خبرگزاری کار ایران

هنردوستان بروجردی درگذشت عبدالمحمد آیتی را تسلیت گفتند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۴۹

بی‌گمان، علامه استاد عبدالمحمد آیتی، گوهر ناب و ستارهٔ فروزان آسمان دانشی مردمانِ نام‌آور و فرهیختهٔ بروجرد است که یاد و نامش همواره در ذهن و زبان مردمِ با فرهنگ بروجرد باقی خواهد ماند.

ایلنا: کانون هنرمندان و فرهنگ مداران بروجردی به همراه انجمن بروجردی‌های مقیم مرکز پیام تسلیتی برای درگذشت عبدالمحمد آیتی نویسنده و مترجم منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ متن این پیام به شرح زیر است:

بزرگ بود، و از اهالی امروز، و طعم آب و زمین را چه خوب می‌فهمید.
(سهراب سپهری)
علامهٔ ذوفنون، شکوه فرهنگ و ادب پارسی، استاد عبدالمحمد آیتی بروجردی بی‌گمان از مصادیق این شعر نغز پارسی است که:
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند نیاید

دانشی مردی که تعلیم و تعلم را از حوزه‌های پربار علوم اسلامی آغاز کرد و پس از خوشه چینی از محاضر برخی از عالمان ادیب حوزه‌های علمیهٔ بروجرد و قم تا عالیترین سطوح ادبیات عرب، به تحصیلات نوین دانشگاهی روی آورد، و در اندک مدتی در فنون ادب پارسی و عربی به جایگاهی رفیع دست یافت.

ذهن پویا و کاوشگر استاد عبدالمحمد آیتی، چهارچوب آموزش‌های مزبور را برنمی‌تابید، از همین رو برخی از زبان‌های اروپایی و شرقی را نیز با مهارت کامل فرار گرفت و به ترجمهٔ آثار مهمی از زبان‌های مذکور اهتمام نمود، که حاصل این تکاپوهای ژرف در حوزه‌های تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی، ادب معاصر ایران و کشورهای اروپایی و جهان اسلام، بیش از هفتاد عنوان تألیف، ترجمه، پژوهش و مقاله است که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها به چاپ رسیده، و حتی برخی از آن آثار از جمله ترجمهٔ نفیس استاد از قرآن کریم و نهج‌البلاغه و صحیفهٔ سجادیه به چاپ‌های مکرر رسیده است.

استاد عبدالمحمد آیتی به کنکاش و تحقیق در تاریخ اجتماعی و گویش شهر و دیار خود نیز علاقه‌ای وافر داشت، گرچه فرصت چندانی نیافت تا حاصل آن تتبعات را در قالب نوشته‌ای منسجم فراهم آورد، اما همواره در دیدار‌ها و گفت‌وگوهای دوستانه، جستارهایی از آن یافته‌های ارزشمند را عمدتاً در قالب خاطره بیان می‌کرد، و‌گاه شعرهایی شیرین و پر مایه که به لهجهٔ بروجردی سروده بود، نیز چاشنی آن می‌نمود.

بی‌گمان، علامه استاد عبدالمحمد آیتی، گوهر ناب و ستارهٔ فروزان آسمان دانشی مردمانِ نام‌آور و فرهیختهٔ بروجرد – سرزمین فرزانگان – است که یاد و نامش همواره در ذهن و زبان مردمِ با فرهنگ بروجرد باقی خواهد ماند.
کانون هنرمندان و فرهنگ مداران بروجردی و انجمن بروجردی‌های مقیم مرکز کوچ عارفانهٔ این عالم نِهریر و استاد بی‌بدیل فرهنگ و ادب پارسی را به جامعهٔ فرهنگی و دانشگاهی ایران و تمامی احیاگران میراثفرهنگی ایرانی – اسلامی با اندوه فراوان تسلیت می‌گوید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز