خبرگزاری کار ایران

افشین علاء در نشست خبری مراسم بزرگداشت نیما:

زادگاه نیما باید محور فرهنگی کشور شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۷۱

بزرگداشت نیما صبح پنجشنبه ۹ آبان ماه در دانشگاه آزاد واحد نور برگزار می‌شود / یکی از اهداف ما از این سفر یادآوری اهمیت و ضرورت‌های موجود به مسئولان شهر نور و استان مازندران است / ابایی از پرداختن و برگزاری بزرگداشت شاعرانی چون فروغ و شاملو نداریم.

ایلنا: افشین علاء(دبیر برگزاری مراسم بزرگداشت نیما یوشیج) که قرار است به همت انجمن شاعران ایران در شهر نور از استان مازندران برگزار شود، دیروز(۷ آبان ماه) طی نشستی جزئیات این مراسم را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علاء در مورد این مراسم و چگونگی برگزاریش گفت: انجمن شاعران در مناسبت‌های مهم ادبی همه ساله برنامه‌های خاصی را ترتیب می‌دهد و یکی از مهمترین این برنامه‌ها مراسم تولد و سالگرد خاموشی نیما است زیرا برای اهالی ادبیات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: امسال تصمیم گرفتیم بزرگداشت نیما را به زادگاهش ببریم و این امکان را برای اهالی شهرستان نور و استان مازندران ایجاد کنیم که از نزدیک با شاعران و اعضاء انجمن آشنا شوند و ما نیز ضمن آشنایی با آنها آثار آنان را بشنویم.

این شاعر در ادامه به همکاری نهادها و سازمان های شهر نور و مازندران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد برگزاری این بزرگدشت با موافقت میراثفرهنگی در استان مازندران قرار گرفت زیرا این سازمان متولی خانه موزه نیما در روستای یوش و همچنین امور مربوط به این شخصیت ارزشمند است. همچنین استانداری مازندران، فرمانداری نور، شورای شهر(که از نظر ما مردمی‌ترین نهاد مدنی در کشور به شمار می‌آید) نیز از همان ابتدا از برگزاری این مراسم استقبال کردند و پیرو اقدامات صورت گرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور سالن اجتماعات خود را در اختیار ما قرار داد.

علاء ضمن ابراز گلایه نسبت به عدم هماهنگی برنامه بزرگداشت سلمان هراتی در تنکابن که با مراسم بزرگداشت نیما همزمان شده، اظهار داشت: سالروز تولد نیما(۲۱ آبان ماه) است اما به دلیل مقارن بودنش با ایام سوگواری در ماه محرم تصمیم گرفتیم این مراسم زودتر یعنی پنجشنبه ۹ آبان ماه برگزار شود. همچنین این جابجایی امکان بازدید از روستای یوش را بیشتر می‌کند زیرا یوش در یک منطقه کوهستانی واقع شده که در صورت افزایش بارش برف، با انسداد مسیر مواجه خواهیم بود.

دبیر این مراسم در مورد برنامه‌های تنظیم شده برای بزرگداشت نیما خاطرنشان کرد: مراسم از ساعت ۸:۳۰ صبح در دانشگاه آزاد شهر نور با حضور استاندار، رئیس شورای شهر و اعضای انجمن شاعران آغاز می‌شود و در ادامه پس از پخش فیلم مستندی در مورد نیما و زادگاهش ساعد باقری، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، عبدالجبار کاکایی و… سخنرانی‌های خود را ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از مراسم موسیقی محلی اجرا خواهد شد. همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم نمایشگاه صنایع دستی ترتیب داده شد و از نصرالهی(یکی از نقاشان برجسته معاصر) خواسته شده تا ۱۷ تابلو نفیس‌اش را در مورد آثار نیما در ورودی سالن به نمایش بگذارد. عصر پنجشنبه نیز دیدارهای صمیمانه و خصوصی اعضای انجمن و مسئولان شهری و فرهنگی شهر نور و استان مازندران با هدف آشنایی و تبادل نظر و پیشنهادات برگزار خواهد شد.

علاء در مورد اهمیت جایگاه نیما و با انتقاد به عدم توجه به این شخصیت ارزشمند در مدیریت‌های شهری و فرهنگی استان مازندران اظهار داشت: نیما صرفاً به دلیل برهم زدن قالب شعر کلاسیک برای ما ارزشمند نیست زیرا او تفکر و نگاه تاثیرگذاری بر اندیشمندان همزمان و پس از خود داشته است و می‌توان این تاثیرات را در آثار شاعران، هنرمندان و سینماگران معاصر دید. به تعبیر من نیما توانست هنر و ادبیات را از ابتذال و تکرار نجات دهد.

وی افزود: ما معتقدیم زادگاه نیما ظرفیت این را دارد که در استان و کشور محوریت فرهنگی پیدا کند. حتی با فراهم آوردن اقدامات رفاهی و گردشگری می‌توان سالانه جمع کثیری از علاقه مندان داخلی و خارجی را به این شهر جذب کرد البته این امر مستلزم ساخت هتل و سامان دادن خانه موزه نیما است که درحال حاضر شرایطی ابتدایی دارد.

این شاعر کودک و نوجوان درخصوص پیشنهادات انجمن شاعران به مسئولان استان مازندران گفت: نظر ما این است که در شهر نور بنیادی با نام نیما تأسیس شود که به صورت تخصصی آثار نیما و فعالیتهای مربوطه را ساماندهی کند. همچنین این بنیاد می‌تواند با به کارگیری نیروهای متخصص و زبده اتفاق‌های فرهنگی دیگر را نیز در سطح استان مدیریت کند. این اقدام خصوصاً با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید امکان پذیرتر می‌نماید و امیدواریم این اقدام امتحان موفقی باشد در راستای شعارهای فرهنگی دولت جدید.

وی ضمن بیان این مطلب که صرف نام گذاری یک خیابان به نام نیما کافی نیست، افزود: متاسفانه چه در جاده هراز و چه در شهر نور نشانه‌های چندانی برای راهنمایی گردشگران به زادگاه نیما یعنی روستای یوش وجود ندارد. همچنین جاده ارتباطی به این منطقه نیز با مشکلات متعددی روبرو است. بنابراین یکی از اهداف ما از این سفر یادآوری اهمیت و ضرورتهای موجود به مسئولان شهر نور و استان مازندران است.

وی ادامه داد: نیما علیرغم اینکه یک روشنفکر اشراف زاده بود هرگز از یوش جدا نشد و روحیه روستائیش را ترک نکرد آنچنان که در تک تک بندهای شعرش طبیعت زادگاه خود را به تصویر کشید. بنابراین ما باید به این عشق ادای دین کنیم و این مسئله مستلزم همت و درک مشترک مسئولان اجرایی، عمرانی و فرهنگی استان مازندران است.

علاء در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که «آیا انجمن شاعران قصد ندارد تا در جهت جمع آوری و تصحیح آثار به جامانده از نیما اقدامی صورت دهد و از این حیثبه مجادلاتی که سالها از سوی برخی افراد(خصوصاً شراگیم یوشیج) به کار مرحوم طاهباز وارد بوده است خاتمه دهد؟» افزود: گستردگی آثار نیما تا حدی است که جمع آوری آن مستلزم اقدامات و تلاش‌های فراوانی است. بنابراین این مسئله می‌تواند توسط بنیاد نیما که ما پیشنهاد تاسیس آن را دادیم پیگیری شود.

وی همچنین در رابطه با انتقادات پسر نیما گفت: به نظر من انتقاد به سیروس طاهباز و زحماتی که در مسیر جمع آوری آثار نیما کشیده است منصفانه نیست زیرا اگر ایشان نبودند معلوم نبود چه بر سر آثار نیما می‌آمد. اما اگر شراگیم واقعاً به این مسئله معترض است می‌تواند به عنوان پسر بزرگ نیما در تاسیس بنیاد نیما حضور و تاثیرگذار باشد ولی متاسفانه ایشان تاکنون به جز انتقاد به ناشران مختلف هیچ اقدام مثبتی را در خصوص حفظ و نشر آثار پدرش صورت نداده است.

علاء در پایان این مراسم در مورد وظیفه انجمن شاعران نسبت به برگزاری مراسم، همایش‌ و بزرگداشت برای بزرگان شعر فارسی اعلام کرد: انجمن در آینده قصد دارد فعالیتهای خود را حتی در خصوص شاعرانی چون فروغ فرخزاد و احمد شاملو ادامه دهد. ما نباید از نام‌ها ابایی داشته باشیم. شاید تفکرات سیاسی برخی از شاعران با تفکرات امروز ما همسو نباشد اما این دلیل نمی‌شود که از کنار شعر و جایگاه برجسته شان در ادبیات معاصر بگذریم.

وی ادامه داد: این اقدامات مستلزم آن است که تقسیم بندیهای مرسوم و اشتباه از بین برود. مثلاً این تصور که مذهبیون نباید به آثار فلان شاعر نزدیک شوند تصور اشتباهی است. مگر نه این است که طاهره صفارزاده به عنوان یکی از چهره‌های جهانی در حوزه پژوهش‌های قرآنی، دوستی های عمیقی با احمد شاملو داشته است؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز