خبرگزاری کار ایران

محمدهاشم اکبریانی خبرداد:

خاطرات لیلی گلستان در انتظار مجوز

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۵۲

از میان کتاب‌های تاریخ شفاهی که تا امروز به انتشار رسانده‌ام، لیلی گلستان پر مخاطب‌ترین بوده، اما مدتی‌ست مجوز تجدید چاپ آن را صادر نمی‌کنند. متن گفتگو با «محمدعلی سپانلو» نیز که اینجا مجوز نگرفت، خارج از کشور چاپ شد.

ایلنا؛ محمدهاشم اکبریانی(نویسنده و روزنامه‌نگار) سال‌ها وقت و توان خود را صرف گفتگو با مشاهیر ادبیات معاصر کرده و مجلدهای متعددی را در قالب کتاب‌های تاریخ شفاهی در گفتگو با چهره‌های شناخته‌ شده‌ی عالم ادبیات، به انتشار رسانده است اما هنوز نمی‌داند چرا برخی از این کتاب‌ها، با اقبال مخاطبان روبرو نبوده‌اند.

وی درگفتگو با خبرنگار ایلنا، درمورد وضعیت کتاب‌های تاریخ شفاهی منتشر شده در نشر ثالث، توضیح داد: پر مخاطب‌ترین کتاب در این مجموعه، کتاب تاریخ شفاهی در گفتگو با لیلی گلستان بوده که فکر می‌کنم چاپ پنجم آن هم تمام شده. ناشر مدت‌هاست پیگیر اخذ مجوز تجدید چاپ آن است اما اجازه صادر نمی‌شود. نمی‌دانم کتابی که چند نوبت چاپ شده، چرا باید اجازه‌ی تجدید چاپ نگیرد؟

اکبریانی با اشاره به سایر کتاب‌های تاریخ شفاهی‌اش گفت: کتاب «محمدعلی سپانلو» پس از پیگیری‌های مکرر سرانجام مجوز نگرفت و توسط خود ایشان در خارج از کشور به انتشار رسیده. کار فنی تاریخ شفاهی در گفتگو با منصور اوجی و زین‌العابدین موتمن نیز که به پایان رسیده و امیدوارم هرچه زودتر از سوی ناشر به ارشاد سپرده شود.

وی اضافه کرد: برخی از کتاب‌ها هم هنوز مراحل فنی‌شان انجام نشده یا به پایان نرسیده است؛ مثلا تاریخ شفاهی جواد مجابی و سیمین بهبهانی که متن آن در اختیار ناشر است و می‌بایست حروفچینی و سایر مراحل فنی را انجام دهد.

اکبریانی در پاسخ به این سوال که چرا کتاب‌های تاریخ شفاهی در ایران، هنوز مورد اقبال عمومی مخاطبان قرار نگرفته، اظهار داشت: خودم هم نمی‌دانم چرا استقبال آنطوری که فکر می‌کردم نبود. از میان کتاب‌هایی که در این حوزه به انتشار رسانده‌ام، غالبا در جلد یک متوقف شده و هنوز بعد از گذشت چند سال، چاپ اول‌شان در بازار موجود است؛ مثل گفتگو با مهدی غبرایی و عمران صلاحی.

این نویسنده ضمن بیان این مطلب که لیلی گلستان پرمخاطب‌ترین کتاب این مجموعه بوده، ادامه داد: عدم استقبال از تاریخ شفاهی، حتما دلایل مختلفی دارد. اما شاید یکی از این دلایل عدم تبلیغات مناسب باشد؛ اینکه رسانه‌ی ملی چهره‌هایی را که تفکراتش‌ان با تفکر‌های این سازمان همسویی ندارد، مطرح نمی‌کند. من که تا به حال ندیده‌ام تصویری از شمس لنگرودی، سیمین بهبهانی، لیلی گلستان و… یک بار هم که شده از تلویزیون پخش شود. حالا تبلیغ، پیشکش!

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارد رویه‌ی مصاحباتش‌ را ادامه دهد، گفت: به هیچ وجه. کار آنقدر دشوار است که ادامه‌ دادن این پروژه محال است. هنوز هم برخی از مصاحبه‌ها از قبل، باقی‌ست. مثل گفتگو با منوچهر آتشی و… که همچنان تدوین و تنظیم‌شان مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز