خبرگزاری کار ایران

سیدصادق خرازی:

کتابخانه ملک؛ فخر دنیای اسلام و مرهون عنایات امام رضا(ع) است

کد خبر : ۱۰۵۶۸۴

همه اهل کتاب و پیروان ادیان دیگر نیز علاقه و ارادت بسیاری به ساحت مقدس این امام همام دارند. ما هم هر چه از موفقیت و برکت در سرزمینمان داریم به دلیل توجه خاص امام رضا علیه‌السلام به کشور و مردم این سرزمین است.

ایلنا: گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و مراسم پایانی جشنواره ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در شرایطی در این موقوفه آستان قدس رضوی برگزار شد که دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی به ویژه سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای دیگر در این برنامه، حضور داشتند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، در مراسم پایانی پنجمین جشنواره فرهنگی‌ - ‌هنری ماه هشتم؛ «سید‌صادق خرازی» رییس هیات مدیره موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید‌حسین شاهمرادی»، «محمد معتمدی» مناجات‌خوان و خواننده نواهای سنتی ایران، «نسرین دست‌غیب بهشتی» از واقفان و اهداکنندگان آثار تاریخی به این موقوفه آستان قدس رضوی و سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای دیگر در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک حضور داشتند. این سفیران از کشورهای ایتالیا، هلند، ونزوئلا، بولیوی و فنلاند و رایزنان فرهنگی کشورهای سوییس، ایتالیا، ونزوئلا و فنلاند بودند.

رییس هیات مدیره موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم، روز میلاد با سعادت امام رضا علیه‌السلام را روز تولد شیعه عنوان کرد و گفت: این روز مبارک و مقدس، روز تولد شیعه در سرزمینی است که مردمش از بدو تولد اسلام، شیفته خاندان پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم شدند.

وی افزود: زندگی امام رضا علیه‌السلام همچون دیگر معصومین و اهل بیت پیامبر، دارای پیچیدگی‌ها و رموز خاصی است که کمتر در تاریخ به این جنبه پرداخته شده است. خوب است مورخان و اهل کتاب و قلم به چیستی و چرایی حضور حضرت در سرزمین ما بیشتر توجه کنند.

«خرازی» ارادت و علاقه به امام رضا علیه‌السلام را جهان‌شمول توصیف کرد و افزود: امام رضا علیه‌السلام فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست. علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، سلطان ایران و جهان و همه دل‌های آزاده است. همه اهل کتاب و پیروان ادیان دیگر نیز علاقه و ارادت بسیاری به ساحت مقدس این امام همام دارند. ما هم هر چه از موفقیت و برکت در سرزمینمان داریم به دلیل توجه خاص امام رضا علیه‌السلام به کشور و مردم این سرزمین است.

خرازی همچنین در توصیف کار بزرگ حاج حسین آقا ملک در وقف این مجموعه گران‌سنگ در آستان قدس رضوی یادآور شد: این مرد بزرگ همه هست و نیست خود را وقف ساحت ملکوتی هشتمین ماه تابان ولایت کرد. وقف یکی از مهم‌ترین اقدامات بشر است و ایرانیان نقش اسطوره‌ای در تاریخ وقف دارند ولی متاسفانه در دوران معاصر با نوعی بی‌توجهی نسبت به این امر مهم روبه‌رو شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌ترین افرادی که در دوره معاصر در این امر الهی همت والا و توجه ویژه داشته‌اند، حاج حسین آقا ملک و آیت‌الله مرعشی نجفی‌اند. این مرجع جلیل‌القدر عالم تشیع بدون اغراق بزرگ‌ترین کتابخانه نسخ خطی جهان را با بیش از ۱۳۰ هزار کتاب و رساله که از این تعداد سهم کتاب‌های خطی ۶۰ هزار جلد است را دایر کرد. این دو بزرگ‌مرد، بزرگ‌ترین خادمانی بودند که نقش مهمی در گسترش عرصه فرهنگی و عمیق شدن گستره علم و دانش در این سرزمین داشته‌اند.

به گفته او، کتابخانه و موزه ملی ملک که موجودیت خود را به همت حاج حسین آقا ملک و به ویژه عنایات ویژه حضرت حق و انفاس ملکوتی امام رضا علیه‌السلام دارد، یکی از موجبات فخر دنیای اسلام است.

اجرای برنامه روایت‌خوانی ضمانت‌نامه آهو توسط «وحید جلیلوند» از هنرمندان کشور، از دیگر برنامه‌هایی بود که لحظاتی روحانی و دلپذیر را بر این آیین مقدس ارزانی داشت. این بازیگر و دوبلور جوان کشور که علاقه‌مندان به عرصه هنر، بازی وی را در سریال «نردبام آسمان» در نقش غیاث‌الدین جمشید کاشانی از یاد نخواهند برد، با صدایی رسا و دلنشین و حسی غریب پنج حکایت را با مضامین آهو و صیاد برای حاضران روایت کرد.

در این مراسم همچنین از نسرین دست‌غیب بهشتی که تعداد زیادی از آثار تاریخی و موزه‌ای را به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کرده است، تقدیر شد.

رونمایی از نمایشگاه مجازی سکه‌های تاریخی صفویان و عباسیان و تور مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک در وب‌سایت این موقوفه و رونمایی از کتاب‌های «دو نگاره» و «شفاخانه؛ گیاهان دارویی به روایت طب اسلامی» از دیگر برنامه‌های ویژه‌ این مراسم بود.

«علی صداقت‌بین» مسوول فناوری اطلاعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک که مسوولیت اجرا و نظارت تور‌ها و نمایشگاه مجازی را برعهده داشت، راه‌اندازی این تور را در جهت گسترش فعالیت‌های موسسه در فضای مجازی برشمرد و افزود: این‌کار برای نخستین بار است در این سطح انجام می‌شود. در این وب‌سایت با الهام از فضاهای موزه، مکان‌ها و آثار مورد توجه مخاطبان، نماسازی شده و توضیحاتی درباره دوره تاریخی آثار همراه با جزییات در زمینه کار گنجانده شده است. انتخاب آیتم‌ها و چرخش ۱۸۰ درجه آثار از دیگر ویژگی‌های این تور‌ها و نمایشگاه‌های مجازی در وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک است.

وی ادامه داد: بخش دیگری که همزمان با دهه کرامت روی وب‌سایت موسسه بارگزاری شده، فیلم‌خانه است. خاطرات نهفته در آثار، توضیحات مربوط به آثار به نمایش گذاشته شده در سالن تک اثر و مجموعه فوتوکلیپ‌ها با موضوعات مختلف از جمله امکانات گنجانده شده در این بخش از وب‌سایت‌اند.

در بخشی از این مراسم، «سید‌محمد‌مجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با گرامی‌داشت روز مبارک میلاد امام رضا علیه‌السلام، به معرفی مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده از سوی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دهه کرامت پرداخت.

وی؛ برگزاری نمایشگاه گیاهان شفابخش، ارایه خدمات مشاوره‌ای رایگان طب سنتی - ‌اسلامی، نمایش ۳۰ نسخه خطی از کتاب «قانون در طب ابن سینا» و شرح‌های نوشته شده بر آن به مناسبت هزارمین سال تدوین این کتاب ارزشمند، برگزاری نمایشگاه‌هایی از گنجینه‌های مختلف موسسه ملک، برپایی چهارمین نمایشگاه تک اثر با به نمایش گذاشتن نگاره «صید و صیاد»، برپایی نمایشگاه آثار اهدایی بانو نسرین دست‌غیب بهشتی، برپایی نمایشگاه سکه ولایت‌عهدی امام رضا علیه‌السلام و برگزاری نمایشگاه‌هایی در استان‌های دیگر کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های این موقوفه متعلق به آستان مبارک علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در این دهه برشمرد.

مناجات‌خوانی «محمد معتمدی» خواننده موسیقی سنتی ایران در وصف وجود مبارک علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، فضا را از شمیم ناب محمدی معطر کرد و آرامشی قدسی به قلب‌های ارادتمندان هشتمین ماه آسمان امامت بخشید.

وی پیش از اجرای برنامه خود، در چند جمله شرح دلدادگی خانواده هنر را به خاندان پاک پیامبر عظیم‌الشان اسلام اینگونه ابراز کرد: همه هنرمندان از ابتدای ورود اسلام به این سرزمین در هر زمینه‌ای و در اندازه توان، ارادت خود را به خاندان اهل بیت علیه‌السلام نشان داده‌اند. جامعه موسیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. من به سهم ناچیز خود به امام رضا علیه‌السلام قول داده‌ام که چند مناجات ویژه را به آستان ملائک‌پاسبان ایشان تقدیم کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز