خبرگزاری کار ایران

علی اکبر ولایتی:

اسلام به علم توجه دارد نه مشاء آن

کد خبر : ۱۲۱۵۴۱

دولت می‌تواند ضوابط خاصی را برای سهمیه کاغذ و کتاب برای اقلیت‌ها در نظر بگیرد. زیرا اگر از کتاب‌ها حمایتی صورت نگیرد و خریداری نشود نمی‌توانیم به حیات خود ادامه دهیم.

ایلنا: علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در‌ نشست ارزیابی ارتباط فرهنگی بین هموطنان پیرو ادیان توحیدی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راههای توسعه و تعمیق آن، گفت: علم سرزمینی نیست و جهانی است. شکل گیری تمدن را هم نمی‌توان تنها به یک گروه تعمیم داد زیرا در هر زمان مرکزیت تمدن در یک نقطه از دنیا بود. در اسلام بالا‌ترین وبیشترین ارج و احترام به دیگر ادیان به ویژه آن‌ها که صاحب علم و فضیلت بودند را می‌بینید. این مساله نشان دهنده جاذبه اسلام و توجه اسلام به علم است نه مشاء آن.

به گزارش ایلنا، نشست ارزیابی ارتباط فرهنگی بین هموطنان پیرو ادیان توحیدی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه‌های توسعه و تعمیق آن امروز دوشنبه(۲۷ آبان ماه) از ساعت ۱۰ در سرای اهل قلم آغاز شد در این مراسم؛ علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری و عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند. نمایندگان مجامع آشوریان، کلیمیان و زرتشیان در این نشست درباره دغدغه‌ها و چالش‌های مرتبط و غیرمرتبط به حوزه کتاب به گفت‌وگو پرداختند و محدرضا وصفی، مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سعید تقوی به عنوان نمایندگان وزارت ارشاد به سوالات و دغدغه‌های آنان پاسخ دادند.

هویک بهبو، نماینده مجامع آشوریان در این نشست به مساله مهاجرت اقلیت‌ها به خارج از کشور وضعیف شدن آن‌ها از نظر اقتصادی و جمعیتی اشاره کرد وادامه کار این مجامع را به حمایت‌های اقتصادی دولت منوط دانست و گفت: امروز جامعه بین‌الملل نگاه خاصی به اقلیت‌ها دارد. حضور اقلیت‌ها درایران امتیاز و مایه مباهات برای ایران در مقابل تبلیغات سوء کشور‌های بیگانه است.

وی در ادامه به مشکلات نشرکتاب و نشریات آشوریان اشاره کرد و افزود: طبق آمار خانه کتاب، آشوریان از سرانه بالای مطلوبی در مطالعه برخوردارند. بنابراین دولت می‌تواند ضوابط خاصی را برای سهمیه کاغذ و کتاب برای اقلیت‌ها در نظر بگیرد. زیرا اگر از کتاب‌ها حمایتی صورت نگیرد و خریداری نشود نمی‌توانیم به حیات خود ادامه دهیم.

بهبو یکی از راهکار‌های پیشنهادی مجمع آشوریان برای ممانعت از مساله مهاجرت اقلیت‌ها و توجه به دغدغه‌های آنان را انتخاب مشاورانی از اقلیت‌ها در مراکز دولتی عنوان کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرروش می‌تواند از این مشاوران استفاده کنند.

وی در ادامه به انعکاس ضعیف ارتباط‌ها با جامعه ایرانی اشاره کرد و افزود: اگر انعکاس این گردهمایی‌ها در جامعه بیرونی نباشد هیچ منفعتی برای ما نخواهد داشت. دولت جدید دولت تدبیر وامید است وما امیدواریم این صحبت‌ها ادامه پیدا کند. زیرا کار فرهنگی در جامعه فرهنگی غیر مسلمان کمترصورت می‌گیرد. ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مامن و پناهگاه خود می‌دانیم ومی‌خواهیم همه مسایل حتی مسایل سیاسی از این کانان ارتباطی حل شود.

بهبو در ادامه به مسایل ومشکلات آشوریان در کشورسوریه وآمادگی هر گونه حمایت‌ از ‌آن‌ها اشاره کرد.

محدرضا وصفی نیز در ادامه به آقای بهبود پیشنهاد داد تا نمایندگان این مجامع حتی برای گفت‌و‌گوی کوتاه با هم به محضرعلما ومراجع قم بروند و ارتباط‌های فرهنگی بین ادیان رابیشتر کنند.

سعید تقوی در پاسخ به مساله مهاجرت اقلیت آشوریان گفت: مساله مهاجرت در میان مسلمانان هم وجود دارد که این امر به مسایل شغلی و تحصیلی باز می‌گردد و مهاجرت اقلیت‌ها جریان‌های پشت پرده‌ای دارد که از سوی صهیونیست‌ها اداره می‌شود.

در بحثنشریات نیز ۱۳ نشریه ویژه اقلیت‌ها داریم که یک مورد ان اختصاص به آشوریان دارد. در گذشته کاغذ دست ارشاد بود. این وزارت خانه از سهمیه خود کاغذ در اختیار اقلیت‌ها قرار می‌داد اما بعد از جریان خصوصی سازی و مشکل بودجه این حمایت‌ها ادامه پیدا نکرد. در بحثخرید کتاب‌ها هم نمی‌توان این آثار را برای مدارس یا کتابخانه‌ها عمومی و مساجد خریداری کرد به همین دلیل از ناشران اقلیت ۵۰۰جلد کتاب خریداری و به اماکن مذهبی اقلیت‌ها اهدا شد. بیشتر کتاب‌های اقیلت‌ها هم همیشه ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز گرفته‌اند به جز برخی موارد خاص اقلیت‌های زرتشی که آن هم در حال بررسی و پیگیری است.

همایون سامه‌یح نماینده مجمع کلیمیان نیزدر این نشست به ایجاد ارتباط بهترمیان اقلیت‌ها به واسطه حضور مراسم‌ها و اعیاد اشاره کرد و در ادامه خواستار تفاوت قائل شدن میان یهودیان و صهیونیست شد و گفت: ما دربحثتولید کتاب و نشریات وماهنامه هیچ مشکلی با ارشاد نداریم و اکنون در حال تدوین فرهنگ لغت از زبان فارسی به عبری هستیم.

در ادامه اهورایی نماینده مجمع زرتشتیان نیز بر پایی این نشست‌ها را بسیار پر بار برای تعامل میان فرهنگ‌ها دانست و گفت: اقلیت‌ها در این مجالس می‌توانند درباره تولید کتاب و نشریات صحبت و آن را به هم معرفی کنند.

وی ادامه داد: من همواره از همکاری صمیمانه سعید تقوی در اخذ مجوز برای کتاب‌ها برخوردار بودیم و اگر در حوزه آثار نواقصی وجود داشت با راهنمایی و درایت ایشان برطرف وسپس مجوز آن صادر شد. انتشارات فربه در طول ۵۰ سال فعالیت خود ۱۲۰عنوان کتاب در حوزه‌های فرهنگ و تمدن وزبان و آئین ایران باستان منتشر کرده است. این انتشارات نشریه فربه را هر دو ماه یکبار با موضوع مرتبط با کتاب منتشر می‌کند. اما مساله کاغذ ومشکلات اقتصادی بر ادامه روند چاپ این نشریه تاثیر گذاربوده است. وزارت ارشاد می‌تواند در بحثپست‌ای ننشریات تخفیف ویژه‌ای را در نظر بگیرد واز این حیثبه ما کمک کند. زیرا ارسال این نشریه به شهرستان‌ها هزینه بیشتری از چاپ آن دارد.

در ادامه این نشست الهیاری دبیر بیست ویکمین دوره هفته کتاب ایران نیز دراین مراسم گفت: با توجه به دقت علمی این انتشارات در تولید کتاب که منجربه اخذ مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی وزارت ارشاد می‌شود شاهد انتشار این کتاب‌ها از سوی ناشران غیر متخصص هستیم و چرا این نوییسندگان برای چاپ کتاب به شما مراجعه نمی‌کنند

اهورایی درپاسخ به این سوال گفت: این مساله به دلیل سرعت چاپ ونیز توزیع کتاب است زیرا همانگونه که خود می‌دانید ما درتوزیع آثار خود با محدودیت مواجه هستیم اما نویسنده علاقه‌مند به توزیع کتاب خود در سراسر کشور است.

علی اکبر ولایتی در این نشست ضمن مرور نقش اقلیت‌های دینی و برشمردن خدمات علمی آن‌ها به جهان اسلام گفت: علم سرزمینی نیست و جهانی است. شکل گیری تمدن را هم نمی‌توان تنها به یک گروه تعمیم داد زیرا در هر زمان مرکزیت تمدن در یک نقطه از دنیا بود.

وی افزود: هرکس که عالم است باید سخاوتمند باشد زیرا زکات علم نشر علم است. در اسلام بالا‌ترین وبیشترین ارج واحترام به دیگر ادیان به خصوص آن‌ها که صاحب علم و فضیلت بودند را می‌بینید. این مساله نشان دهنده جاذبه اسلام و توجه اسلام به علم است نه مشاء آن. اما باید این را هم در نظر داشت که ۵۰ درصد تمدن اسلام مدیون ایرانی‌هاست. اقلیت‌ها زیر چ‌تر حکومت اسلامی رشد پیدا کرده‌اند و شرایطی که اسلام برای جایگاه علم به وجود آورد باعثشد تا علما زینت دربار حکما در طول تاریخ این تمدن باشند. ما امیدواریم که هر روز شاهد رشد و بالندگی بیشتر و ابداعات و اختراعات عالمان مسلمان و اقلیت‌ها در ایران باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز