خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

بیش از ۴۰ مقاله در کنگره علوم انسانی ارائه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۱۰

۱۲۱ مقاله، ۶۹ کتاب و ۷ پایان‌نامه(درمجموع ۱۹۷ اثر) در این کنگره شرکت دارند که مورد داوری قرار گرفته‌اند.

ایلنا: نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، صبح امروز؛ سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه؛ با حضور رضا…(رئیس کنگره) و عطاءالله رفیعی(دبیر علمی کنگره) برگزار شد و برنامه‌ها و اهداف این کنگره در این نشست مورد بحثو ارائه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست عطاءالله رفیعی درمورد بخش جایزه‌ای و تعداد شرکت‌کنندگان در دومین دوره از این کنگره توضیح داد: ۱۲۱ مقاله، ۶۹ کتاب و ۷ پایان‌نامه(درمجموع ۱۹۷ اثر) در این کنگره شرکت دارند که مورد داوری قرار گرفته است. همچنین از آنجایی که معمولا اساتید و برجستگان علمی شخصا متقاضی شرکت در این بخش نمی‌شوند، کارشناسان ما آثار برجسته‌ی اساتید را رصد کرده و تا کنون ۵ اثر را برای ارائه در کنگره انتخاب کرده‌اند.

وی درمورد اهداف این کنگره در بخش داوری‌ها و اعطای جوایز عنوان کرد: هدف ما از این بخش این است که در واقع حکم انگشتی را داشته باشیم که به قله‌های علوم انسانی اشاره می‌کند و از این حیثنتایج این بخش می‌تواند به پژوهشگران کمک‌ کند.

رفیعی با اشاره به تمایزات این دوره نسبت به دوره‌ی قبل، اظهار داشت: ما در این دوره به صورت متمایز و ویژه به جلوه‌های دانشگاهی کنگره توجه کرده‌ایم. برخلاف دوره‌ی اول که کنگره بیشتر وجهه‌ی حوزوی داشت، امسال وجه غالب دانشگاهی‌ست. این مساله نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما در مسیر تکامل قرار گرفته و توانسته‌اند با نیاز‌های انقلاب همسو باشند. به همین خاطر کمیسیون‌های علمی این دوره از کنگره در سال‌جاری، در دانشگاه‌ها برگزار برپا شده است.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به برنامه‌های کنگره در ایام برگزاری گفت: یک روز مانده به کنگره‌ی، یعنی ۲۶ آبان‌ماه نشست هم‌اندیشی بین اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌شود. کنگره در روز ۲۷ آبان‌ماه از ساعت ۸ و نیم صبح در مرکز همایش‌های صدا و سیما بر پا و مراسم اختتامیه را روز ۲۸ آبان در حوزه‌ی علمیه‌ی قم با سخنرانی یک از شخصیت‌های روحانی و فعال در حوزه‌های علوم انسانی برگزار می‌شود.

وی درمورد میهمانان و مدعوان خارجی این کنگره نیز توضیح داد: تعداد میهمانان خارجی محدود هستند اما به لحاظ کیفی و علمی نسبت به دوره‌ی قبل به مراتب از سطح بالاتری برخوردار هستند؛ مدعوینی مانند نظر اقبال، چو دارلی، اسد زمان و… با این حساب این کنگره فرصت مناسبی‌ست تا هم پژوهشگران داخلی با مدعوین و تفکرات‌شان و هم مدعوین خارجی با مباحثو بستر‌های علوم انسانی در کشور ما آشنا شوند.

رفیعی ضمن بیان این مطلب که این کنگره ۱۰ کمیسیون علمی داشته، اظهار داشت: آنچه تا کنون قطعی شده، اعطای جایزه‌ی اول به ۲ تن و اعطای جایزه‌ی دوم به ۲ نفر از برجستگان علوم انسانی قطعی شده که از این میان، یکی از برگزیدگان خارجی است.

وی افزود: پیشتر قرار بود از هر کمیسیون، ۶ مقاله در روز همایش ارائه شود اما به دلیل محدودیت مکانی و زمانی، به ۴ مقاله در هر کمیسیون تقلیل یافت. با این حساب در دومین کنگره علوم انسانی اسلامی بین ۴۰ تا ۶۰ مقاله ارائه خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به بیان اظهارات خود درمورد ضرورت و اهمیت پرداختن به علوم انسانی اسلامی به بیان سخن پرداخت. متن سخنان ایشان به قرار زیرا است:

" تردیدی نیست که ما امروز به دنبال پیشرفت سریع و همه جانبه کشور هستیم، اما روشن است که منظور از پیشرفت، آن پیشرفتی است که تأمین‌کننده سعادت حقیقی مردم ایران باشد. به اعتقاد ما، این اسلام و جهان‌بینی الهی است که علاوه بر مقصد، راه و روشن پیشرفت، دستیابی به علوم انسانیِ و جاری کردن آن در رگ‌‌های جامعه دانشگاهی و حوزوی ایران است. علوم انسانیِ اسلامی، اولاً به معنی قرار گرفتن علم، اعلم از علم تجربی، علم ریاضی و علم برهانی زیر چتر وسیع جهان‌بینی اسلامی به منظور حل مسائل روزمره و متنوع جامعه انسانی و ثانیا به مفهوم رسمیت دهی و بهره‌گیری مناسب از علم وحیانی در جهت پاسخگویی به پرسش‌های مبنایی و البته بی‌پاسخ بشر است. باید توجه نمود با طرح درست علوم انسانی اسلامی، می‌توان به دنبال رفع انحصارگرایی علمی و باز کردن غل و زنجیز‌هایی بود که قرن‌هاست بوسیله علم سکولار به فکر انسان‌ها بسته شده و آن‌ها را از آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه محروم کرده است. اساسا مهم‌ترین رسالت اسلام آزاد ساختن انسان از اسارت و بردگی فکری است؛ تا وقتی‌که بشر در حوزه اندیشه، اسیر مادی‌گرایی و سطحی‌نگری‌های ناشی از تفکر این‌جهانی باشد، قادر به شناخت عمیق مسائل انسانی و اجتماعی را فراهم می‌کند. امروز به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی، اکثر اساتید متعهد دانشگاه و حوزه درصدد تحول مبنایی در علوم انسانی موجود و باز کردن چتر جهان‌بینی اسلامی در میان اندیشه‌ورزی هستند و به خوبی می‌دانند که تنها راه کسب استقلال فکری و پایان دادن به تقلید و سرسپردگی در علوم انسانی، ظهور علوم انسانی اسلامی است. با این وجود می‌بایست حقیقتا متاسف بود که این روزها عده‌ای با نفی صریح پیشرفت درون‌زا و متکی به توانمندی‌های ملی و بروز دادن ذوق‌زدگی خود نسبت به جهانی شدن غربی، به حدی در گرایش به غرف افراط می‌کنند که می‌گویند کسی که زبان انگلیسی نمی‌داند، نمی‌تواند منطقی فکر کند! به اعتقاد ما این سخن اهانت آمیز، تفاوتی با سخن معروف میرزا ملکم‌خان ندارد که صد سال قبل می‌گفت برای ترقی، ‌از فرق سر تا نوک پا باید غربی شد. به نظر من این تفکرات مرتجعانه که امروز از سوی بعضی از روشنفکران غربزده ظهور تازه‌ای پیدا کرده است، و مع‌الاسف تابلوی علمی هم به آن آویزان شده است، حقیقتا باید نگران سلطه اقلیت در دانشگاه‌ها و از همه مهم‌تر، مدیریت کشور بود. ما امیدواریم اساتید و پِژوهشگران آزاداندیش و پرتوان ما، با نشان دادن اراده خودشان و نافرمانی از نسخه‌های تحمیلی غرب، فضای جامعه علوم انسانی کشور را برای ورود اکسیژن سالم و رفع خفگی ناشی از دگم‌اندیشی و تحجر مدرد، تغییر دهند. همانطور که امام رحمه‌ا… علیه فرمودند انقلاب اسلامی آمده است تا در دانشگاه‌های ما و در دستگاه‌های مدیریتی کش. ر به رکوع و سجود در برابر غرب پایان بدهد و با برگرداندن اعتماد به نفس ملی، زمینه استقلال فکری و آزاداندیشی را فراهم کند. البته شکی نیست که ما به تجارب دنیا در همه زمینه‌ها نیاز داریم و حتما از این تجارت با چشم باز و با رویکرد گزینشی استفاده می‌کنیم، اما به هیچ وجه مرعوب ظواهر تمدنی غرب نمی‌شویم. "

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز