خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما صبح امروز درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۵۱

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما از روزنامه نگاران و پیش‌قراولان آزادی‌خواهی در ایران به دلیل بیماری درگذشت.

ایلنا:حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنمااز روزنامه نگاران و پیش‌قراولان آزادی‌خواهی در ایران، صبح امروز در در ۸۸ سالگی به دلیل بیماری درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنمابنیان‌گذار روزنامه حیات مسلمین بود. او قبل از انقلاب بارها دستگیر شد و بعداز ماجرای کودتای ۲۸ مرداد مدت زیادی در جزیره خارک تبعید بود. او پیوسته با مجموعه‌های نیروهایی که در نهضت ملی فعال بودند، همکاری داشت. سال‌ها در روزنامه کیهان،اکونومیست، مهر ایران، ندای حق، طوفان شرق، اقدام، پرچم اسلام، آیین اسلام و روشنفکر مقاله می‌نوشت. رهنما در دهه ۱۳۳۰، جمعیت «مسلم آزاد» را تأسیس کرد که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تعطیل شد. اوهمواره تلاش می‌کرد ارتباط رسانه‌ای نیروهای سیاسی مذهبی را فعال نگه دارد.

شهید عبدالحسین واحدی؛ مرد شماره ۲ فدائیان اسلام؛ دایی وی بود.

شیخ مصطفی رهنما از پیشگامان حمایت از فلسطین و عضو تشکیلات انتفاضه در ایران بود. بود. او تلاش می‌کرد مردم ایران را در جریان قضیه فلسطین قرار دهد.

در اسناد و خاطرات آیت‌الله هاشمی نیز از این فعال انقلابی یاد شده است. رهنما پس از ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین با ترجمه آیت‌الله هاشمی و به قلم اکرم زعتیر(از نویسندگان عرب) خود را به مصدق در قزوین می‌رساند و نسخه‌ای از کتاب را به او می‌دهد. دکتر مصدق پس از مطالعه کتاب؛ مبلغی را برای تبلیغ و خرید این کتاب در اختیار رهنما قرار داده و یادداشتی نیز بر کتاب می‌نویسد. بعدها این یادداشت در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد.

به گفته‌ی فرزند این پیشکوست آزادی‌خواهی؛ مراسم تشییع پیکر وی، فردا از منزل وی واقع در خیابان وحدت اسلامی به سمت بهشت زهرا(س) و قطعه ۸۷ برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز