر به حمایت‌های دولتی را اشتباه دانست و گفت: چنین گفته‌ای خیانت به تئاتر است چون دولت طبق قانون وظیفه دارد با پرداخت کمک هزینه‌ به گروه‌های نمایشی از تئاتر حمایت کند. آنچه گاهی باعنوان حرکت به سوی تئاتر خصوصی به گوش می‌رسد فقط برای رفع مسئولیت است.

این کارگردان در انتها بیان کرد: اگر کمپانی‌های تئاتر خصوصی داشته باشیم و چرخه صحیح اقتصادی تئاتر با حمایت دولت شکل بگیرد آن زمان می‌توانیم درباره واگذاری درآمد به گروه‌ها صحبت کنیم. اما اینکه شرایط را به سمت حضور چهره‌ها برای جذب تماشاگر و فروش سوق دهیم پذیرفتنی نیست.

نمایش «بیرون پشت در» هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز